اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

12 ساله شدن بدهی‌های اتوبوسرانی به تأمین اجتماعی

کارگران در میان آتش دعوای اتوبوسرانی و تأمین اجتماعی گرفتار شده‌اند

اتوبوسرانی اصفهان از 12 سال گذشته تاکنون به منظور بیمه نیرو‌های خود به تأمین اجتماعی بدهکار است و در حال حاضر تأمین اجتماعی فشار‌های خود را نسبت به اتوبوسرانی تشدید کرده است.

کارگران در میان آتش دعوای اتوبوسرانی و تأمین اجتماعی گرفتار شده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اتوبوسرانی اصفهان از 12 سال گذشته تاکنون به منظور بیمه نیرو‌های خود به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و هر ساله این بدهی افزایش پیدا می‌کند، اما این ناوگان به دلیل عدم منابع مالی لازم و افزایش هزینه‌های خود قادر به پرداخت بدهی‌های خود به سازمان تأمین اجتماعی نیست و این بدهی‌ها روز به روز، ماه به ماه و سال به سال بیشتر و بیشتر و بر روی یکدیگر تلنبار می‌شود و هر ساله درصد بالایی جریمه به این بدهی‌ها اضافه می‌شود و امروز بدهی 12 ساله اتوبوسرانی به سازمان تأمین اجتماعی به همراه جریمه‌های اختصاص یافته به این بدهی‌ها به 60 میلیارد تومان افزایش یافته، طی دو ماه گذشته سازمان تأمین اجتماعی فشار‌هایی را به شهرداری و این ناوگان به منظور بدهی 60 میلیاردی اتوبوسرانی وارد کرده و عدم تمدید دفترچه‌های بیمه نیرو‌های اتوبوسرانی یکی از فشار‌های وارد شده از سوی سازمان تأمین اجتماعی به اتوبوس‌رانی محسوب می‌شود، البته سازمان تأمین اجتماعی این موضوع را تکذیب کرده، اما دفترچه‌های تمدید نشده نیرو‌های اتوبوسرانی اصفهان در اختیار این ناوگان قرار دارد و شاهد و دلیلی برای کارشکنی‌های سازمان تأمین اجتماعی نسبت به بیمه کارکنان نیرو‌های اتوبوسرانی اصفهان محسوب می‌شود.

خبرنگار فارس در اصفهان برای پیگیری مشکلات موجود ایجاد شده در مسیر بیمه کارکنان اتوبوس‌رانی اصفهان نسبت به انجام گفت‌و‌گوی تفصیلی با سید عباس روحانی به عنوان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه اقدام کرده است.

فارس: از چه سالی در ناوگان اتوبوسرانی اصفهان و حومه فعالیت می‌کنید؟

روحانی: از سال 1386 فعالیت خود را در مجموعه شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه آغاز کرده‌ام، البته طی شش سال گذشته با مشکلات و چالش‌های بسیاری در مسیر فعالیت این ناوگان مواجه شده‌ام.

فارس: تاریخچه بیمه کارکنان نیرو‌های اتوبوسرانی مربوط به چه سالی است؟

روحانی: اتوبوسرانی در سال 1342 در اصفهان تأسیس شده و شرکت واحد اتوبوسرانی به صورت رسمی در سال 1346 به مردم معرف شده است، در آن زمان دولت وقت به دلیل پایین نگه داشتن قیمت و هزینه حمل و نقل عمومی در سطح کشور در قالب یارانه اتوبوسرانی‌های کشور و همچنین اتوبوسرانی اصفهان را از پرداخت برخی از هزینه‌ها معاف کرده بود و 23 درصد سهم کارفرما برای حق بیمه کارکنان نیرو‌های اتوبوسرانی از جمله هزینه‌های متعهد شده دولت نسبت به اتوبوسرانی‌ها بوده و اتوبوسرانی اصفهان نیز همانند اتوبوسرانی‌های شهر‌های بزرگ مانند تبریز، تهران، شیراز، اهواز و مشهد هفت درصد سهم کارگر را پرداخت کرده و 23 درصد سهم کارفرما نیز از سوی دولت پرداخت شده است.

فارس: آیا پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران تغییر و تحولاتی در راستای نحوه پرداخت حق بیمه نیرو‌های اتوبوسرانی‌ها ایجاد نشده است؟

روحانی: این وضعیت پس از انقلاب و در دوران جنگ نیز ادامه پیدا کرد و این جریان تا سال 1378 ادامه یافته، اما سال 1378 تأمین اجتماعی اعلام می‌کند که مطالباتی را از اتوبوسرانی‌ها دارد و دولت وقت نیز این مطالبات را تقبل می‌کند و بدهکاری‌های اتوبوسرانی‌ها را با تأمین اجتماعی تهاتر می‌کند و پس از سال 1378 نیز اتوبوسرانی‌ها به دلیل اینکه نتوانستند قیمت تمام شده بلیت اتوبوس‌ها را به منظور ارائه خدمات در سطح شهر از شهروندان دریافت کنند و با توجه به اینکه استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به عنوان نماینده‌های دولت در شهر‌ها نیز از افزایش قیمت بلیت تا سقف تمام شده ممانعت کردند و با توجه به این موضوع اتوبوسرانی‌ها همچنان قادر به پرداخت برخی از هزینه‌ها و بدهکاری‌های خود نبودند.

فارس: آیا طی سال‌های گذشته تغییر و تحولی نسبت به درآمد‌های ناوگان اتوبوسرانی ایجاد شده است؟

روحانی: خیر، طی این سال‌ها درآمد‌های اتوبوسرانی به میزان یک‌سوم هزینه‌های این ناوگان بوده و این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل عدم پرداخت برخی از دیون و هزینه‌های این ناوگان به بخش‌های مختلف محسوب می‌شود و این دیون به عنوان بدهکاری بر دوش اتوبوسرانی باقی مانده است و 23 درصد سهم حق بیمه و برخی از خرید‌های اتوبوسرانی از وزارت کشور از جمله دیون و بدهکاری‌های اتوبوسرانی به شمار می‌رود.

فارس: وضعیت اتوبوسرانی‌ها پس از سال 1378 به چه صورت بوده است؟

روحانی: از سال 1378 نیز به دلیل عدم اجازه دریافت قیمت تمام شده بلیت اتوبوس‌ها از شهروندان و عدم تصویب این قیمت تمام شده برای اتوبوسرانی‌ها، این مجموعه‌ها همچنان یارانه‌بگیر هستند و در سال 1384 اعلام شد که یک‌سوم از هزینه بلیت اتوبوس‌ها توسط شهرداری، یک‌سوم توسط دولت و یک‌سوم نیز توسط مردم پرداخت شود، اما این موضوع از سال 1384 محقق نشد و براساس ماده 90 برنامه چهارم توسعه دولت مکلف شده است که هر بنگاه تولیدی و خدماتی را که از دریافت قیمت تمام شده هزینه‌هایش منع می‌کند، هزینه‌های این بنگاه‌ها را جبران کند.

فارس: آیا دولت طی سال‌های گذشته افزایش هزینه‌های این ناوگان را ناشی از پایین نگه داشتن بلیت اتوبوس‌ها جبران کرده است؟

روحانی: خیر، طلب اتوبوسرانی اصفهان در سال گذشته از دولت به میزان 53 میلیارد تومان بوده و در حال حاضر قیمت تمام شده برای هر بلیت اتوبوس 480 تومان است، اما فرمانداری و استانداری اجازه دریافت این قیمت را به این مجموعه نمی‌دهند و این مجموعه‌ها در زمانی که اتوبوسرانی را از دریافت قیمت تمام شده بلیت اتوبوس‌ها منع می‌کنند، باید نسبت به جبران هزینه‌های این ناوگان اقدام کنند.

فارس: آیا جبران هزینه‌های این ناوگان توسط دولت سبب کاهش بدهی‌های اتوبوسرانی می‌شود؟

روحانی: در صورتی که این قانون اجرا شود و یا مطالبات اتوبوسرانی از سوی دولت پرداخت شود، این ناوگان با افزایش بدهی‌های خود مواجه نمی‌شود، اتوبوسرانی در هیچ زمانی بدهکاری را دوست ندارد، اما در حال حاضر این بدهکاری ایجاد شده و در صورت انجام تعهدات دولت این بدهی روز به روز افزایش پیدا نمی‌کند.

فارس: از سال‌های گذشته تاکنون همواره صحبت‌هایی مبنی بر بدهی ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به اداره کل تأمین اجتماعی استان شنیده می‌شود، این بدهی مربوط به چه سالی است؟

در حال حاضر اتوبوسرانی اصفهان حدود 60 میلیارد تومان به منظور بیمه نیرو‌های خود به تأمین اجتماعی بدهکار است.

فارس: ماهانه اتوبوسرانی به منظور بیمه نیرو‌های خود باید چه میزان هزینه‌ای را به تأمین اجتماعی استان پرداخت کند؟

روحانی: اتوبوسرانی ماهانه باید 400 میلیون تومان به منظور سهم 23 درصدی کارفرما و 160 میلیون تومان نیز به منظور سهم هفت درصدی کارگران خود به تأمین اجتماعی پرداخت کند.

فارس: این حق بیمه به چند نفر اختصاص دارد؟

روحانی: این حق بیمه به 2 هزار و 500 نفر از نیرو‌های ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اختصاص دارد و اتوبوس‌رانی اصفهان تنها حق بیمه، بیمه‌شده اصلی را پرداخت می‌کند.

فارس: چه تعداد دفترچه بیمه برای نیرو‌های اتوبوسرانی و افراد زیر پوشش آنها صادر شده است؟

روحانی: در حال حاضر حدود 10 هزار دفترچه برای دو هزار و 500 نفر نیروی اتوبوسرانی و خانواده‌های آنها صادر شده و اتوبوسرانی ماهانه باید حدود 600 میلیون تومان حق بیمه برای دو هزار و 500 نفر نیروی خود به تأمین اجتماعی پرداخت کند.

فارس: آیا اتوبوسرانی درصدد پرداخت این بدهی به تأمین اجتماعی نیست؟

روحانی: این بدهکاری همچنان ادامه دارد و پرداخت این بدهی‌ها به دلیل عدم وجود منابع مالی لازم برای اتوبوسرانی امکان‌پذیر نیست و اتوبوسرانی با توجه به درآمد‌های محدود و هزینه‌های بالای خود نمی‌تواند این بدهی را پرداخت کند و در حال حاضر این ناوگان کم‌تر از یک‌سوم از هزینه‌های خود را از درآمد خود کسر می‌کند و در سال 1380 کل درآمد اتوبوسرانی 40 درصد هزینه‌های این ناوگان را پوشش داده، اما طی دو سال گذشته با توجه به افزایش تورم، هدفمندی یارانه‌ها و گرانی‌ها با وجود افزایش قیمت بلیت کل درآمد اتوبوسرانی حدود 23 درصد از هزینه‌های این ناوگان را پوشش داده است.

فارس: اتوبوسرانی برای تأمین سایر هزینه‌های خود از چه ابزاری استفاده می‌کند؟

روحانی: در حال حاضر با منابع مالی موجود امکان تأمین هزینه‌های این ناوگان امکان‌پذیر نیست و اتوبوسرانی برای تأمین سایر هزینه‌های خود باید یارانه دولتی دریافت کند و اتوبوسرانی در صورت عدم وجود کمک‌های شهرداری به هیچ عنوان قادر به ادامه حیات و فعالیت خود نیست و شهرداری بخش بالایی از هزینه‌های این ناوگان را می‌پردازد و همچنین اتوبوسرانی از بخشی از هزینه‌های خود صرف‌نظر می‌کند.

فارس: آیا بدهی اتوبوسرانی به تأمین اجتماعی قابل پرداخت است و در شرایط فعلی مکاتباتی برای رسیدگی به مشکلات موجود با تأمین اجتماعی صورت گرفته است؟

روحانی: تأمین اجتماعی باید از راهکار‌های پیش‌بینی شده در قانون مطالبات خود را وصول کند و در حال حاضر تمام حساب‌های اتوبوسرانی از سوی تأمین اجتماعی توقیف شده و پیگیری‌ها و مکاتبات بسیاری برای رسیدگی به این وضعیت انجام شده، اما به نظر می‌رسد که تأمین اجتماعی به دنبال کارشکنی برای عدم رفع این مشکلات است.

فارس: آیا نسبت به حمایت از نیرو‌های خود در مقابل سیاست‌های نا‌درست تأمین اجتماعی دفاع می‌کنید؟

روحانی: نیرو‌های اتوبوسرانی از زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه هستند که با هدف خدمت به شهر و مردم فعالیت می‌کنند و دود این اختلافات نباید به چشم این افراد برود.

==============

گفت‌و‌گو از پروین احمدی

==============

انتهای پیام/63004/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول