اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پشت پرده داوری‌های جشنواره «شهرداری در آیینه رسانه»

تک‌روی در خانه مطبوعات اردبیل آسیب‌آفرین است

عضو هیئت رئیسه خانه مطبوعات استان اردبیل گفت:‌ همچنان خانه مطبوعات اردبیل دچار تک‌روی‌های آسیب‌آفرینی است که نتیجه آن جز نارضایتی اعضای خانه مطبوعات نیست.

تک‌روی در خانه مطبوعات اردبیل آسیب‌آفرین است

مهران محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل در بازگویی آنچه که پشت پرده انتخاب هیئت داوران برای جشنواره «شهرداری اردبیل در آیینه رسانه‌» است، اظهار داشت: با توجه به صحبت‌هایی که بین خانه مطبوعات و شهرداری اردبیل انجام شده بود، در نشست خبری شهردار نیز موضوع برگزاری جشنواره را با هدف ایجاد انگیزه و شور و اشتیاق در جامعه رسانه مطرح کردیم تا از طرف شهرداری فرصتی فراهم آید تا یک فضای تعاملی مثبت و سازنده با رسانه‌ها برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد: قرار شد خانه مطبوعات در برگزاری این جشنواره یاریگر شهرداری باشد و در آخرین جلسه‌ای که قبل از انتخاب هیئت داوران داشتیم که متاسفانه چهار نفر از اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات حضور نداشتند، برگزاری جلسه با حضور سه نفر باقیمانده به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا انجام نشد و قرار شد تکلیف هیئت داوران و ترکیب آنها مشخص شود.

دبیر خانه مطبوعات کشور یادآور شد: ما به صورت شفاهی اعلام کردیم که همان ترکیب هیئت داوران جشنواره خلخال که حق‌الزحمه آنها نیز تاکنون پرداخت نشده در این جشنواره نیز زحمت داوری را بکشند که اغلب این افراد به دلیل کسوت و میزان اثر‌گذاری مورد قبول اصحاب رسانه بودند.

محمدی گفت: دو روز بعد مدیر خانه مطبوعات شخصاً تماس گرفت و اعلام کرد از بین هیئت داوران خلخال مهدی حسین‌نژاد به دلیل داشتن اثر حق حضور در هیئت داوران را ندارد و باید از بین دو نفر پرستار و میرزایی یک نفر به عنوان گزینه نهایی انتخاب شود تا جایگزینی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: بعدها از هیئت داوران حاضر در جشنواره خلخال پرس و جو کردیم ولی او اعلام کرد که ابلاغی برای حضور در هیئت داوری به من ابلاغ نشده است و بنده متوجه شدم که این امر حرکت جدید خانه مطبوعات بوده که می‌خواستند روال را تغییر دهند به طوری که از هر عضوی نظر‌سنجی کرده تا از این طریق هیئت داوران را برگزینند.

این عضو خانه مطبوعات اردبیل بیان داشت:‌ به هر عضوی اسامی 11 نفر هیئت داوران را داده بودند تا از بین آنها پنج نفر انتخاب شود تا بعد از رای‌گیری به صورت تلفنی که از اعضا انجام شد در شرایط برابر نه تنها رای‌گیری صورت نگرفت، بلکه احساس می‌کنم بسیاری از کارها بر اساس علایق شخصی صورت گرفته است.

محمدی افزود: بنده با تمام احترام و علاقمندی که به تمام هیئت داوران جشنواره شهرداری دارم اما نوع حرکت مدیر خانه مطبوعات را در رای‌گیری صحیح نمی‌دانم و فکر می‌کنم چینش افراد در هیئت داوران بر اساس علایق شخصی بوده است و نتیجه چنین انتخاب داوران اعلام رای در روز اختتامیه بوده که خبرنگاران زحمتکش که شبانه‌روز در این عرصه تلاش کرده و قلم‌فرسایی می‌کنند، مشاهده می‌کنیم که سرشان بی‌کلاه مانده و اثری که باید رتبه ممتاز را به دست می‌آورد در هیچ جایگاه و رتبه‌ای قرار ندارد.

وی تصریح کرد:‌ با احترام به رای هیئت داوران معتقدم اصولاً در این جشنواره‌ها سعی می‌شود تمام رسانه‌های یک آثار ارسال کرده‌اند به نحوی گردشی مورد تجلیل قرار گیرند به طوری که رسانه‌ای را سراغ داریم بیش از 20 اثر ارسال کرده و حداقل یک اثر آنها شایسته تقدیر تشخیص داده نشده است.

تنها دو نشریه به صورت اختصاصی جوایز را دریافت کرده‌اند

عضو هیئت مدیره شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها ادامه داد: در این جشنواره عمدتاً از دو نشریه‌ای که همه با آن و پشت پرده قضایای آن آشنا هستند جوایز جشنواره‌ را به خود اختصاص داده و این جای تامل دارد که در این بین نباید شهرداری و روابط عمومی را مقصر بدانیم بلکه کلیه همکارانی مقصر هستند که برای انتخاب هیئت داوران خود به شکل نامناسب هیچ توجیهی ندارند و معلوم نیست با چه دیدگاهی به این موضوع نگاه کرده و چنین تصمیمی را گرفته‌اند.

محمدی با اعلام اینکه در چنین جشنواره‌هایی باید هیئت داوران پنج نفر انتخاب شود تا اگر روی یک اثر امتیاز و نظر مساوی بود نفر پنجم تاثیر‌گذار باشد، گفت: در این جشنواره چهار نفر را در هیئت داوران شاهد هستیم.

سردبیر نشریات استان اردبیل تاکید کرد: برای انتخاب نفر پنجم قرار بود از بین شهرام محمدی و یک گزینه دیگر که دارای رای مساوی بودند مدیر خانه مطبوعات بررسی کرده و نظر اعضا را جویا شود تا نفر پنجم انتخاب شود اما معلوم نیست به چه دلیل این نفر پنجم انتخاب نشده است.

مسئول کمیته ساماندهی خبرنگاران به مصلحت‌اندیشی رئیس هیئت مدیره و مدیر خانه مطبوعات در این قضایا اشاره کرد و یادآور شد:‌ تعجب حقیقی ما این است که با این حرکت نابجا حتی حیثیت تک تک اعضا زیرسئوال رفته، به طوری که از نعیمی به عنوان داور حوزه عکاسی نیز خواسته‌اند تا داوری را رها کرده و اثر وی در نشریه‌ای که معلوم و مبرهن است به نام امید اردبیل که متعلق به مدیر خانه مطبوعات است در این جشنواره شرکت کند.

محمدی افزود: چنین رفتارهایی آسیب بزرگی به مطبوعات به شمار می‌رود و قطعاً اصحاب رسانه را دلزده و دلخور می‌کند، در حالی که ما انتظار داشتیم برگزار‌کنندگان چنین جشنواره‌ای نیز اجازه نمی‌دادند چنین ترکیبی در هیئت داوران باشند که حضور آنها حساسیت‌های بیشتری را ایجاد می‌کند.

آثاری که باید نامعلوم ارزیابی می‌شد با مشخصات کامل ارزیابی شده است

وی خاطرنشان کرد: آثاری که در هیئت داوران باید بدون نام و نشان و به شکل کد‌دار مورد ارزیابی قرار می‌گرفت، شاهد مشخص و مبرهن بودن اسامی آنها در آثار ارزیابی شده هستیم به طوری که قطعاً در چنین اوضاع و احوالی اعمال نظر شخصی دور از انتظار و بعید به نظر نمی‌رسد.

روزنامه‌نگار اردبیلی گفت: خبری که در خروجی خبرگزاری منتشر شده و برخی از نشریات اقتباسی از آن داشته‌اند، قطعاً‌ برای حضور در این جشنواره از صلاحیت لازم برخوردار نیست و ما عملاً افرادی را به عنوان منتخب در این جشنواره شاهد هستیم که هیچ سابقه خبرنگاری نداشته و حتی حضورشان در عرصه خبر کمتر از یک سال بوده است که با خبر کپی شده توانستند در این جشنواره درخشش داشته باشند.

محمدی با انتقاد از تک روی‌های مدیر خانه مطبوعات و برخی از اعضا در بخش‌های مختلف ابراز داشت: امیدواریم در جشنواره‌های آینده روش کار اصلاح شود و در تعیین هیئت داوران بدون دخالت خاص از افراد توانمند استفاده شود به طوری که هیئت رئیسه و مدیر خانه مطبوعات در انتخاب آنها دخالتی نداشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، جشنواره «شهرداری در آیینه رسانه» در حالی دیروز منتخبان خود را شناخت که: اول اینکه منتخبان این جشنواره اغلب بی‌نام و نشان هستند به طوری که به دلایل مختلف و ترس از آشکار شدن حقایق در هنگام معرفی آنها نام نشریه و خبرگزاری که در آن فعالیت می‌کنند اعلام نشد در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد از بین منتخبان 70 درصد آثار مربوط به نشریه‌ای است که متولیان خانه مطبوعات در آن دخیل هستند.

دوم اینکه در انتخاب هیئت داوران افرادی را شاهد هستیم که از مجموعه خبری و رسانه‌ای آنها افرادی کاندیدا برای جشنواره بودند و در کجای دنیا مشاهده می‌شود که هیئت داوران خود و مجموعه‌شان آثاری در جشنواره داشته باشند که خود آن داور بخواهد، در این خصوص نظر بدهد که قطعاً اعمال نظر در این زمینه مشهود و معلوم است.

و نکته قابل توجه این که خبر خبرگزاری فارس که در یکی از نشریات به نام خبرنگاری خاص به چاپ رسید، در حالی مقام و رتبه دوم حوزه خبر را به دست آورده است که خبرنگار مربوطه حتی به ارکان اولیه خبرنویسی نیز آگاه و مشرف نیست.

انتهای پیام/62001/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول