اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عید فطر روز بازگشت دوباره به فطرت انسانی است

عید فطر نوید بخش تحولاتی سرنوشت‌ساز در زندگی اهل ایمان است زیرا زمینه‌ساز وحدت کلمه برای مسلمانان و تقویت اتحاد و اراده آنان و نیز روز نمایش عظمت دین و بازگشت دوباره به فطرت انسانی است.

عید فطر روز بازگشت دوباره به فطرت انسانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، رمضان اندک اندک پایان می‌پذیرد و به انتهای خود می‌‌رسد و مسلمانان در مکتب رمضان و روزه، در پرتو آیات قرآن و نیایش‌ها و تقویت صبر و اراده پس از فراگیری و آموزش به خودسازی پرداخته‌اند و اینک روز عید فطر را جشن می‌گیرند که در راه جهاد اکبر با گام‌های استوار عبور کرده‌اند و به مقصود رسیده‌اند زیرا برای انسان بازگشت به خویشتن فرارسیدن بهار معنویت است.

در روز عید سعید فطر مسلمانان با شوق بسیار پس از گذشت یک ماه عبادت و استغاثه در اجتماع روز فطر صف می‏کشند و اتحاد، یگانگی، برادری و همدلی خود را به نمایش گذاشته و بار دیگر دست رد به سینه شیطان و شیطان صفتان می‏زنند.

رمضان دعوتی است به بازیافتن خود گمشده و ضیافتی است برای تناول از مائده تقوا که پایان این مهمانی خدایی عید فطر است.

فطر چیدن میوه‌هایی است که از فطرت می‌جوشد و سپاس نعمتی است که در رمضان نازل شده است.

پیروزی بر خصم درون جشنی روحانی دارد به نام عید فطر که میثاق بستن با فطرت را از سوی روزه‌داران مجاهده‌گر اعلام می‌دارد.

عید فطر روزی است که همه مسلمانان جهان در کنار یکدیگر به نماز می‌ایستند و به عبادت خداوند متعال می‌پردازند و کام خویش را با حلاوت ذکر او شیرین می‌کنند.

در کشورهای اسلامی عید سعید فطر ارزش و اهمیت فراوانی دارد و مسلمانان از چند روز قبل خود را برای این روز عزیز آماده می‌کنند و در این روز پس از انجام اعمال مخصوص لباس‌های نو می‌پوشند، عطر می‌زنند، به دیدن یکدیگر می‌روند و به کمک محرومان و مستمندان می‌شتابند و تا حد امکان از مشکلات و نیازهای آن‌ها می‌کاهند.

زکات فطره یکی از اقسام زکات است که پرداخت آن در ماه مبارک رمضان به ویژه برای روزه‌داران این ماه واجب شمرده شده و به نوعی مکمل و تمام‌کننده این ماه معنوی و عاملی برای قبولی روزه ماه مبارک رمضان و موجب حفظ انسان، سلامتی جسم و پاک‌سازی روح می‌شود.

*عید سعید فطر نزول رحمت الهی است

امام جمعه چالدران با اشاره به اهمیت عید سعید فطر برای مسلمانان، گفت: عید فطر حکایت از پیوند معنوى انسان با خداى خویش دارد.

حجت‌الاسلام صفر یوسف زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: در فرهنگ اسلامى نخستین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت ‏به فطرت معین شده است.

وی افزود: مسلمانان روزه‏دار در طول ماه مبارک رمضان با ارتباط با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگى‏هاى ظاهرى و باطنى که بر خلاف فطرت آن‌ها است، دوری می‌جویند.

یوسف زاده با بیان اینکه در زمینه حل مشکلات اقتصادى و اجتماعى در ابعاد اقتصادى و اجتماعى عید فطر مى‌توان به پرداخت زکات فطره به عنوان عاملى ارزشمند براى فقرزدایى، توسعه اقتصادى و حل مشکلات اجتماعى در جامعه اسلامى اشاره نمود، ادامه داد: افزون بر این که در کنار کمک به فقرا موارد مصرف دیگرى نیز براى زکات فطره در اسلام منظور شده است.

وی ادامه داد: احیاى روحیه همیارى و تعاون، رسیدگى به وضع بهداشتى، درمانى و فرهنگى مسلمانان از دیگر موارد مصرف زکات فطریه است.

یوسف‌زاده با بیان اینکه از زکات فطره مى‏توان قرض بدهکاران حقیقى و افرادى را که در راه معصیت و خلاف بدهکار نشده‏اند پرداخت نمود، خاطرنشان کرد: در ساختن مسجد، مدرسه، راه‏ها و بیمارستان‏ها و برطرف کردن سایر نیازهاى مسلمانان نیز مى‏توان از این بودجه مردمى استفاده کرد.

وی با بیان اینکه عید سعید فطر روز اجتماع، روز فطر، روز زکات، روز رغبت و روز تضرع است، عنوان کرد: خداوند متعال دوست دارد که مسلمانان در چنین روزى او را ستایش کرده و مقدس بدارند.

*شب عید سعید فطر کمتر از شب قدر نیست

امام جمعه پلدشت گفت: اجتماع روز عید فطر مى‏تواند در پیوند و همدلى مسلمانان نقش آفرین باشد و آنان در گردهمایى روز عید فطر و قرار گرفتن در کنار هم، از نظرات، مشکلات و گرفتارى‏هاى همدیگر آگاه مى‏شوند و احساس نزدیکى بیشترى به همدیگر مى‏کنند.

حجت‌الاسلام نقی دوزدوزانی اظهار داشت: در روز عید فطر گویى یک مسلمان از نو متولد مى‏شود چرا که طبق گفتار امیر مؤمنان (ع) روزه‌داران در شب عید فطر از تمام آلودگى‏ها و پلیدى‏ها پاک شده‏اند و کمترین پاداش خود را که پاکى و پاکیزگى است دریافت نموده‏اند.

وی تصریح کرد: بدون تردید تک تک مسلمانان با فرا رسیدن عید سعید فطر نوعى شادى و لذت درونى در خود احساس مى‏کنند اما استقبال مسلمانان از روز عید فطر یکنواخت و مساوى نیست.

دوزدوزانی افزود: هر کسى نسبت‏ به معرفت و ایمان خود به این عید بزرگ و با عظمت مى‏نگرد و از آن بهره مى‏گیرد و زمینه‏ها، ذهنیت‏ها، مراتب ایمان و عوامل دیگرى در نگرش و انگیزه افراد دخالت دارد.

امام جمعه پلدشت ابراز داشت: شعار تکبیر، تحمید و تقدیس از جمله اعمالى است که به روز عید جلوه خاصى مى‏بخشد.

وی با بیان اینکه یک مسلمان باید از راه‏هاى مختلف نداى حیات بخش توحید را به گوش جهانیان برساند که یکى از آن راه‏ها بیان شعارهاى مذهبى است، عنوان کرد: رسول خدا (ص) مى‏فرماید: «عیدهاى خود را با تکبیر زینت دهید».

وی با بیان اینکه شب عید سعید فطر، شب نزول رحمت الهی و فرصتی برای پوزش طلبی از گناهان است، خاطرنشان کرد: در روایات اسلامی آمده که فضیلت این شب عزیز کمتر از شب قدر نیست.

امام جمعه پلدشت اذعان کرد: شب عید فطر شبی است که خداوند پاداش‌های خود را به مؤمنان روزه‌دار می‌بخشد و آنان را مورد رحمت قرار می‌دهد از این رو هر انسان مؤمن باید از این فرصت نهایت استفاده را در ذخیره کردن ثواب و پاداش الهی بنماید و با انجام اعمال این شب از فیض بی کران آن بهره‌مند گردد.

*عید فطر عید پاکیزگی و طهارت انسان‌ها است

امام جمعه بوکان گفت: عید فطر روزی است که فطرت آدمی به واسطه 30 روز اخلاص شکوفا شده و به معطر کردن فضای زندگی انسان می‌پردازد.

ماموستا عبد‌الرحمان خلیفه‌زاده اظهار داشت: عید سعید فطر ساکنان زمین به شکرانه یک ماه عبادت و نیایش عید گرفته و ساکنان آسمان نیز مأمور شده‌اند که جوایز و پاداش‌هایی را از سوی عرش الهی برای ساکنان این کره خاکی بیاورند و به راستی که در این روز بزرگ زمین، زمان و آسمان در جوش و خروش‌اند.

خلیفه‌زاده افزود: فطرت چه عطر دل انگیز و روح افزایی دارد و عید فطر عید زیبایی‌های معنوی و عید بشارت و عید سعادت است.

وی با بیان اینکه در پایان ماه مبارک رمضان و پس از یک ماه عبادت و روزه‌داری اسلام روز نخست ماه شوّال را عید قرار داده است، عنوان کرد: انسان‌‌ها به فطرت خود باز می‌گردند و متوجه عظمت خداوند متعال می‌شوند.

خلیفه‌زاده افزود: در روز عید فطر مسلمانان با پاکیزگی روح و جانشان و به وسیله دعا و مناجات از این رهگذر به فطرت اصلی و حقیقی خویش باز می‌گردند.

وی با بیان اینکه پاکیزگی اموال و دارایی‌ها به وسیله فطریه دادن و کمک کردن به انسان‌های فقیر و نیازمند صورت می‌پذیرد، یادآور شد: به راستی عید فطر عید پاکیزگی و طهارت انسان‌ها است.

خلیفه زاده با بیان اینکه عید سعید فطر از شمار اعیاد بزرگ اسلامی است و تمامی مسلمانان که یک ماه روزه و تسلط بر غریزه‌ها و خواسته‌های نفس را به منظور اطاعت از خواست الهی پشت سر گذاشته‌اند، خاطرنشان کرد: پایان این برنامه عظیم عبادی را جشن می‌گیرند و طبیعی است که ماهی به عظمت و شکوه رمضان که سراسر فیض و برکات الهی در آن نازل می‌شود عیدی به بزرگی فطر می‌طلبد.

عید فطر پاداش افطارهای خالصانه و مهر قبولی انفاق‌های به قصد قربت و در حقیقت پایان‌نامه دوره ایثار و گذشت است.

عید میعادی در زمان و فطر میثاقی با فطرت است زیرا رمضان دعوتی به بازیافتن خود گمشده است.

عید فطر ضیافتی برای تناول از مائده تقوا، عید توفیق بر طاعت و اطاعت، عید توبه و تهذیب نفس، عید ذکرهای شبانه، عید مهار خواسته‌ها و خودخواهی‌ها و عید محرومان و گرسنگان است.

انتهای پیام/61005/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول