اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در امتداد اهدای بی‌نظیر خون در ایام ماه مبارک رمضان

مردم اهدای خون را در عید فطر ادامه دهند

مدیرکل سازمان انتقال خون فارس با اشاره به حضور کم‌نظیر مردم فارس در ایام ماه مبارک برای اهدای خون گفت: از مردم تقاضا داریم که در عید فطر و سایر تعطیلات همچنان به فکر نیازمندان به خون باشند.

مردم اهدای خون را در عید فطر ادامه دهند

دکتر علیرضا توسلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در ایام تعطیلی تعداد کمتری از مردم برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و بسیاری از افراد به سفر می‌روند و دید و بازدیدها باعث می‌شود که از فکر بیماران نیازمند به خون غافل شویم.

وی اضافه کرد: از برکات ماه مبارک رمضان این است که به فکر محرومان و نیازمندان هستیم و سعی داریم در این ایام و به ویژه لیالی قدر که اعمال چند برابر ثواب دارد، افعال نیک مانند اهدای خون را انجام دهیم اما در روزهای تعطیل و عید فطر نیز باید همین روال ادامه یابد.

توسلی ادامه داد: در ایام تعطیلات و شهریور ماه که اوج مسافرت‌های تابستانی است مصدومیت‌های ناشی از حوادث جاده‌ای نیز افزایش دارد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این که در این ایام به خون بیشتری نیاز است مراجعات مردم به سبب ایام تغییر منازل یا تامین ملزومات مدرسه فرزندان و مسافرت کاهش پیدا می‌کند.

مدیر انتقال خون فارس تصریح کرد: ما در این سازمان همواره پیش از تعطیلات نگران هستیم که آیا می‌توانیم به اندازه‌ای مردم را برای خون‌دهی فراخوان کنیم که کمبودی پیش نیاید.

وی بیان کرد: حتی در زمانی که ذخیره خونی سازمان بالا باشد در ایام تعطیلات در زمینه پلاکت با مشکل مواجه می‌شویم چراکه پلاکت باید از خون تازه گرفته شود و تنها چند ساعت برای پلاکت‌گیری فرصت وجود دارد.

به گفته وی، الزام به کم بودن فاصله اهدای خون و نگهداری پلاکت باعث می‌شود کمبود مراجعه در روزهای تعطیل مشکل‌ساز شود.

خون دادن باعث شادابی فرد می‌شود

مدیرکل سازمان انتقال خون فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اهدای خون به صورت مستمر باعث فعال شدن مغز استخوان و بخش خونساز بدن می‌شود.

توسلی افزود: اهدا‌کنندگان باید بدانند که بعد از هفت تا 10 روز خونسازی به حداکثر خود می‌رسد و شاخص‌هایی مانند سلول‌های جوان نشانگر خونسازی توسعه یافته است.

وی تصریح کرد: ما 450 سی سی بیشتر خون نمی‌گیریم و این خون شامل سلول‌های خونی و مایعات پلاسمایی است.

توسلی ادامه داد: مایعات خون از دست رفته در اهدای خون، ظرف چند ساعت جایگزین می‌شود اما سلول‌ها از یک تا چهار هفته برای جایگزینی زمان نیاز دارند.

وی اذعان داشت: سخنی که تمام اهدا‌کنندگان خون بیان می‌کنند این است که به سبب جایگزینی سلول‌های جوان‌تر با سلول‌های پیرتر گلبول قرمز فرد از یک شادابی خاص برخوردار می‌شود.

توسلی تصریح کرد: این شادابی باعث می‌شود که برخی افراد از ما بخواهند که زودتر از سه ماه خون بدهند اما ما برای این کار و جایگزینی ذخایر آهن و ویتامین فرد اهدا‌کننده استانداردی داریم.

وی ابراز داشت: در خارج از کشور دو ماه به دو ماه خون می‌دهند، اما در ایران به سبب اینکه شاید شرایط غذایی تمام افراد مساعد نباشد استاندارد سه ماهه برای خونگیری تعریف شده است.

توسلی در ادامه به خبرنگار فارس گفت: در یک ماه تعداد سلول‌های خونی به طور کامل جایگزین می‌شود اما اهدا‌کننده باید مواد غذایی دارای ویتامین ب 12 و کولیک اسید و یا قرص‌های حاوی آهن مصرف کند.

وی اضافه کرد: ما در سازمان گاهی به اهدا‌کننده‌های مستمر قرص آهن می‌دهیم و این نوع از اهدا‌کنندگان باید از تغذیه مناسب برخوردار باشند و به همین سبب توصیه می‌کنیم به جای سه ماه یک بار شش ماه یک بار خون اهدا کنند.

توسلی تصریح کرد: برخی افراد که توان کمک مالی ندارند برای کمک به محرومان و نیازمندان می‌توانند از طریق اهدای خون بهره معنوی و ثواب اخروی ببرند.

انتهای پیام/2448/ق40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول