اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان:

خبرنگاران مرز بین نقد و توهین را مشخص کنند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه خبرنگاران باید عملکرد ما را نقد کنند،‌ گفت: انتقادات باید منصفانه باشد و مرز بین نقد و توهین مشخص شود.

خبرنگاران مرز بین نقد و توهین را مشخص کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علیرضا ایزدی در جمع خبرنگاران در مجموعه کاروانسرای «شاه‌عباسی» شهر فرسفج اظهار داشت: طی یک ماه گذشته، مطالب و اخباری علیه میراث فرهنگی در برخی از رسانه‌های استان منتشر شد و عملکرد میراث فرهنگی را زیر سؤال بردند، اما من از عملکرد همه همکارانم در سازمان میراث فرهنگی دفاع می‌کنم.

وی با اشاره به عملکرد 20 ساله خود در این سازمان افزود: میراث فرهنگی در طول هشت سال گذشته به اندازه همه دولت‌های قبل، کار کرده است، برای نمونه هشت سال پیش کاروانسرای فرسفج فقط 30 درصد سالم بود، اما در طول این مدت به‌طور کامل مرمت و به زیباترین شکل، آماده پذیرایی از میهمانان شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه تیتر و مطالب برخی از اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها تنش‌زا هستند، اضافه کرد: به نظر می‌رسد خبرنگاران باید دانش خود را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری افزایش دهند.

وی با اشاره به این که تیتری با عنوان «هگمتانه در آتش سوخت» به قلم خبرنگاری که دانشی در حوزه میراث فرهنگی ندارد، برای ما مشکل‌آفرین شد، یادآور شد: مقداری علف خشک در زمین‌های بایر هگمتانه آتش می‌گیرد، اما تیتر می‌زنند «هگمتانه در آتش سوخت»، این مطلب ضرر مادی زیادی برای میراث فرهنگی استان در پی داشت و اعتبار 200 میلیون تومانی مجموعه را از همدان گرفت.

ایزدی گفت: اصطبلی در روستای ورکانه به 17 ورثه رسیده و هیچ‌کدام حاضر نیستند آن را واگذار کنند و کاری برای تملک آن نمی‌توان انجام داد، آن وقت روزنامه‌ای می‌نویسد ناآگاهی رئیس میراث فرهنگی مانع از تشکیل موزه اسب شد.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی استان سال گذشته فقط با 29 درصد اعتبارات یعنی مبلغ 600 میلیون تومان، فعالیت کرد که این اعتبار با توجه به وضعیت مرمت بناها بسیار پایین بود.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه با بیان اینکه برخی همدان را با پاریس مقایسه می‌کنند، گفت: این قیاس‌ها مع‌الفارق است، پاریس کجا و همدان کجا، تفاوت‌های فاحشی در دین، تاریخ، معماری، فرهنگ، اخلاق، نوع پوشش و حتی آشپزی بین هم دارند.

وی خاطرنشان کرد: ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم فرهنگی که در شهر آنتالیای ترکیه و بندر بوردو فرانسه وجود دارد، به بهانه جذب چند نفر گردشگر در همدان اجرا شود، اما برخی این طور نمی‌خواهند.

ایزدی با اشاره به اینکه اگر خبرنگاری از موضوعی اطلاعی ندارد، باید پرس‌و‌جو کند، خاطرنشان کرد: هر خبری که منتشر می‌شود و روی خط می‌رود، اگر از روی ناآگاهی و با اطلاعات غلط باشد چندین روز در تهران برای سازمان چالش ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: خبرنگاران از میراث فرهنگی در اخبار خود انتقاد کنند، اما مرز بین نقد و توهین را تشخیص دهند و نقد منصفانه بر پایه علم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: قلم موجود مقدسی است و باید در راه خدمت به مردم استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تاریخچه ساخت و نوع معماری کاروانسرای شاه‌عباسی شهر فرسفج اشاره کرد و یادآور شد: مجموعه کاروانسرای شهر فرسفج در یکی از مسیرهای اصلی راه شاهی در دوره صفویه در منطقه‌ای به نام بلاشگرد قدیم و تویسرکان جدید ایجاد شده است.

ایزدی اضافه کرد: کاروانسرای فرسفج در مسیر شهرهای کرمانشاه، اسدآباد و کنگاور ایجاد شده و یکی از کاروانسراهای منحصر به فرد چهار ایوانی کشور است.

وی افزود: با اتمام مرمت کاروانسرای شهر فرسفج، این مکان به محل پذیرایی، استراحت و اقامت گردشگران تبدیل می‌شود و برای توسعه گردشگری باید بخش خصوصی هم در این مجموعه، وارد عمل شود.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در پایان ابراز داشت: برای مرمت کامل این بنا بیش از 430 میلیون تومان در طول هشت سال گذشته هزینه شده است.

در این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی همدان با اعطای لوح تقدیر و هدیه از زحمات و همکاری نیروی انتظامی شهرستان تویسرکان در حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی و اماکن فرهنگی زیر مجموعه میراث فرهنگی، تقدیر به‌ عمل آورده و از خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز تجلیل کرد.

انتهای پیام/89019/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول