اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

روح خبرنگاری احساس مسئولیت در برابر جامعه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: روح خبرنگاری و شالوده این حرفه را می‌توان در احساس مسئولیت نسبت به جامعه تعریف کرد.

روح خبرنگاری احساس مسئولیت در برابر جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، احمد همتی بوشهری در آستانه روز خبرنگار اظهار داشت: حرفه این قشر فرهیخته از جامعه با تمام مشکلات و دشواری‌ها پیرامون تجلی روح انسان‌دوستی و احساس مسئولیت در برابر جامعه است.

وی افزود: در این راستا رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، روزنامه‌های کثیرالانتشار و خبرگزاری‌های مستقر در فارس نیز با پرداختن به مسائل اساسی این استان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌توانند منشا اثرات بسیاری باشند.

همتی ادامه داد: اصحاب رسانه‌ باید تلاش کنند تا کاستی‌ها منعکس شود اما نه با تیترهای نا‌امید‌کننده و حاشیه‌ای، بلکه آنان می‌توانند همگان را به همدلی دعوت کنند و در مسیر توسعه همه‌جانبه و به ویژه توسعه فرهنگی، مسئولان را یاری دهند.

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: رسانه‌ها باید اخلاق خبرنگاری را حفظ و در کنار سرعت به صحت و درستی اخبار نیز توجه کرده و افزون بر این حقایق جامعه را با صداقت و مسئولیت‌پذیری بیان کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با بیان این که تجلیل از خبرنگاران احترام به آگاهی انسان‌ها است، خاطرنشان کرد: باید با دیده احترام، به رسانه‌ها نگریست و با اعتماد برای رشد و تسریع جایگاه و برنامه‌های فاخر و دین‌مدار و سهولت در پیشبرد و انتشار اهداف و برنامه‌ها و خواسته‌های مبتنی بر توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی، موازین انقلاب و شهدا و نظام ایران اسلامی از رسانه‌ها امداد طلبید.

همتی تصریح کرد: نباید این را فراموش کرد که رسانه‌ها توانایی آن را دارند که در حوزه‌های مدیریت جامعه، کسب روزی حلال، فرهنگ ترقی و رفاه و اصلاح و تحول خداپسندانه در جامعه موثر واقع شوند.

وی در ادامه بیان کرد: خبرنگاران ایران اسلامی در تمام عرصه‌ها و برهه‌های حساس به ویژه انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس در اطلاع‌رسانی صحیح، دقیق و سریع و آگاهی‌بخشی به جامعه سنگ تمام گذاشته و نشان دادند که همواره به آرمان بلند جایگاه خود وفادار می‌مانند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: استفاده از ظرفیت‌های خبری برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان یکی از وظایف مهم خبرنگاران است.

همتی با اشاره به هجمه و تبلیغات دشمن علیه انقلاب اسلامی ابراز داشت: در چنین شرایطی وظیفه و رسالت رسانه‌ها و خبرنگاران نیز به مراتب سنگین‌تر می‌شود.

وی ابراز داشت: رسانه‌ها می‌توانند از طریق انتشار اخبار، جلو هجمه دشمن را بگیرند و تبلیغات منفی آنها را خنثی کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در شرایط کنونی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پیشرفت بشری و با‌ارزش‌ترین ابزار آگاهی‌رسانی همگانی هستند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی خبرنگار ایرانی که در افغانستان به دست طالبان به درجه شهادت نایل شد و همچنین شهدای عرصه قلم و رسانه تصریح کرد: در دنیای امروز که رسانه‌های مختلف به دنبال تسلط بر افکار عمومی هستند وظیفه خبرنگاران و رسانه‌ها دستیابی به واقعیت یک رویداد و ارائه تحلیل کامل و درست از آن است.

وی ادامه داد: در پرتو آگاهی‌دهی رسانه موانع جغرافیایی و تا حدودی سیاسی و فرهنگی از میان برداشته شده و در زمین با وسعت بسیار میلیاردها نفوس به وسیله رسانه‌ها با یکدیگر مرتبط شده‌اند.

همتی تصریح کرد: در اعصار گذشته آگاهی مردم در مورد دیگران، عقیده‌ها و سنت‌ها بسیار اندک و صحت و سقم خبرها مورد تردید بود و مردم از عقاید و نظریات و عملکرد مردمان همسایه و یا مناطق دورتر و گویندگان سایر زبان‌ها اطلاعاتی نداشتند.

به گفته وی، این بی‌خبری و ناآگاهی موج‌هایی از شایعه‌پراکنی‌ها و کینه‌ورزی‌ها را ایجاد و جنگ‌ها و خشونت‌ها و اختلافات کورکورانه را دامن می‌زد.

وی اضافه کرد: در این دریای نا‌آگاهی گذشته که به سبب عدم شناخت از دیگران بود هر گروه و قشری خود و محدوده کمی پیرامون خود را برتر و شایسته‌تر پنداشته و با خودمرکز‌پنداری دیگران را به وحشی‌گری و جهالت، نادانی و پستی متهم می‌کرد.

همتی تصریح کرد: اگر مطبوعات، خبرنگاران، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها نبودند اطلاعات گردآوری شده نیز ماندگار نبود و در معرض فراموشی و نابودی قرار داشت و در نتیجه بخش بسیاری از تاریخ بشری مجهول می‌ماند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ادامه گفت: توانمندی رسانه‌ای، شاخص مهمی در پیشرفت و رفاه و توانایی مادی کشورها به شمار می‌آید.

انتهای پیام/2448/ق/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول