اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی کشور:

ایران ‌رتبه 14 را در ‌ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی کسب کرد

معاون میراث فرهنگی کشور از کسب ‌رتبه 14 ایران ‌در ‌ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی خبر داد و گفت: ‌باغ و عمارت‌های ایرانی ‌شرایط لازم‌ برای ثبت در فهرست میراث جهانی را دارند.

ایران ‌رتبه 14 را در ‌ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی کسب کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی، امور فرهنگی میراث فرهنگی خراسان جنوبی، آتوسا مومنی اظهار داشت: پرونده باغات قابلیت اضافه شدن به فهرست میراث جهانی را دارند.

وی اذعان داشت: امید است باغ و عمارت رحیم آباد در خراسان جنوبی با شرایط و تدابیر امنیتی و حفاظتی و تعیین پلان‌های مدیریتی قوی بتواند مانند باغ اکبریه جای جهانی باز کند.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه باغ و عمارت رحیم‌آباد هم می‌تواند به عنوان یکی دیگر از باغات خراسان جنوبی صاحب امتیاز باشد، تصریح کرد: تمهیدات لازم برای به ثبت رساندن این باغ در نظر گرفته می‌شود.

مومنی ادامه داد: امید است با اضافه شدن باغ و عمارت رحیم آباد در فهرست میراث جهانی یک فضای کالبدی دیگر در دنیا از سوی خراسان جنوبی داشته باشیم.

وی، باغ اکبریه را یکی از برجسته‌ترین باغاتی که به عنوان نگینی در شرق ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است دانست و افزود: باغ و عمارت تاریخی اکبریه بیرجند یکی از پرونده‌هایی بود که برای نخستین‌بار به عنوان پرونده زنجیره‌ای در جمهوری اسلامی ایران به یونسکو ارسال شد.

معاون میراث فرهنگی کشور عملکرد میراث فرهنگی را در دولت دهم خوب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر در جامعه جهانی صاحب امتیاز هستیم به طوری که در دنیا رتبه 14 را در حوزه ثبت جهانی، در خاورمیانه رتبه یک و در آسیا اقیانوسیه رتبه پنج را به خود اختصاص داده است.

مومنی یادآور شد: بسیاری از نخستین‌ها در سال‌های اخیر رقم خورده که علاوه بر ثبت‌های جهانی ثبت‌های ملی بی‌نظیری محقق شده و پرونده‌هایی در فهرست ملی کشور ثبت شده است.

لازم به ذکر است پرونده باغ رحیم آباد و تعداد دیگری از باغ‌های ایرانی در بیرجند، همزمان با پرونده باغ اکبریه در سال 2009 میلادی تهیه شد و مقرر شد پس از احراز شرایط لازم از قبیل تکمیل معماری باغ، رعایت ضوابط حریم، منظر باغ و تهیه پلان مدیریتی و تایید آن از سوی هئیت کارشناسی یونسکو در پیوست پرونده ثبت جهان باغ‌های ایرانی ضمیمه شود.

انتهای پیام/69017/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول