اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زکات؛ ترقی جامعه به سوی عدالت و مساوات

پرداخت زکات عاملی برای توسعه و پیشرفت مادی و معنوی جامعه به شمار می‌رود که در اصول و احکام دین مبین اسلام مورد اهمیت قرار گرفته است.

زکات؛ ترقی جامعه به سوی عدالت و مساوات

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، پرداخت زکات در جامعه اسلامی همواره یکی از بهترین و ارزشمندترین راه‌ها برای رسیدگی به وضعیت محرومان و رفع درد، محنت و آزردگی از سینه نیازمندان و ایتام بوده است.

واژه زکات و امر به انجام آن در آداب و سنن دینی به کرات و قید تأکید آمده که نشان از اهمیت خاص این مسئله دارد و اوصیا، پیشوایان و معلمان دینی جوامع اسلامی نیز این امر را مقدس و دارای اهمیت برشمرده‌اند.

امام جمعه شهرستان بویین زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین در خصوص ضرورت پرداخت زکات در جامعه اظهار داشت: بنابر روایات و آیات متعدد مسلمانان باید با پرداخت زکات به سوی اعمال خیر و پربرکت در جامعه بشتابند و در این مسیر همواره از یکدیگر پیشی بگیرند.

حجت‌الاسلام محمدهمایون زرینه با اشاره به اینکه اقتصاد جامعه اسلامی بر پایه همدلی، کمک به هم‌نوع و دستگیری از دیگران بنا نهاده شده است، تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت امرار معاش نیازمندان و توجه به این امر علاوه بر رفع نیاز و جلب رضایت آنان، خشنودی الهی را نیز در پی دارد و برکت و سلامتی را در جامعه افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه فریضه زکات و کمک به هم‌نوع باید امروزه بیش از پیش در سطح جامعه با فرهنگ‌سازی مناسب نهادینه شود، عنوان کرد: بسیاری از افراد هنوز از مزایا و فواید کمک و زکات غافل هستند؛ چراکه این فریضه به طور کامل در جامعه نهادینه نشده است.

امام جمعه شهرستان بویین زهرا به نقش و تأثیر‌ رسانه‌های مختلف در نهادینه‌سازی فرهنگ پرداخت زکات در جامعه اشاره کرد و افزود: گرایش و تمایل دادن جامعه به سوی اعمال نیک به ویژه در امر زکات ارزشمند‌ترین برکات و خیرها را عاید جامعه می‌کند و آفات، آسیب‌ها و کدورت‌ها را از جامعه دور می‌کند.

زرینه با اشاره به خطبه 110 نهج البلاغه در مورد زکات تصریح کرد: پرداخت زکات در نهج‌البلاغه از بهترین وسیله‌های رسیدن به خداوند سبحان معرفی و بیان شده است.

امام جمعه شهرستان بویین زهرا با اذعان به اینکه روستاییان و کشاورزان در فصل برداشت گندم و جو باید به یاد داشته باشند که محصولات تولیدی آن‌ها نیز مشمول پرداخت زکات می‌شود، ادامه داد: کلمه زکات در قرآن کریم بلافاصله پس از ادای نماز آمده است؛ چراکه اقامه نماز بدون توجه و عنایت به پرداخت به هنگام مقدار زکات معنایی ندارد و موجب مخدوش شدن ثواب اعمال و کارهای خیر دیگر نیز می‌شود.

زرینه بیان کرد: طی ایام ماه مبارک رمضان و در آغاز دهه احسان و اکرام بسیاری از خانواده‌های نیازمند و ایتام، چشم به راه دریافت کمک‌ها و دستگیری‌های مردم هستند و تمام افراد باید با توجه به این مسئله در مسیر جلب خشنودی خداوند متعال گام بردارند.

امام جمعه شهرستان بویین زهرا عنوان کرد: با فرهنگ‌سازی و کارهای ارزشمندی که از سوی کمیته امداد صورت گرفت، رقم پرداخت زکات در سال گذشته به پنج میلیارد تومان رسیده و سهم شهرستان بویین زهرا از پرداخت زکات نیز بالغ بر 1.5 میلیارد تومان بوده است.

توجه به این مسئله که فریضه زکات و امر به دستگیری از نیازمندان احساس لذت و خشنودی را در سطح جامعه اسلامی ترویج می‌دهد، آسیب‌ها را تا حد بسیار زیادی رفع می‌کند و چه بسا بتواند در پررنگ‌تر کردن این عرصه، مهم و تأثیرگذار باشد و رغبت‌ها را برای توجه به گنجینه زکات بیشتر بکند.

عدم برخی فرهنگ‌سازی‌های بنیادین و کم کردن توجه‌ها به این مقوله طی چندین سال اخیر به شکل‌ها و راه‌های مختلف در نهان ماندن و مورد غفلت قرارگیری فریضه زکات پرتأثیر است و توانسته سیر و روند پرداخت زکات را کاهش دهد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قزوین در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری بالغ بر 15 میلیارد تومان زکات در استان جمع‌آوری شود که این ظرفیت می‌تواند گره‌گشای بخشی از مشکلات نیازمندان و ایتام زیر پوشش باشد.

وی با اشاره به فریضه واجب زکات عنوان کرد: به جرأت می‌توان اذعان کرد که عمل به فریضه زکات طی سال‌ها در جامعه کم‌رنگ شده و از بین رفته بود.

صفری ادامه داد: در سال 84 مبلغ زکات جمع‌آوری شده در استان قزوین 10 میلیون تومان بوده و این میزان هر سال سیر افزایشی و روند صعودی داشته است.

این مسئول افزود: در سال 91 نیز میزان زکات جمع‌آوری شده در استان قزوین نسبت به سال 90 بالغ بر 31 درصد افزایش یافت و به هفت میلیارد و 80 میلیون تومان رسید که این ارقام نیز قابل توجه است.

وی تصریح کرد: این مبلغ زکات جمع‌آوری شده استان قزوین سال به سال روند صعودی داشته و به گواه ارقام، میزان جمع‌آوری زکات استان از به 86 میلیون تومان در سال 85 به پنج میلیارد و 410 میلیون تومان در سال 90 افزایش یافته است که جهش ویژه استان را در این حوزه نشان می‌دهد.

این مسئول اذعان کرد: انتظار کمیته امداد بر این است که مبلغان در روستاها و شهرستان‌هایی که زکات واجب به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، در خصوص زکات مستحبی تبلیغ کنند؛ چراکه در سال گذشته زکات مستحبی استان قزوین یک میلیارد تومان بوده است.

صفری عناون کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون 500 شجره طیبه به عنوان زکات مستحبی اهدا شده است که تمام این درختان کدگذاری شده و دارای شناسنامه نیز می‌شوند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی قزوین با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار و 527 یتیم در استان زیر پوشش حامیان هستند، گفت: امیدواریم در ماه رمضان با کمک روحانیان و مبلغان دینی بتوانیم ایتام بیشتری را در کنف حمایت مادی و معنوی افراد نیکوکار قرار دهیم و در مسیر جلب خشنودی خانواده‌های کم‌بضاعت یا بی‌بضاعت استان قدم خیر برداریم.

جهش فزاینده‌ای که طی سالیان اخیر در حوزه رسیدگی و کمک به ایتام، خانوارها و زوج‌های زیر پوشش وجود داشته است همه در سایه حمایت‌ها و اهدای برکاتی بوده که از دل انسان‌ها و مؤمنان نیکوکار برآمده است.

باید امیدوار بود تا سال به سال بر روند پرداخت زکات و رشد این شاخه افزوده شود و خانواده‌های محروم بیشتری زیر پوشش حمایت‌های معنوی و مادی قرار گیرند.

انتهای پیام/77005/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول