اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ترویج مطالعه پیمایش مسیری بلند است

امروزه اشاعه کتاب‌خوانی نه به یک سازوکار یک‌شبه نیاز دارد بلکه نیازمند پیمایش مسیری تدریجی و بلندمدت است.

ترویج مطالعه پیمایش مسیری بلند است

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین، با وجود اینکه نهادینه‌سازی مسئله مطالعه با عنوان یک فرهنگ مستقل در سطح جامعه به ویژه میان جوانان و نوجوانان که بیشتر از گروه‌های اجتماعی دیگر نیازمند فراگیری علوم، فنون و کسب اطلاعات است، در جامعه کنونی ما مورد برخی بی‌مهری‌ها، بی توجهی‌ها و بعضاً اشتباهات قرار می‌گیرد.

گسترش موج کتابی‌خوانی و انس با دریچه فرهنگ بشری که همان کتاب و مطالب مختلف است، از یک نگاه نیازمند زمینه‌سازی مناسب و از طرفی هم وابسته به تمهیدات و چارچوب‌های از پیش تعیین شده است.

مأنوس‌ کردن و الفت دادن قشر‌های جامعه با فرهنگ‌هایی نظیر مطالعه که جزو دغدغه‌های مهم و اساسی به شمار می‌رود، به آن شکل که باید و شاید تا به امروز سیمای اجرایی و عمل به خود ندیده و نگرفته است.

پیمایش گام به گام و آهسته یک مسیر هر اندازه که طولانی یا کوتاه باشد، بسیار ارزشمندتر از طی همان مسیر با عجله، هول و دست‌پاچگی است و مصداق آن را نیز امروز در امر مهم فرهنگ‌سازی در مسائل مختلف جامعه همانند کتاب و کتاب‌خوانی می‌توان درک کرد و متصور شد.

ترویج امور مربوط به معرفی فواید کتاب، آثار و محصولات فرهنگی در سطح نقاط و شهرستان‌های مختلف استان قزوین نیز طی چند سال اخیر روند فزاینده و امیدوار‌کننده‌ای داشته است.

تأثیر ایستگاه‌های مطالعه در افزایش کتاب‌خوانی

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی قزوین در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه در چند ماه اخیر گام‌های اساسی در بخش کتاب و کتاب‌خوانی در این استان برداشته شده است، اظهار داشت: امیدوار هستیم تا این روند همچنان در سطح استان تداوم داشته و ترویج کتاب تسریع پیدا کند.

محمدرضا مولایی برگزاری نشست‌های نقد ادبی منظم و مستمر در کتابخانه‌های استان را در اولویت دانست و تصریح کرد: ایجاد فضاها و بستر‌های مطالعه در سطح استان قزوین مسئله و دغدغه‌ای حساس در مسیر توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و بهبود وضعیت نشر است.

مولایی با اشاره به اینکه استقرار طرح ایستگاه‌های مطالعه تأثیر بسزایی در اشاعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در سطح جامعه دارد، افزود: عرصه فرهنگ همواره بر تمام حوزه‌ها تأثیر گذار بوده و بر این اساس باید توجه ویژه‌ای به این حوزه از سوی دست‌اندرکاران صورت گیرد.

وی با اعلام اینکه کانون‌های ادبی استان قزوین در سال جاری با ساختاری متفاوت و کارکردهای ویژه شروع به فعالیت کرده است، عنوان کرد: این اقدام در راستای افزایش شناخت و اطلاعات عموم مردم در مورد کتاب و کتاب‌خوانی صورت گرفته و کیفیت و محتوای کتاب‌های مورد نقد در این طرح نیز از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.

کتابخانه‌ها بازوان جامعه هستند

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی قزوین با اذعان به اینکه کتابخانه‌ها به عنوان بازوهای فرهنگی جوامع نقش مهمی در معرفی و بصیرت‌افزایی عموم افراد دارند، عنوان کرد: لازم است با حرکت دقیق و حساب شده در این زمینه به موفقیت دست پیدا کرد.

مولایی با اشاره به اهمیت برگزاری سیر مطالعاتی نیز در کانون‌های ادبی استان قزوین بیان کرد: در همین راستا می‌توان با بهره‌گیری از کتاب‌های نویسندگان برجسته و معتبر یک دوره مشخص را‌ برای خواندن کتاب‌های ارزشمند برگزار کرد.

وی، استان قزوین را جزو نقاط عالم‌پرور و برجسته کشور در زمینه فرهنگ و ادب معرفی کرد و افزود: شایسته است تا بزرگان و مشاهیر این خطه امروز بیش از گذشته معرفی و شناسایی شوند.

استقرار و گشایش نمایشگاه‌های مختلف فصلی و مناسبتی در حوزه‌های مختلف و عرضه کتب مفید و سودمند در استان قزوین نسبت به استان‌های دیگر قابل تحسین است که این مهم در جذب علاقه‌مندان و شهروندان به کتاب تأثیر زیادی دارد.

برگزاری مسابقات فرهنگی از موضوع کتاب‌ها و علاقه‌مندسازی عموم شهروندان به مطالعه، در گسترش و تعمیق این امر در باور‌ها و هنجار‌های مردمی نقش و تأثیر خوبی داشته است.

کتاب‌خوانی، بسترساز رشد و تعالی جامعه

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بویین زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا در خصوص ضرورت ترویج مطالعه اظهار داشت: تمام افراد در جامعه موظف هستند تا با مطالعه هر چه بیشتر کتاب عرصه را برای پیشبرد اهداف فرهنگی مهیا کنند و موجب آشنایی بیشتر جامعه با متون و ارزش‌های علمی و معنوی برای مقابله با تهدیدات و شبهه‌انگیزی‌های دشمنان شوند.

علی بالایی لزوم تولید آثار و محتواهای متناسب با شرایط سنی جوانان و نوجوانان را جزو دغدغه‌های بسیار مهم در حوزه نشر دانست و اظهار امیدواری کرد که این مشکل با ایده‌دهی مناسب و ارزشمند از سوی مسئولان و متولیان اجرایی برطرف شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش توان در عرصه فرهنگی باشیم.

بالایی با تأکید بر اینکه اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه همت تمام مسئولان را می‌طلبد، افزود: در این راستا دیدارهای خوبی با مسئولان استان قزوین به انجام رسیده و مسئولان استانی از اجرای طرح‌های فرهنگی و هنری ابراز رضایت کرده‌اند.

وی ظرفیت‌های بسیار بالا و ارزشمند شهرستان بویین زهرا در خصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی را فرصتی مناسب و ارزشمند برای مسئولان عنوان و بیان کرد: باید از تمام کسانی که در این زمینه صاحب استعداد و انگیزه قوی هستند، درخواست کرد تا با طرح‌های خود زمینه را برای حضور پرشور و با نشاط جوانان در عرصه فرهنگی آماده کنند.

این مسئول با ارائه گزارشی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در کتابخانه‌های عمومی و تخصصی شهرستان بویین زهرا بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های متعدد هنری، توزیع کتاب به صورت رایگان در بین دانش‌آموزان و نیز استعدادیابی هنری از جمله اقدامات محوری این اداره در طول سال گذشته بوده است.

بالایی به تأکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص امر کتاب‌خوانی در جامعه اشاره و اذعان کرد: رهبر انقلاب اسلامی به امر مطالعه کتاب و آثار اسلامی توجه بسیار ویژه‌ای دارند و همواره افراد به ویژه جوانان و نوجوانان جامعه را تشویق به مطالعه کتاب می‌کنند.

راه‌اندازی کتابخانه سیار در بویین زهرا

وی در خصوص راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار و نمایشگاه‌های کتاب در شهرستان بویین زهرا عنوان کرد: باید از این طرح در سطح استان قزوین حمایت شود تا بتوان به اهداف بلندمدت در این حوزه دست یافت.

بالایی با بیان اینکه سرانه مطالعه کتاب در جامعه در سال‌های اخیر رشد بسیار قابل توجهی داشته است، خاطرنشان کرد: همه مسئولان و متولیان امور فرهنگی در کشور باید با تعامل و هم‌فکری مشترک زمینه تعمیق هر چه بیشتر نسل جوان را با فرهنگ مطالعه مهیا کرد.

تناسب محتوای کتاب‌ها با سنین مختلف

مسئله مورد اشاره پایانی در این گزارش این است که با توجه به افزایش امیدوار‌کننده آمار مراجعان به واحد‌های کتابخانه‌های عمومی استان آیا محتواها و کتاب‌های عرضه شده نیز به تناسب مورد رضایت و دلخواه مراجعان و فرهنگ‌دوستان قرار دارد یا اینکه در اینجا هم موضوع عدم تفکیک‌سازی و تناسب‌دهی، سبب خسران و لطمه بر پیشرفت فرهنگ و هنر جامعه می‌شود.

انتهای پیام/77005/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول