اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار مازندران:

نهضت مطالعه مفید قرآن محور شود

استاندار مازندران گفت: نهضت مطالعه مفید را باید حول محور قرآن دنبال کنیم.

نهضت مطالعه مفید قرآن محور شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌‌های عمومی استان مازندران، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی و نهضت مطالعه مفید استان به ریاست استاندار و با حضور اعضا در استانداری برگزار شد.

استاندار مازندران در این جلسه با قرائت آیه "لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین" به جامعیت کتاب قرآن اشاره کرد و گفت: قرائت قرآن که در ماه مبارک رمضان سفارش موکد شده باید مقدمه فهم و معرفت باشد و معرفتی که از این مطالعه حاصل می‌شود مورد نظر دین و شریعت است.

سید علی‌اکبر طاهایی با بیان اینکه نهضت مطالعه مفید را باید حول محور قرآن دنبال کرد، افزود: خداوند متعال به گونه‌ای قرآن را نازل کرده که همه اقشار جامعه در هر سطحی که باشند در صورت تفکر می‌توانند از آن بهره ببرند.

رئیس کمیته نهضت مطالعه مفید مازندران به وجود مساجد، حسینیه‌ها و تکایا با هزاران متر مربع فضای مناسب جهت استفاده درخور شأن از این معجزه جاویدان پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: ائمه جماعات بیاندیشند که چطور می‌توانند از ظرفیت این اماکن مقدس که در ماه مبارک رمضان به خوبی فعال می‌شوند، در تمام ایام سال با همین کیفیت استفاده کنند.

استاندار مازندران میزان بالندگی و تعالی جامعه را به میزان نفوذ قرآن در بین مردم عنوان کرد و افزود: فارابی‌ها و خواجه نصیرها و ابن سیناهای ملت ما از برکت قرآن بود که توانستند این خدمات را به جامعه بشری ارائه کنند و ما امروز وظیفه داریم قرآن را در متن جامعه به طور شایسته فعال کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران نیز در این نشست به رتبه نخست مازندران در برگزاری جلسات انجمن و کیفیت اجرای مصوبات در کشور اشاره کرد و گزارشی از عملکرد دولت‌های نهم و دهم در حوزه‌های کتابخانه‌های عمومی در مازندران ارائه داد.

محمداسماعیل امامزاده تعداد کتابخانه‌های عمومی استان را در ابتدای دولت نهم 49 باب با زیربنای حدود 35 هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: اکنون در استان تعداد کتابخانه‌ها با 98 درصد افزایش به 97 کتابخانه با بیش از 48 هزار مترمربع زیربنا رسیده است.

امامزاده افزود: علاوه بر این‌ها 35 کتابخانه روستایی و 11 کتابخانه شهری نیز در استان در حال ساخت است که با تکمیل آنها در دولت یازدهم شاهد رشد چشمگیری در افزایش شاخص‌ها خواهیم بود.

وی به رشد تعداد دیگری از شاخص‌های جهانی کتابخانه‌ای نظیر متراژ زمین‌های کتابخانه‌ای و تعداد صندلی‌های موجود در سالن‌های مطالعه در استان اشاره کرد و گفت: تعداد کتاب‌های موجود نیز در کتابخانه‌ها از حدود 586 هزار جلد به بیش از یک میلیون و 304 هزار جلد رسیده که رشد 122 درصدی داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران تعداد اعضای کتابخانه‌ها را در سال 84 حدود 59 هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: اکنون بیش از 100 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی عضویت دارند که از این تعداد بیش از 3 میلیون و 645 هزار مراجعه به کتابخانه‌های عمومی داشتیم که هر نفر به طور متوسط دو الی شش ساعت را در آنجا گذراندند.

دبیر کمیته نهضت مطالعه مفید استان در مورد کتابخانه‌های عمومی مشارکتی نیز اذعان داشت: این کتابخانه‌ها در ابتدای دولت نهم سه باب بوده که اکنون با رشد 966 درصدی به 32 باب رسیده است.

وی به راه‌اندازی بخش ویژه نابینایان در کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های ساری، آمل، بهشهر و چالوس اشاره کرد و افزود: یک هزار جلد کتاب بریل در موضوعات مختلف در این کتابخانه‌ها موجود است تا نابینایان نیز بتوانند از خدمات کتابخانه‌ای بهره‌مند شوند.

امامزاده درباره خدمات کتابخانه‌ای به نابینایان بیان داشت: با همکاری اداره کل‌های بهزیستی و پست استان، کتاب‌های مورد نیاز نابینایان، کم‌بینایان و معلولان به درب منزل آنها ارسال می‌شود که تا به حال بیش از یک هزار نفر در استان در پوشش این خدمات قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/‌2296/ن/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول