اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره کتابخانه‏‌های عمومی دماوند خبر داد

اجرای طرح «کتاب من» در دماوند / راه‌‏اندازی ایستگاه‏های مطالعه در بام ایران

رئیس اداره کتابخانه‏‌های عمومی شهرستان دماوند گفت: «کتاب من»، از طرح‏های اجرایی در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان بوده که امسال نیز اجرای آن پیگیری می‌‏شود.

اجرای طرح «کتاب من» در دماوند / راه‌‏اندازی ایستگاه‏های مطالعه در بام ایران

محسن سلطان‏محمدی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران افزود: در این طرح، افراد در سطوح مختلف تحصیلاتی به شرط عضویت در کتابخانه‌های عمومی، می‏‏توانند کتاب مورد نظر خود را که در کتابخانه‏‌های عمومی نیافته‌‏اند، تقاضا کنند.

وی ادامه داد: این درخواست از طریق سیستم شبکه‌‏ای به نهاد کتابخانه‏های عمومی کشور ارسال می‏شود و بعد از یک بازه زمانی خاص، به کتابخانه مورد درخواست ارسال شده و در ابتدا در اختیار درخواست‏کننده و بعد هم در اختیار کتابخانه قرار می‏گیرد.

رئیس اداره کتابخانه‏های عمومی شهرستان دماوند در خصوص افزایش تعداد اعضای کتابخانه‏ها تصریح کرد: از طریق راهکارهایی مثل پیامک و تبلیغات محلی و میدانی و تبلیغات از طریق ادارات دیگر مثل آموزش و پرورش، تلاش می‏کنیم تا روز به روز بر تعداد اعضای خود، افزوده و سرانه مطالعه شهرستان را بالا ببریم.

سلطان‏محمدی با اشاره به طرح‏های مشترک اجرایی با برخی از نهاد‏هایی که فعالیت فرهنگی دارند، مثل بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی، بهداشت و درمان و آموزش پرورش در راستای افزایش سرانه مطالعه افزود: ایستگاه مطالعه مفید شهرستان دماوند به استعداد 15 هزار نسخه کتاب و یک قفسه ویژه به زودی در ایستگاه بیمارستان سوم شعبان مستقر خواهد شد.

وی در ادامه به طرح پیک مهر اشاره کرد و گفت: حدود 5 هزار نسخه کتاب مسافر و کتاب کوچک در قالب طرح پیک مهر در قفسه‏های ویژه و در اماکن مناسب مثل خانه‏های بهداشت شهرستان، بقعه امامزاده هاشم، ندامتگاه‏ها و ... مستقر شده است.

رئیس اداره کتابخانه‏های عمومی شهرستان دماوند افزود: این طرح در سال 91 و چهار ماه اول سال 92 اجرا شد و اخیراً هم کسانی که در مسابقات کتابخوانی این طرح شرکت کرده‏ بودند، جوایز خود را دریافت کردند.

سلطان‏محمدی در ادامه به‏روزرسانی منابع کتابخانه‏های عمومی را بسته به درجه کتابخانه دانست و تصریح کرد: همه کتابخانه‏ها؛ ماهانه هم از نظر کتاب و هم در حوزه نشریه و مجلات سهمیه خاصی دارند که آن را دریافت می‏کنند و در سیستم امانات قرار می‏دهند.

وی استفاده از توان و ظرفیت خیران و اهداکنندگان کتاب را یکی دیگر از راه‏های به‏روزرسانی منابع معرفی کرد و افزود: نذرهای فرهنگی و وقف کتاب، قدمی خیر است که با نیت ارتقای فرهنگی جامعه برداشته می‏شود و کمک شایانی به به‏روزرسانی کتابخانه‏ها می‏کند.

رئیس اداره کتابخانه‏های عمومی شهرستان دماوند همچنین به اهدای کتاب از طریق سازمان‏ها و نهادهای مختلف فعال در این شهرستان در ایام ویژه سال به خصوص هفته کتاب و نمایشگاه‏های کتاب اشاره کرد و گفت: شورای شهر آبسرد و شهرداری کیلان در هفته کتاب اقدام به خرید کتاب برای کتابخانه‏های عمومی خود کردند.

سلطان‏محمدی با بیان اینکه این فعالیت‏ها تأثیر زیادی در تأمین منابع مورد نیاز کتابخانه‏ها دارد، خاطرنشان کرد: چون این کتاب‏ها با مشورت اعضا یا مسئولان تهیه و اهدا می‏شوند، خیلی از مواقع نیازسنجی شده و کاربردی است.

انتهای پیام/2568/ط30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول