اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نگهداری احشام در داخل شهر آب‌بر

نگهداری دام در شهر محیط زیست و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد

نگهداری دام و احشام در داخل شهر آب‌بر، محیط زیست و سلامت شهروندان را به خطر انداخته است که باید در این زمینه مسئولان فکر اساسی داشته باشند.

نگهداری دام در شهر محیط زیست و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، امروزه حفظ، گسترش و ارتقای سلامت در جوامع بشری در زمره کلیدی‌ترین سیاست‌ها برای ایجاد توسعه عدالت اجتماعی در کشورها تلقی می‌شود.

شهر 10 هزار نفری آب‌بر مرکز شهرستان طارم با وجود کارهای زیادی که تاکنون انجام شده، دارای مشکلات عدیده‌ای است که همت مسئولان را می‌طلبد.

از جمله این مشکلات حضور احشام و سگ‌های ولگرد در خیابان‌های اصلی شهر است که به عنوان یک معضل بزرگ، موجب نارضایتی مردم شده است.

از سوی دیگر نگهداری دام و طیور در داخل و در برخی منازل شهر ضمن تخریب محیط زیست و انتقال بیماری‌های ناشی از دام، سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، که شهرداری و شورای شهر آب‌بر باید در این مورد به فکر چاره باشند، مشکل و معضلی که هر روز بر ابعاد آن نیز افزوده می‌شود.

با توجه به اینکه هیچ نهاد و سازمانی هم نظارت چندانی بر این مسئله ندارد و به نظر می‌رسد که این وضعیت به حال خود رها شده است.

شهروندی به نام «م ـ ر» می‌گوید: با گرم شدن هوا، بوی مشمئزکننده فضولات دام‌ها، همسایگان را آزار می‌دهد و حشرات زیادی به محل‌های نگهداری احشام می‌کشاند.

یکی از مشکلات اصلی و عمده بهداشتی کشور که سالهاست به صورت یک معضل منابع انسانی و مالی کشور را به خود اختصاص داده و هر چند گاه به صورت بحران جدی در استان‌های مختلف و در قالب بیماری‌های نو پدید و باز پدید خود را عیان می‌سازد، بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

یک کارشناس بهداشت محیط می‌گوید: با توجه به اینکه 49 درصد بیماری‌های شناخته شده، مشترک بین انسان و حیوان است، باید ضمن نظارت بیشتر، برای فراهم کردن محیط مناسبی برای نگهداری و پرورش دام‌ها تلاش شود.

همچنین، یک پزشک از جمله خطرناک‌ترین این بیماری‌ها به هاری، کیست هیداتیک و توکسوپلاسموز اشاره می‌کند که به ویژه توسط سگ‌های ولگرد منتقل می‌شود.

وی از سل، تب مالت و شاربن (سیاه زخم) نیز از جمله مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند به انسان‌ها نام می‌برد.

به همین خاطر، وی به همه شهروندان توصیه می‌کند که محیط نگهداری دام به ویژه در مناطق شهری را از محیط‌های مسکونی مجزا و نکات بهداشتی مطابق برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور رعایت شده و به اصول بهداشت محیط نیز توجه ویژه‌ای شود.

علی عماری، کشاورز، دامدار و نماینده دامداران شهر آب بر در این باره اظهار می‌کند: 110 دامدار در این شهر فعالیت دارند و بیشتر آنان از این طریق امرار معاش می‌کنند، برای رفع معضلات به وجود آمده برای همسایگان و اهالی شهر آب‌بر بارها به شهرداری و شورای سابق شهر مراجعه کرده و حتی با امضای ده‌ها نفر از دامداران طومار نوشته و رونوشت آن را به فرمانداری، جهاد کشاورزی و ادارات مرتبط دیگر ارسال نموده‌ایم، ولی تاکنون به هیچ نتیجه‌ای دست نیافته‌ایم.

دامدار دیگری می‌گوید: مسئولان جهاد کشاورزی و شهرداری به ما قول داده بودند که با همکاری منابع طبیعی طارم در محدوده سه کیلومتری خارج شهر آب‌بر برای ساخت دامداری زمین واگذار کنند، اما پس از مدتی به بهانه نداشتن آب از تحویل زمین خودداری کردند و حتی ما دامداران متقبل شدیم که آب آنجا را خودمان تأمین کنیم، اما دستگاه‌های مرتبط قبول نکردند.

حسینعلی عبادی، به عنوان کارشناس حقوق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بر اساس بند 20 ماده 55 و ماده 100 شهرداری‌ها و 688 قانون مجازات اسلامی نگهداری دام در شهر ممنوع بوده و کار غیر قانونی محسوب می‌شود و مسئولان باید ضمن توجه به حقوق دامداران و شهروندان و تعیین مکانی در محدوده مناسب خارج از شهر، به دنبال رفع این معضل باشند.

عین‌الله محمدی، منتخب شورای اسلامی شهر آب‌بر در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: ما اعضای شورا خواسته مردم را در نخستین فرصت بعد از آغاز به کار شورای جدید، ضمن تشکیل جلساتی با همکاری فرمانداری و اعضای کار گروه بهداشت طارم و با همت شهرداری، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و اداره محیط زیست رفع خواهیم کرد.

امیدواریم مسئولین جهاد کشاورزی، شهرداری و سایر ارگان‌های مرتبط با تشکیل جلسات کارشناسی، مصصم‌تر از گذشته، با تعیین مکان مناسبی ضمن رفع معضل دامداران با جلوگیری از بیماری‌های واگیر ناشی از دام، در راستای حفظ محیط زیست مناسب و پاکیزه و تأمین سلامت شهروندان گام‌های اساسی بردارند.

انتهای پیام/2308/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول