اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اراضی تاک ایران اینجاست

سایه کم‌آبی بر باغستان‌های انگور تاکستان

ظرفیت خارق‌العاده شهرستان تاکستان در کشت و بهره‌برداری محصول انگور شهرت ملی دارد که البته مشکلات و موانع موجود نیز به همان اندازه برای انگورکاران دارای اهمیت است.

سایه کم‌آبی بر باغستان‌های انگور تاکستان

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان استان قزوین، دو هفته پیش انتشار گزارشی از شهرستان تاکستان با عنوان باغستان‌هایی به رنگ طلا در خبرگزاری فارس که به تشریح سیمای کاشت، داشت و برداشت محصول انگور در باغ‌ها و اراضی تاک شهرستان تاکستان پرداخت، توانست بازتاب قابل توجهی در فضای مطبوعاتی و رسانه‌های مختلف استانی داشته باشد.

تعدادی از مسئولان ارشد تاکستانی نیز در همین راستا پس از قرائت گزارش خواندنی فارس از کم و کیف عرصه انگورکاری شهرستان تاکستان، خواستار استمرار در ارائه گزارش‌های ارزشمند خبری و تحلیلی در باب وضعیت انگورکاران تاکستانی از سوی این خبرگزاری شدند.

با توجه به اهمیت ویژه، جایگاه والا و ارزشمند تولید و برداشت محصول انگور در شهرستان تاکستان نیاز به حمایت‌های بیشتر سازمان جهاد کشاورزی استان از انگورکاران و زارعان این بخش نیز مورد اشاره و طلب قرار دارد.

گرچه محصول انگور تولیدی شهرستان تاکستان از مناظر کمی، کیفی و رشد تولیدی نخستین رتبه را در سطح استان و رتبه بالا در سطوح کشوری دارد؛ اما حوزه انگور تاکستان نیز از حاشیه‌ها و مشکلات متعدد در امان نبوده و در حال حاضر این بخش مورد تهدید پاره‌ای از موانع قرار گرفته است.

کمبود آب عامل محدودکننده انگورکاران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان بزرگترین عامل محدودکننده باغ‌های انگور در تاکستان را کمبود آب دانست و اظهار داشت: اولویت نخست جهاد کشاورزی در باغ‌های انگور، برنامه‌ریزی و ترغیب کشاورزان برای تغییر سیستم آبیاری باغ‌ها از سنتی به آبیاری نوین و تحت فشار است که علاوه بر افزایش راندمان آبیاری از 30 به 90 درصد، در جلوگیری از هدر رفت آب نیز مؤثر است.

شهرام رحمانی با اشاره به اینکه تولید محصولات کشاورزی به طور مستقیم وابسته به طبیعت و شرایط آب و هوایی است، افزود: امروزه نیاز است کشاورزان تا پیش از آغاز فعالیت کشاورزی خود نسبت به بیمه محصولات اقدام کنند تا در هنگام وقوع حادثه، دریافت بخشی از هزینه‌های خسارتی امکان‌پذیر باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تاکستان با اذعان به اینکه بیش از 60 درصد از باغ‌های انگور این شهرستان تاکنون بیمه شده و کشاورزان در مواقع حادثه، بخشی از خسارات را دریافت می‌کنند، تصریح کرد: بازدید‌های کارشناسی و ارزیابی خسارات طی اردیبهشت ماه سال جاری در باغ‌های این شهرستان صورت گرفت و پرداخت‌ خسارت‌ها نیز در اسرع وقت به کشاورزان انجام می‌شود.

رحمانی ادامه داد: همچنین گزارش خسارت باغ‌هایی که بیمه نشده‌اند نیز به ستاد حوادث غیرمترقبه استان قزوین ارسال شده و مراتب از طریق مسئولان و نمایندگان در حال پیگیری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تاکستان جلوگیری از خشک شدن باغ‌ها، افزایش عملکرد و کیفیت محصول در باغ‌های انگور را جزو مزایای تغییر سیستم آبیاری تحت فشار دانست.

وی تصریح کرد: کار تغییر سیستم آبیاری تحت فشار برای نخستین‌بار در کشور در شش چاه عمومی شهرستان به مساحت بالغ بر 700 هکتار انجام و با استقبال باغداران تاکستانی مواجه شد و برای 14 چاه عمومی نیز پرونده تشکیل شده که به محض ابلاغ اعتبارات کار تجهیز این چاه‌ها به سیستم نوین آبیاری محقق می‌شود.

وی با اشاره به قرارگیری نخستین ایستگاه درجه یک تحقیقاتی انگور کشور در شهر تاکستان عنوان کرد: این ایستگاه روی مسائل مختلف انگور طرح‌های تحقیقاتی انجام داده و بالغ بر یک هزار و 300 رقم انگور به صورت کلکسیون در این ایستگاه وجود دارد.

پرداخت تسهیلات ویژه به انگورکاران تاکستان

فرماندار تاکستان نیز در این خصوص به خبرنگار فارس در تاکستان گفت: مسئله کم‌آبی در بخش کشاورزی چیزی نیست که قابل کتمان باشد و سخنی از آن به میان نیاید؛ چراکه این بخش نیز همانند بسیاری از بخش‌های دیگر مستلزم تغذیه آبی و استفاده از سفر‌ه‌های زمینی است.

علی اکبریان عنوان کرد: کشاورزی و انگور‌کاری در تاکستان سابقه‌ای طولانی و نسبتاً زیاد دارد و به تبع همین امر تأمین آب نیز مورد توجه و دغدغه بوده است.

وی با اشاره به اختصاص ویژه بودجه و اعتبارات به بخش کشاورزی شهرستان تاکستان تصریح کرد: سالانه مقادیری اعتبار از سوی مسئولان استانی به منظور رشد، ترویج و توسعه باغ‌های انگور به این شهرستان تزریق می‌شود که این امر بالندگی و رضایت‌مندی بیشتر کشاورزان از حمایت‌ها و تسهیلات پرداختی را به دنبال دارد.

فرماندار تاکستان تغییر سیستم باغ‌های انگور این شهرستان از سنتی به داربستی را جزو اولویت‌های جهاد کشاورزی تاکستان دانست.

وی اظهار داشت: افزایش کیفیت و عملکرد محصول از طریق افزایش بوته در سطح، کاهش هزینه‌های کارگری و استفاده از ماشین آلات در عملیات شخم سطح باغ‌ها و سمپاشی، برداشت محصول و هرس، کاهش خسارات آفات و بیماری‌های انگور و کاهش خسارات و باران‌های بی‌موقع در زمان برداشت از مزایای بهره‌مندی از سیستم‌های فناوری کشاورزی است.

این مسئول اعلام کرد: بیش از 80 درصد هزینه‌ها به همراه اهدای وام کم‌بهره از طریق اعتبارات صندوق بخش توسعه کشاورزی برای احداث باغ‌های داربستی انگور تاکستان به کشاورزان علاقه‌مند پرداخت می‌شود.

اکبریان ادامه داد: در حال حاضر سه درصد از باغ‌های شهرستان تاکستان داربستی شده و امید است در سال‌های آینده این رقم به 15 هزار هکتار افزایش یابد.

وی عنوان کرد: احداث بارگاه‌های بهداشتی برای تولید محصول کشمش بهداشتی، بالا بردن کیفیت محصول کشمش و زمینه‌سازی برای افزایش صادرات محصولات انگور نیز اولویت دیگر حوزه کشاورزی تاکستان است.

فرماندار تاکستان ادامه داد: حوزه کشاورزی تاکستان در راستای بالا بردن کیفیت انگور تولیدی تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان پرداخت کرده و در حال حاضر 450 بارگاه در باغ‌های انگور شهرستان تاکستان احداث شده است.

وی عنوان کرد: تولید محصول سالم انگور از طریق مبارزه تلفیقی با آفت، بیماری‌ها و کاهش مصرف سموم و کاهش باقیمانده سموم در انگور و کشمش نیز جزو فعالیت‌های دیگر حوزه کشاورزی تاکستان است که این کار نیز از طریق آموزش‌های لازم به باغداران زیر پوشش صورت می‌گیرد.

فرماندار تاکستان ادامه داد: همچنین باغ‌های تاکستان به طور منظم از سوی ناظران و کارشناسان کلینیک‌های گیاه پزشکی بازدید شده و ارائه آموزش‌های لازم به باغداران در زمینه مبارزه صحیح و مدیریت منطقی فعالیت‌های نگهداری نیز به طور مداوم صورت می‌گیرد.

فرماندار تاکستان ادامه داد: تجهیز کارخانه‌های بسته‌بندی، راه‌اندازی صنایع تبدیلی و کنانترهای آب میوه انگور نیز در برنامه کشاورزی این شهرستان قرار دارد.

اکبریان خاطرنشان کرد: تخصیص میز کشمش کشور به استان قزوین، حمایت از محصول انگور، تولید کشمش و صادرات آن نیز جزو اولویت‌های دیگر در مسیر توسعه کشاورزی و به ویژه انگور شهرستان تاکستان است.

بر پایه این گزارش، با انتشار چند بند کوتاه شاید نتوان از کلی‌ترین مشکلات پیش روی زحمت‌کشان باغدار تاکستانی ذره‌ای نیز کاست؛ اما شاید انتشار و به تبع آن بازتاب این گزارش بتواند قدری در شناساندن انگور تاکستان که اکنون به عنوان یک فرهنگ در کنار زبان دلنشین و گویای «تاتی» در کنار شهروندان تاکستانی همنشین شده مؤثر باشد و خدمات و دست‌رنج این مردمان سخت‌کوش و پرانگیزه را برای مخاطبان معرفی و تبلیغ کند.

انتهای پیام/77005/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول