اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

خداآفرین و جلفا قابلیت تبدیل شدن به باغ شهر را دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با بهره‌برداری از اراضی دشت گلفرج و پایاب سد خداآفرین، شهرستان‌های جلفا و خداآفرین قابلیت تبدیل شدن به باغ شهر در سطح استان و شمال‌غرب کشور را خواهند یافت.

خداآفرین و جلفا قابلیت تبدیل شدن به باغ شهر را دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از خداآفرین، مسعود محمدیان صبح امروز در جلسه بررسی مشکلات پایاب سد خداآفرین و دشت گلفرج، با بیان اینکه کشاورزی از محورهای مهم توسعه در ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد روستاییان است گفت: در راستای حل مشکلات بخش کشاورزی، از همکاری بهره‌برداران برای احداث جاده بین مزارع، آبیاری تحت فشار و نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده بهینه از منابع موجود، بخصوص آب مصرفی در بخش کشاورزی به نحو قابل توجهی توسط بخش مدیریتی استفاده و با توسعه کشت در پایاب سد خداآفرین و دشت گلفرج، علاوه بر ایجاد اشتغال مولد در بخش کشاورزی، توسعه اقتصادی خداآفرین و جلفا از ضریب مطلوب‌تری برخوردار خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تلاش سازمان در توسعه تعامل با دستگاه‌های اجرایی در راستای راهبرد موفق اهداف توسعه بخش کشاورزی استان افزود: با تکمیل سد خدا‌آفرین و شبکه‌های پایاب آن در آذربایجان‌شرقی، 30 هزار هکتار از اراضی مستعد زیر کشت آبی قرار گرفته و در توسعه اقتصاد مبتنی بر کشاورزی منطقه نیز تاثیر بسیار چشمگیری خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر این موضوع که مدرن‌ترین طرح آبیاری تحت فشار کشور در اراضی پایاب سد خداآفرین به اجرا درآمده است، اضافه کرد: سد خداآفرین با حجم مخزن یک میلیارد و 620 میلیون مترمکعبی، بزرگترین سد شمال غرب کشور به شمار رفته و 12 کیلومتر پایین‌تر از سد مخزنی خداآفرین، سد انحرافی قیزقلعه‌سی احداث می‌شود و روی هم، شبکه اصلی آبیاری 30 هزار هکتاری اراضی آذربایجان‌شرقی را تشکیل می‌دهند.

وی ساماندهی وضعیت عشایر و روستاییان کم درآمد منطقه را از مهمترین دستاوردهای طرح توسعه کشت در پایاب این سد عنوان کرد و گفت: با بهره‌گیری از شبکه آبیاری خداآفرین و توسعه بخش کشاورزی منطقه، سه هزار و 400 خانوار عشایری ارسباران ساماندهی و در اراضی خود مقیم خواهند شد.

اراضی پایاب سد خداآفرین در آذربایجان شرقی بزرگترین پایاب شمال غرب کشور محسوب می‌شود که با انتقال آب به مزارع تحول عظیمی در بخش کشاورزی ایجاد و این شهرستان به قطب کشاورزی استان تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/60002/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول