اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شهردار شیراز خبر داد

تصفیه شیرابه زباله برای آبیاری باغات و اراضی

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز از برنامه شهرداری این شهر برای تصفیه شیرابه‌های زباله به منظور آبیاری باغات و اراضی کشاورزی خبر داد.

تصفیه شیرابه زباله برای آبیاری باغات و اراضی

رمضان امینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: راه‌اندازی واحد تصفیه شیرابه‌ها در آینده انجام می‌شود تا ضمن مدیریت شیرابه که نقش مهمی در جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی دارد، آب تصفیه شده از شیرابه در باغات و اراضی کشاورزی همجوار سایت استفاده شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث مدیریت پسماند می‌توان عدالت را بر اساس میزان مصرف و تولید زباله تعریف کرد.

امینی ادامه داد: کاهش تولید پسماند یک ضرورت بوده و آموزه‌های دینی که بر کاهش مصرف و صرفه‌جویی تاکید کرده در این زمینه موثر است.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز اضافه کرد: توجه به الگوی مصرف و اینکه خانواده‌ها محصولات را درست مصرف کنند در این بحث نقش اساسی دارد.

این مسئول تصریح کرد: در زندگی امروزی سهم پسماند خشک بسیار بیشتر شده و به عنوان مثال سبد خرید که در گذشته توسط خانم‌های خانه‌دار برای خرید کالا استفاده می‌شد، از مواد قابل بازیافت در طبیعت ساخته شده بود، اما امروزه سهم محصولات پلاستیکی و غیرقابل بازیافت افزایش یافته است.

به گفته وی، سبک زندگی گذشته ما به بحث کاهش تولید پسماند کمک می‌کرد اما امروزه هم مصرف مردم بیشتر شده و هم تنوع تولیدات افزایش یافته و از سویی انواع بسته‌بندی‌ها برای افزایش فروش رواج یافته که خود از عوامل تولید پسماند است.

معاون خدمات شهری شهردار شیراز خاطرنشان کرد: افزایش پسماند علاوه بر به وجود آمدن مشکلات زیست‌محیطی، بالا رفتن هزینه‌های جمع‌آوری و معضلات بهداشتی را در پی دارد.

دریافت هزینه بیشتر از تولید‌کنندگان زباله بیشتر

این مسئول در ادامه گفت: این موضوع که بر کسانی که زباله بیشتری تولید می‌کنند عوارض وضع شود قابل تحقق بوده و در شهر شیراز به نوعی رخ داده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در مشاغل پرزباله مانند میوه‌فروشی‌ها، ساندویچی‌ها، گلفروشی‌ها و... آنان که زباله بیشتری تولید می‌کنند وجه بیشتری می‌پردازند.

امینی اضافه کرد: به سبب آن که عوارض جنبه عمومی دارد این هزینه بهای خدمات محسوب شده و کسانی آن را پرداخت می‌کنند که به طور مستقیم از آن خدمات منتفع می‌شوند.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز بیان داشت: در قانون دیده شده که اگر افرادی مسئله بازیافت را مورد توجه قرار داده، پسماند را در مبدا تفکیک کنند و اقدام آنها مثمرثمر باشد در ازای موادی که بازیافت می‌کنند از مزایای تشویقی برخوردار شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: باید به سمتی برویم که بهای خدمات در بخش جمع‌آوری پسماند برای کسانی که در بحث کاهش و جداسازی کمک می‌کنند حداقل و یا رایگان باشد.

وی تصریح کرد: در یکی دو سال اخیر با وجود افزایش جمعیت کاهش پسماند شیراز را شاهد بوده‌ایم که بخشی از آن به کاهش مصرف مردم باز می‌گردد و بخش دیگر نیز در نتیجه سیاست‌های اتخاذ شده و افزایش توجه عمومی به بحث مدیریت پسماند است.

کاهش تولید، استفاده مجدد، بازیافت و بازچرخش

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز ادامه داد: در بحث مدیریت پسماند نخستین مرحله کاهش تولید بوده و به دنبال آن مرحله بعد استفاده مجدد، بخش سوم فرایند بازیافت و چهارمین فرایند بازچرخش است.

این مسئول ابراز داشت: در حوزه مدیریت اجرایی پسماند و خدمات شهری نهایت آرزوی ما این است که به سمتی برویم که کاهش تولید پسماند به عنوان نخستین محور مدیریت پسماند اتفاق بیافتد که این کاهش تنها در صورت رعایت الگوی مصرف محقق می‌شود.

امینی افزود: در راستای دستیابی به فرایند «استفاده مجدد» که دومین محور مدیریت پسماند است باید بحث تفکیک از مبدا پیگیری شود و در این زمینه آموزش‌ها، فرهنگ‌سازی‌ها و اطلاع‌رسانی لازم انجام شده است.

وی اضافه کرد: بازیافت که سومین مرحله مدیریت پسماند است در برنامه کاری خدمات شهری مورد توجه قرار دارد و در همین راستا کارخانه 250 تنی در مقصد راه‌اندازی شد که ظرفیت جداسازی 500 تن پسماند خشک و تر را دارد.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز گفت: این کارخانه از نظر اقتصادی، بهداشتی و زیست‌محیطی بسیار موثر است و علاوه بر ایجاد اشتغال از دفن سرمایه ملی جلوگیری کرده و چرخ صنایعی که با مواد بازیافتی می‌چرخد را به حرکت در می‌آورد.

به گفته وی، این کارخانه با جداسازی زباله تر و خشک، جداسازی مواد آلی را نیز انجام می‌دهد که برای تولید کمپوست مناسب برای فضای سبز کاربرد دارد.

امینی اذعان داشت: مدیریت خدمات شهری بحث «باز چرخش» را نیز مد نظر دارد و چنانکه پیش از این در رسانه‌ها عنوان شده در حوزه گازهای حاصل از دفن بی‌هوازی پسماند شهری، بزرگ‌ترین نیروگاه بیوگازسوز خاورمیانه با ظرفیت یک مگاوات ساعت برق هم‌اکنون در برم‌شور شیراز مشغول به کار است و در هر ساعت یک‌هزار و 65 کیلووات برق را وارد شبکه می‌کند.

انتهای پیام/‌2448/ن40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول