اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نماینده میراث فرهنگی طبس خبر داد

مرمت درب چوبی باغ گلشن طبس به صورت اضطراری

مسئول نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس از مرمت اضطراری درب چوبی باغ گلشن طبس خبر داد و گفت: درب چوبی باغ گلشن طبس که پس از گذشت سال‌ها در حال تخریب بود، برای عملیات مرمتی به کارگاه مرمتی طبس انتقال یافت.

مرمت درب چوبی باغ گلشن طبس به صورت اضطراری

سید مهدی قیصری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار کرد: باغ گلشن مربوط به دوره زندیه و قاجاریه است.

وی ادامه داد: این اثر در تاریخ 20 دی 55 با شمارهٔ ثبت 1310 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسئول نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس تصریح کرد: باغ گلشن یکی از باشکوه‌ترین و مهمترین باغ‌های ایرانی به شمار می‌‌رود که به ‌وسیله میرحسن خان سومین، از سلسله خان‌هایی که به وسیله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شدند، ساخته شده است.

قیصری در ارتباط با موقعیت تاریخی باغ گلشن اذعان داشت: این باغ در میان دو کویر نمک‌زار ایران یعنی دشت لوت و دشت کویر قرار دارد، اما کیفیت معجزه آسای آب این منطقه، آبشارها و استخرهای طبیعی زیبایی را تشکیل داده‌اند که با چمنزارهای زیبا تزیین شده است.

وی در ارتباط با درب تاریخی باغ گلشن افزود: این درب از چوب درخت توت ساخته شده که با استحکام خوب آن از زمان افشاریه و زندیه تاکنون از قدمت تاریخی با اهمیتی برخوردار است.

مسئول نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس از مرمت اضطراری درب چوبی باغ گلشن طبس خبر داد و افزود: درب چوبی باغ گلشن طبس که پس از گذشت سال‌ها در حال تخریب بود، برای عملیات مرمتی به کارگاه مرمتی طبس انتقال یافت.

 

قیصری ادامه داد: این درب جدا از اثر فرهنگی، یک سند تاریخی است چرا که به استناد کتیبه‌های موجود بر درکوبه‌های آن، این باغ در سال 1338 قمری به وسیله سردار مکرم بازسازی و گل‌میخ‌ها و درکوبه‌های آن نیز به دست استاد صنعتگر(چلنگر) "غلامرضا صانعی" ساخته شده است.

وی متذکر شد: کارشناس میراث فرهنگی و یکی از نجاران معروف طبس کار مرمت این درب تاریخی را بر عهده دارند که تعویض قطعات فرسوده و شکسته آن در اولویت بعدی صورت می‌گیرد.

مسئول نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس اضافه کرد: در حال حاضر به طور موقت عملیات مرمت اضطراری از جمله پاکسازی اندود، پاکسازی آثار تخریب ناشی از موریانه و در نهایت پُر کردن فضاهای خالی، استحکام بخشی قطعات فرسوده به ویژه در قسمت گل میخ‌ها و بست‌ها انجام شده است.

قیصری یادآور شد: برای جلوگیری از خسارات ناشی از موریانه و سوسک چوب‌خوار این درب سم‌زدایی کامل می‌شود.

وی متذکر شد: برای تعمیر و بازسازی این درب از هیچگونه امکانات و چوب جدیدی استفاده نمی‌شود بلکه هدف تنها مرمت و حفظ تاریخی بودن آن است.

مسئول نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس اضافه کرد: این درب بعد از مرمت کامل به یکی از موزه‌های مردمی طبس منتقل می‌شود تا برای همیشه از دسترس موریانه‌ها و سوسک چوب‌خوار در امان باشد.

انتهای پیام/69017/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول