اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خدایا کمک کن چتر گناه را در ماه رمضان بسته نگه داریم

رمضان نبرد انسان با نفس است و خداوند پیروزی بندگانش را می‌خواهد در نبردی که برایمان آسانش کرده همان پیروزی بر دشمنی تشنه و گرسنه است پس خدایا کمک کن چتر گناه را در باران رحمت رمضان بسته نگه داریم.

خدایا کمک کن چتر گناه را در ماه رمضان بسته نگه داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، مردم سیستان و بلوچستان از قدیم عادت داشتند که سر رسیدن رمضان را از ارتفاعات نگاه کنند آنها به بلندترین نقطه شهر رفته و سعی می‌کنند اولین نفری باشند که هلال ماه پربرکت رمضان را به چشم می‌بینند.

مردم دیار سیستان و بلوچستان نیز همانند مردمان دیگر نقاط در ماه رمضان که نهمین ماه سال قمری است را روزه می‌گیرند و این کار را با دقت تمام انجام می‌دهند و تقریباً یک ساعت قبل از اذان صبح غذایی که آن را (سحری) می‌نامند صرف می‌کنند و پس از آن تا غروب روز بعد هیچ آب آشامیدنی و یا غذایی نمی‌خورند.

مردم سیستان و بلوچستان نیز آداب و رسوم خاصی در ماه مبارک رمضان دارند.

افطاری دادن به نیازمندان و فقرا، سحرخوانی و رمضان‌خوانی از جمله آیین‌ها و آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در استان سیستان و بلوچستان است.

رمضان دعوتی است به ضیافت الهی، سفره ضیافت خدا که سرشار از رحمت، نور، فیض و کرامت بوده، گسترانیده می‌شود، میهمانی خدا را آغاز می‌کنیم چرا که در این ماه انسان‌ها در اصل وجود و خلقت مهمان خدا هستند و او صاحب‌خانه است.

اما هر چه هست در این ماه دعوت، فوق‌العاده شده‌ای تا بیشتر خود را بشناسی و به خدا و به سرچشمه زیبایی و کمال نزدیک‌تر شده و به هدف خلقت نائل شوی.

در سیستان و بلوچستان روزهای آخر شعبان برای مردم این استان اهمیت ویژه‌ای دارد و بافت مذهبی مردم سبب شده‌ که به این ماه مبارک توجه ویژه‌ای داشته باشند، مردم این خطه با نزدیک شدن ماه رمضان روزه می‌گیرند و با غبارروبی مساجد و مکان‌‌‌های مذهبی به پیشواز ماه میهمانی خدا می‌‌روند.

مردم سیستان و بلوچستان با غنای فرهنگی و تمدنی کهن، همواره حافظان فرهنگ و دین اسلام بوده و هستند و در این راستا نیز در ایام مبارک ماه رمضان با احکام منحصر به فرد، اخلاص و تدین خود را به منصه ظهور می‌رسانند.

رمضان ماه شکستن بت‌های نفس است

امام جمعه زاهدان در مورد فضایل ارزشمند و والای ماه رمضان اظهار داشت: بدبخت و درمانده کسی است که در این ماه بزرگ از آمرزش خداوند محروم بماند.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی با اشاره به ماه رمضان، ماه میهمانی خداوند گفت: خداوند توفیق دهد که روزه‌های این ماه را روزه بداریم و شب‌ها را به نماز و تلاوت قرآن بگذرانیم و در این ماه، جود و بخشش زیاد کنیم، که پاداش آن نیز مضاعف داده می‌شود.

وی ادامه داد: پیشوایان معصوم برای ما خفتگان در بستر غفلت و آلودگان به انواع رذیلت و دنائت فرمان می‌دهند که در این ماه به سوی پاکی و تلاوت قرآن سوق یابید چرا که ماه رمضان، ماه شکستن «بت‌های نفس» و سجده‌ عشق بر درگاه آفریننده نامتناهی است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: بنا به فرموده رسول اکرم (ص) «چون هلال ماه پدید آید، درهای دوزخ بسته گردد و درهای بهشت گشوده شود و شیاطین به زنجیر کشیده شوند».

سلیمانی با اشاره به اینکه هر انسانی در درونش از دو نوع حرکت جسمانی و روحانی برخوردار است، متذکر شد: بعد جسمانی مربوط به همین جسم خاکی است که مدام در حال تناول و گردش بوده و در مقابل، بعد روحانی که همه توانایی‌های معنوی به واسطه آن امکان‌پذیر است و ارزش والای انسانی به آن بستگی دارد.

این مسئول اضافه کرد: انسان در حرکت بدن با حیوانات اشتراک دارد، اما تفاوت عمده و اساسی انسان با دیگر جانداران که ملاک انسانیت بوده در دو نوع، «گرایش‌ها و بینش‌ها» است.

نفس مومنان در ماه رمضان تسبیح و خوابیدن آنان عبادت است

امام جمعه زابل درباره فضیلت‌های ماه مبارک رمضان ابراز داشت: خداوند تعالی با گناهکاران؛ با آن که نافرمانی کرده به بردباری و ملایمت رفتار می‌کند و به کسی که در حق خود از طریق گناه ستم می کند مهلت می‌دهد و با مدارا کردن آنها را درجهت توبه و بازگشت فرصت می‌دهد پس ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما مؤمنان روی آورده است بنابراین با هوشیاری کامل از این ماه بهره مناسب باید برد.

حجت‌الاسلام سید کاظم طباطبایی افزود: در فضای ملکوتی روح قدسی حضرت وی بودن و در سعادت ابدی روح و روان خویش، تجربه گرفتن عاقبت به‌خیری بندگان را همراه دارد چرا که نفس مؤمنان دراین ماه در برابر خداوند تعالی تسبیح است و خوابیدن مومنان عبادت است.

نماینده ولی فقیه در زابل ابراز داشت: خداوند وعده داده که در این ماه دعاهای مؤمنان اجابت می‌شود.

وی عنوان کرد: رمضان نام یکی از ماه‌های قمری و تنها ماه قمری است که نامش در قرآن آمده است.

امام جمعه زابل ادامه داد: روزه‌داری در چند روز معدود از ماه‌های سال است، ماهی که قرآن برای راهنمایی مردم و نشانه‌های هدایت و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است، پس آن کس که در ماه رمضان در وطن باشد، لازم است روزه بدارد و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهای دیگری را به جای آن روزه بگیرد چرا که خداوند راحتی مؤمنان را می‌خواهد، نه زحمت آنان را و هدف این است که این روزها تکمیل شود و خدا را بر این که شما را هدایت کرده، بزرگ بشمارید.

طباطبایی گفت: از مهم‌ترین فضایل ماه رمضان، نزول کتب آسمانی چون تورات، انجیل، زبور و قرآن کریم است.

وی با اشاره به اینکه مداح باید در ثنای خدا، پیغمبر و ائمه اطهار سخن بگوید گفت امروزه بیشتر مداحی‌ها در راستای عزاداری و سوگواری برگزار می‌شود و مداحان نمی‌دانند چه زمانی باید شادی کرد و چه زمانی به سوگواری پرداخت.

موانع رشد انسان‌ها با روزه‌داری برداشته می‌شود

وی متذکر شد: انسان علاوه بر جنبه مادی و جسمی، دارای بعد معنوی و روحی است و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه‌های ویژه‌ای را نیاز دارند، یکی از برنامه‌ها برای تقویت و رشد بعد معنوی، تقوا و پرهیزگاری است؛ یعنی اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد، باید هوای نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکی پس از دیگری بر دارد و خود را سرگرم لذت‌ها و شهوات جسمانی نکند بنابراین یکی از اعمالی که در این راستا مؤثر و مفید است، روزه‌داری است.

نماینده ولی‌فقیه در زابل با بیان اینکه این ماه به ما می‌آموزد که در آن آزادی و آزادگی و کرامت، بار دیگر برای تحقق یافتن در جامعه‌های بشری فرصت ظهور مجدد ‌یابند افزود: انسان روزه‌دار در هنگام گرسنگی و تشنگی، فقرا و بینوایان را یاد می‌کند و در نتیجه به کمک آنها می‌شتابد.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توکل و توسل از اهل بیت(ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دوری از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعی، عبادت، شب زنده‌داری، فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد.

طباطبایی ادامه داد: باید در این ماه به گونه‌ای خودسازی کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقی بماند و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: کسی که به مؤمن روزه‌داری افطار بدهد، ثواب آزاد کردن یک بنده و آمرزش گناهان گذشته خود را دارد.

بهترین عمل در ماه رمضان، ترک گناه است

وی با اشاره به اینکه ماه رمضان، بهار خودسازی و عبادت، بهار قرآن، بهار توجه و ذکر و استغفار و استغاثه‌ به خدا است و باید آن را قدر بدانیم اضافه کرد: بنا به فرموده پیامبراکرم(ص)« بهترین عمل در این ماه، ترک گناه است».

امام جمعه زابل اضافه کرد: بهترین کسی که می‌تواند بیماری‌های روحی را تشخیص دهد خود افراد هستند تا در این ماه حسد، بخل، دروغ، غیبت و بدخواهی، بدبینی را یکی یکی رفع کنند.

طباطبایی با اشاره به اینکه این روز‌ها و شب‌ها خدا از همیشه نزدیک‌تر است بیان داشت: ماه رمضان یکی از سمبل‌های احسان یعنی راه‌های نیکوکاری و نیکی رسانی است، یکی از راه‌هایی که خدا به ما نیکی می‌رساند و ما هم باید به دیگران نیکی برسانیم.

کسی که ماه مبارک رمضان را دریابد آمرزیده می‌شود

امام جمعه سراوان نیز با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان سرنوشت یک سال انسان تعیین می‌شود ادامه داد: برای کسانی‌ که ایمان آورده‌اند، روزه گرفتن بر آنها مقرر شده است.

حجت‌الاسلام غلامرضا دهقان گفت: اگر فردی عمدا دروغ نسبت به خدا و پیامبر و جانشینان آن حضرت بدهد یا نسبت دروغ به سایر پیامبران و اوصیاء و حضرت زهرا (س) بدهد، روزه او باطل می‌شود.

وی متذکر شد: لازم نیست انسان نیت روزه را از قلب خود بگذراند بلکه همین قدر که برای انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب کاری که روزه را باطل می‏کند انجام ندهد، کافی است و برای آن که یقین کند تمام این مدت را روزه بوده، باید مقداری پیش از اذان صبح و مقداری هم بعد از مغرب از انجام کاری که روزه را باطل می‏‌کند، خودداری کند.

امام جمعه سراوان گفت: با فرارسیدن ماه مبارک رمضان در فصل تابستان، شاید روزه‌داری برای تعدادی از افراد مشکل‌تر شود لذا این گونه افراد باید از خوردن و آشامیدن در کوچه و خیابان‌ها پرهیز کنند.

اجتماع در ماه رمضان از آسیب دور می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز ادامه داد: ماه مبارک رمضان فضایل و برکات چند جانبه‌ای دارد و در واقع حکم الهی است و باید از این فرصتی که خداوند در اختیار انسان‌های مؤمن قرار می‌دهد به نحو احسن استفاده شود.

حجت‌الاسلام صفر قربانپور یادآور شد: ماه مبارک رمضان فضایل جسمی و روحی فراوانی دارد،‌ ماه رمضان پر فضیلت‌ترین ماه سال است، ماه انسان‌سازی، ماه راز و نیاز باحق تعالی، ماهی که در آن قرآن نازل شده و پروردگار انسان‌ها را به استغفار و پاک شدن از گنا‌هان دعوت می‌کند.

وی عنوان کرد: اجتماع در این ماه مبارک از آسیب دورتر می‌شود، به طوری که آمارها همه ساله نشان می‌دهد در این ماه پر خیر و برکت، تصادفات نیز کمتر می‌شود.

رمضان افقی برای عروج ارواح روحانی است

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه سیستان ‌و بلوچستان نیز ابراز داشت: ماه رمضان، ماه نزول آیه‌های سبحانی و ارتباط ملک و ملکوت در نزدیک‌ترین افق برای عروج« ارواح روحانی» است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی افزود: ماه مبارک رمضان، بهار قرآن، ماه عبادت‌ها و نیایش‌های عارفانه و بندگی خالصانه بوده و امیدواریم خداوند متعال سعادت درک این ماه را به ما بدهد تا بتوانیم از برکات این ماه در ذخیره و خیر برای آخرت خود کسب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ماه رمضان بنا به فرمایش خداوند متعال اولین ماه امت است.

این مسئول ادامه داد: در ماه مبارک رمضان شیاطین به قفل و زنجیر کشیده شده و انسان می‌تواند با دعا و نیایش به خداوند نزدیک شود و در خطاها و گناهان گذشته خود تجدید نظر کند.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه سیستان ‌و بلوچستان گفت: یکی از مشکلاتی که اکثر روزه‌داران در ماه مبارک رمضان با آن مواجه می‌شوند، بوی ناخوشایند دهان بوده که این خود دوست ‌داشتنی‌تر از هر چیزی در پیشگاه خدا است.

پورذهبی خوردن، آشامیدن، سر زیر آب بردن، رساندن غبار به حلق و غیره را از عواملی که روزه را باطل می‌کند برشمرد.

ماه رمضان، ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شب‌های قدر در آن قرار دارد. فضیلت ماه رمضان بسیار زیاد و نامحدود است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود، و عبادت در یکی از شب‌های آن «شب قدر» بهتر از عبادت هزار ماه است.

رمضان ماه شب‌های با ارزش قدر است، ماه نزول قرآن، ماهی که خداوند با بندگانش و با تمام انسان‌ها و در تمام زمان‌ها سخن آغاز کرده است. رمضان فرصتی برای دوباره احیا شدن است آن را از دست ندهیم.

===============

گزارش از سعیده مرادقلی

===============

انتهای پیام/75002/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول