اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حماسه پنجم رمضان؛ سند افتخار اصفهان در راه اسلام‌

حماسه‌ای که در 19مرداد سال 57 مصادف با پنجم رمضان توسط اقشار مختلف اصفهانی به رهبری جامعه روحانیت معظم علیه رژیم ظالم و ستمگر شاه روی داد تا ابد به سند افتخار مردم اصفهان مبدل گشت.

حماسه پنجم رمضان؛ سند افتخار اصفهان در راه اسلام‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در حدود 35 سال پیش اواسط فصل تابستان در اوج گرما، پنجم ماه مبارک رمضان حماسه توسط مردم انقلابی اصفهانی به وقوع پیوست که در کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ایران و برگ زرینی با سرتیتراصفهان چنین نقش بست، همیشه خون بر شمشیر پیروز است.

رخداد و حماسه‌ای که در19 مرداد سال 57 مصادف با پنجم رمضان توسط اقشار مختلف اصفهانی به رهبری جامعه روحانیت معظم علیه رژیم ظالم و ستمگر شاه روی داد تا ابد به سند افتخار مردم اصفهان مبدل گشت، مردم انقلابی اصفهان که با تحصن چند روزه خود در منزل آیت الله خادمی اعتراض خود را نسبت به حاکمیت ستمگر شاه نشان می‌دادند و در نهایت شامگاه پنجم رمضان به خیابان‌ها ریختند و علنی بر علیه این رژیم و دست نشانده ‌ای آنان شعار دادند، به تبع نظامیان و ارتشیان دست بوس شاه هم که تاب شنیدن فریادهای حق و عدل را نداشتند دست به سلاح بردند، کشتاری بی‌سابقه از مردم در خیابان مسجد سید، بالاتر از مسجد و کوچه‌های بین این خیابان و خیابان فروغی و خیابان‌های متصل به اطراف منزل آیت‌الله خادمی رویداد.

ماموران به مردمی که پس از استماع سخنرانی حجت‏الاسلام رضا محبوبی که در منزل آیت‌الله خادمی بیرون آمده بودند، حمله کردند، جنگ و گریز آغاز شد و یوم الله پنجم رمضان به وقوع پیوست و همین راستا امام خمینی (ره) به ‏مناسبت حوادث خشونت‌بار روزهای قبل اصفهان اطلاعیه‌ای خطاب به مردم اصفهان صادر کردند، این امر به‏ شدت در روحیه و رفتار مردم اصفهان موثر واقع شد و کار را به آن حد رساند که رژیم پهلوی ناچار شد برای نخستین‏ بار در کشور، در اصفهان اعلام حکومت نظامی کند.

در همین راستا گفت‌وگویی با حجت الاسلام بهشتی نژاد از شخصیت‌های انقلابی و موثر اصفهان داشتیم که از وقایع آن زمان و نقش بی بدلیل روحانیت در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران و همراهی مردم با روحانیون این چنین گفت: یوم الله پنجم رمضان را با تمام احترام به خون همه شهدای انقلاب و روان پاک مرحوم آیت الله خادمی گرامی می‌داریم.

وی بیان کرد: حماسه پنجم رمضان توسط مردم انقلابی و شهید پرور ولایتی اصفهان بار دیگر پیشتازی مردم اصفهان را در این راه ثابت کرد و سند افتخاری دیگر بر لوح زرین افتخارات مردم اصفهان افزود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه تاکید کرد: مردم اصفهان و اقشار مختلف مردم در این شهر از جمله روحانیان، جوانان، زنان، بازاریان و کسبه و همه و همه نقش بی بدیل و یا کم نظیری در روند شکل گیری انقلاب اسلامی و ادامه حیات انقلاب در کشور ایفا کرده‌اند.

وی تاکید کرد: بازخوانی درست و تبیین بجای وقایع  یوم الله پنجم رمضان به عنوان الگویی موثر برای حال حاضر کشور ضروری است و چنانچه تحلیل و تبیین مناسب از وقایع و رخدادهای ان دوران نشود، تاریخ کشور لطمه خواهد خورد.

بهشتی نژاد تصریح کرد: وقایع پنجم رمضان یک نقطه جدایی از انقلاب اسلامی نیست بلکه یک حلقه پیوسته  و موثر از انقلاب اسلامی است.

*اصفهان کانون پررنگ انقلاب اسلامی

وی با اشاره‌ای مختصر به حوادث خطیر سال 57 و تاثیر آنها در شکل گیری انقلاب اسلامی و سقوط رژیم ستمگر شاه،اصفهان و مردم اصفهان را کانون این تحولات خواند و گفت: مردم اصفهان همواره با پشتیبانی از اسلام و تبعیت از جامعه روحانیت، در همه امور انقلاب اسلامی پیشتاز بوده و حرکت‌ها و رفتارهای آنها همواره تنور انقلاب را روشن داشته است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان، اصفهان را به عنوان یکی از پر رنگ‌ترین و موثرترین کانون‌های انقلابی درکشور دانست که نقش روحانیت و حمایت مردم آن صفحات زرینی بر کتاب رشادت‌ها و شجاعت‌های تاریخ افزوده‌اند.

*نقش کم نظیر روحانیت و آیت الله خادمی در شکل گیری حماسه پنجم رمضان

بهشتی نژاد که خود از فعالان و رجال انقلابی دوران انقلاب اسلامی است از نقش بی بدلیل روحانیت در رهبری و هدایت مردم درسال 57 گفت و آیت الله خادمی را شخصیتی انقلاب ولایتی دانست.

وی تصریح کرد: جایگاه آیت الله خادمی در وقایع پنجم رمضان از دو منظر قابل بررسی است؛یکی جایگاه روحانیت و دیگر به خاطر ارتباط ویژه این فرد با امام راحل که سبب شکل گیری یوم الله پنجم رمضان شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: نه تنها آیت الله خادمی خود تمام وجود درخدمت مردم انقلابی در آن دوران بود و با وجود خفقان‌های آن زمان مکرر علیه ستمگری‌های شاه سخنرانی می‌کرد بلکه خانه آیت الله خادمی ماوا و کانون امنی برای مردم انقلابی و مجروحان این راه بود و از طرف دیگر مرکز فعالیت جوانان و اقشار مختلف علیه رژیم ظالم شاه و همچنین پخش و توزیع و صدور پیام های امام (ره) قرار گرفته بود.

*آخرین حربه حکومت شاه و پیشتازی اصفهانی‌ها در کشور

بهشتی نژاد افزود: رژیم شاه و دست نشانده‌های نظامی آن در کشور که به خوبی به قدرت و نفوذ جامعه روحانیان در بین مردم اصفهان و شوق و اشتیاق اقشار مختلف اصفهانی برای رسیدن به حاکمیت اسلامی پی برده بودند، بعد از شهود حماسه‌های متعددی چون پنجم رمضان توسط این مردم، آخر تاب مقاومت نیاوردند و آخرین حربه حاکمیت را علیه مردم برای نخستین بار در اصفهان پیاده کردند و اعلام حکومت نظامی کردند.

وی گفت: در شهر اصفهان به عنوان نخستین شهر در کشور از سوی حاکمیت مستبد شاه اعلام حکومت نظامی شد و بار دیگر مردم انقلابی اصفهان در صحنه مبارزات علیه ظالمان تاریخ لوحی بر لوح‌های افتخار خود افزودند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان تاکید کرد: اصفهانی‌ها با تقدیم کردن شهدا و جوانان بی نظیر خود راه شکل گیری انقلاب اسلامی ایران را برای مردم کشور هموارتر کردند و ترس و واهمه شاه از را به نمایش گذاشتند؛ چرا که همیشه آخرین حربه حکومت از بعد استیصال و درماندگی درمقابل مردم یک کشور اعلام حکومت نظامی است.

وی در پایان مهم‌ترین درس را از واقعه پنجم رمضان ایستادگی و مقاومت همراه با صبر دانست و گفت: هر جا و هر زمان که اقشار مختلف مردم با توکل برخدا پشت روحانیت قدم برداشته‌اند منجر به خلق حماسه‌ها شده‌اند و امروز نماد جامعه روحانیت ولایت فقیه است که نباید هیچگاه از آن جدا شد.

انتهای پیام/63001/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول