اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قالب یک طرح ملی صورت می‌گیرد

کاهش 20 درصدی مصرف آب کشاورزی در فارس

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در قالب اجرای یک طرح ملی، مصرف آب در بخش کشاورزی فارس حداقل تا 20 درصد کاهش می‌یابد.

کاهش 20 درصدی مصرف آب کشاورزی در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از دفتر مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدمهدی برومندی در جمع مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های فارس اظهار داشت: این استان با تولید بیش از 12 تا 15 درصد از غذای کشور، جایگاه حساس و مهمی دارد و بنابر این باید نگرش به این بخش جدی‌تر و اعتبارات نیز متناسب با سهمی که فارس در تولید دارد اختصاص داده شود.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توسعه پایدار در بخش کشاورزی فارس با نگاه «دانش محوری» محقق می‌شود که در این مسیر انتقال اطلاعات و تبادل یافته‌ها به ویژه با سایر کشورها می‌تواند به روند تسریع توسعه این بخش کمک شایانی کند.

وی اضافه کرد: انتقال دانش از ضروریات این بخش است و باید ترتیبی اتخاذ شود تا دست‌اندرکاران به سایر کشورها سفر کرده و در جریان تازه‌ترین پیشرفت‌ها و فناوری‌های نوین قرار گیرند.

برومندی با مثبت توصیف کردن فعالیت‌ها و تلاش‌های مفید انجام گرفته در بخش کشاورزی استان فارس ادامه داد: این‌گونه اقدامات کارشناسی و اساسی می‌تواند به یک الگوی بسیار مؤثر کشوری تبدیل شود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود از طرح ملی شبکه‌های زیر سد درودزن خبر داد و گفت: در تلاشیم که در قالب یک طرح ملی کانال‌های درجه 2 و 3 و 4 را زیر پوشش آبیاری نوین در آوریم که در صورت تحقق این امر می‌توانیم مصرف آب در بخش کشاورزی این استان را حداقل تا 20 درصد کاهش دهیم.

وی گفت: در مورد قیمت تمام شده گندم پیشنهاد داده‌ایم تا دولت قیمت سه‌ماه منتهی به برداشت گندم در بازارهای جهانی را دریافت و سپس یک میانگین تعیین کرده و براساس رقم میانگین، قیمت گندم را اعلام کند و باید در نظر داشت قیمت اعلام شده نباید از این عدد پایین‌تر باشد.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع هم‌اکنون در کارگروه حمایت از تولید ملی در حال پیگیری است.

در ادامه این دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز از صرفه‌جویی 2 میلیارد مترمکعبی آب در بخش کشاورزی خبر داد.

مهرزاد خرد با بیان اینکه حیات کشاورزی و تولید غذای سالم در گرو وجود منابع آب، خاک‌های مرغوب و انرژی سالم و ارزان است تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود تا منابع آب احیا شده و پایدار بمانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: چنانچه بتوان راندمان آب و انرژی مصرفی در بخش کشاورزی را افزایش داد، هزینه‌های کشاورزی کاهش یافته و سود در این حرفه افزایش می‌یابد.

خرد در ادامه از کاهش مصرف 2 میلیارد مترمکعبی آب در بخش کشاورزی خبر داد و متذکر شد: با انجام پروژه‌های مختلف زیربنایی و اصلاح شیوه‌های مدیریت منابع آب و خاک، تجهیز و نوسازی و یکپارچه‌سازی اراضی زراعی، توسعه شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی، اصلاح شیوه‌های آبیاری از سنتی به نوین، پوشش کانال‌ها و احیا و مرمت قنوات توانسته‌ایم سالانه از مصرف بیش از 2 میلیارد مترمکعب آب و یا تبخیر و هدرروی آن در بخش کشاورزی این استان جلوگیری کنیم.

این مسئول اذعان داشت: به‌کارگیری این شیوه‌ها، همچنین سبب شده تا سالانه در بیش از 55 میلیون لیتر سوخت در این بخش صرفه‌جویی شود که این رقم معادل 11 درصد مصرف این استان در این بخش است.

انتهای پیام/‌2448/ن/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول