اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آب یعنی اعتبار، قدر آن را بیشتر بدانیم

با توجه به محدود بودن منابع آبی در استان سیستان و بلوچستان، ضرورت فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب می‌طلبد تا نسبت به سایر فصول بیشتر به این مهم توجه شود.

آب یعنی اعتبار، قدر آن را بیشتر بدانیم

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، با آغاز فصل تابستان و گرم شدن هوا، میزان مصرف آب شرب در تمام شهرها و روستاها به ویژه در استان‌های کویری همچون استان سیستان و بلوچستان افزایش می‌یابد.

با توجه به محدود بودن منابع آبی، انتقال از منابع دور دست در این استان پهناور، ضرورت فرهنگ سازی در مصارف بهینه آب را می‌طلبد که باید بیش از دیگر فصول سال به آن توجه شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در این باره اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های خشک با میانگین کم بارش باران در کشور است به طوری که با آغاز فصل تابستان، افت فشار در بعضی از مناطق شهر دیده می‌شود.

ابوالفضل صدرائیه افزود: چنانچه بحث مدیریت مصرف و نحوه مصرف را درست و مدبرانه مدیریت کنیم مطمئناً با کمبودی در نقاط شهر رو به رو نخواهیم شد.

وی بیان داشت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که بسیاری از شهروندان این مهم را بنا به عادت روزانه‌ای که دارند، رعایت نمی‌کنند و این در شرایطی است که ما کمبود منابع آب را داریم و نباید به این صورت رفتار شود.

این مسئول ادامه داد: اگر شهروندان در مصرف آب مدیریت لازم را انجام دهند امسال، کمبودی را در این زمینه نباید احساس کنیم.

صدرائیه با اشاره به فرمایش رهبر فرزانه کشور که فرمودند «مدیرانه و مدبرانه مصرف کنید» گفت: برای شفاف شدن و اهمیت صرفه‌جویی آب به شرایط آب در دنیا، کشور و استان سیستان و بلوچستان نگاهی می‌اندازیم.

وی اضافه کرد: بیش از ٧٠ درصد کره زمین را منابع آبی تشکیل می‌دهد که از این منابع آبی حدود ٥.٩٧ درصد آب شور بوده و ٥.٢ درصد آب شیرین است که باز هم از این مقدار اندک، ٦٩ درصد به صورت یخچال‌های طبیعی در دو قطب شمال و جنوب قرار دارد و در دسترس بشر نیست فقط ٣١ درصد آب شیرین در اختیار بشر امروزی در کل جهان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان متذکر شد: این منابع موجود در کل دنیا از بدو خلقت تا امروز و آینده ثابت است، ولی جمعیت در حال رشد بوده و با رشد جمعیت، مصرف آب نیز افزایش می‌یابد.

این مسئول یادآور شد: به دنبال رشد جمعیت، رشد صنعت و توسعه نیز فزونی می‌گیرد و این خود باعث افزایش مصرف آب می‌شود، به همین دلیل قرن اخیر را «قرن چالش‌های آب» می‌نامند.

میزان بارندگی در سیستان و بلوچستان کمتر از 100 میلی متر است

وی اضافه کرد: با توجه به قرار گرفتن کشورمان در خاورمیانه و در منطقه استوا، میانگین نزولات جوی در کل کشور ٢٥٠ میلی متر در سال است در حالی که متوسط آن در کل دنیا ٨٠٠ میلی متر بوده و این مقدار نزولات جوی توزیع زمانی و مکانی مناسبی در کل کشور ندارد و بیشتر نزولات جوی در شمال و غرب کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: در استان سیستان و بلوچستان میزان بارندگی کمتر از ١٠٠ میلی متر است یعنی کمتر از نصف کشور و حدود یک هشتم کل دنیا است، علاوه بر این دو عامل دیگر تاثیرگذار در استان وجود دارد که در کل کشور نداریم، یکی درجه حرارت بالا و در نتیجه تبخیر زیاد در استان که میانگین تبخیر در استان حدود 4 هزار میلی متر در سال است در صورتی که میانگین در کل کشور هزار میلی متر بوده و عامل دیگر ساختار و بافت زمین‌شناسی استان است.

صدرائیه ادامه داد: با توجه به ساختار زمین‌شناسی استان و نبود زمین آبرفتی مناسب به این صورت که میزان آبرفت در استان حدود ٥٠ متر بوده در حالی که در کشور این میزان به حدود ٣٠٠ متر می‌رسد لذا ما از این منبع خدادادی بی‌بهره هستیم.

وی بیان داشت: با توجه به شرایط موجود امروزه بحث مدیریت به عنوان مدیریت توزیع نیست بلکه بحث مدیریت تقاضا و بحث مدیریت مصرف این نعمت الهی که هیچگونه جایگزینی ندارد، هست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این استان از منابع محدودی برخوردار است و بحث چگونه مصرف کردن در این استان اهمیت خاصی دارد و این یک موضوع فرهنگی و خوشبختانه در اعتقادات دینی ما نیز از جایگاه والایی برخوردار بوده به طوری که خداوند در قرآن کریم در 43 سوره 63 بار در زوایای مختلف موضوع آب را بیان می‌کند.

صدرائیه در ادامه به شرایط تامین آب در استان که باید از دور دست تامین شود مثلاً برای شهر زاهدان که مرکز استان است از فاصله ٢٠٠ کیلومتر و با اختلاف ارتفاع هزار و 600 متر تامین می‌شود و یادآوری چندین نکته و روش در مورد صرفه‌جویی در مصرف آب پرداخت.

صرفه‌جویی در مصرف آب یعنی درست مصرف کردن

وی بیان داشت: در زمینه صرفه‌جویی باید گفت که صرفه‌جویی، کم مصرف کردن نیست بلکه درست مصرف کردن است یعنی باید خانواده‌ها مانند سایر کارها مصرف آب را نیز مدیریت کنند به این صورت که در زمان پیک مصرف که از ساعت 2 بعد از ظهر تا 9 شب است از مصارف غیر ضروری آب خودداری کنند چون این خود باعث می‌شود شبکه توزیع با افت فشار مواجه نشود و سایر نقاط شهر از این نعمت الهی بهره‌مند باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان افزود: توصیه‌هایی که در این ارتباط به شهروندان محترم می‌توان داشت این است که به جای اینکه حیاط منزل و یا پیاده‌روها را با آب بشوییم بهتر است از جارو استفاده کنیم و یا فضای سبز محیط اطراف خود را در ساعات اولیه روز یا در شب آبیاری کرد چون در غیر این صورت آب استفاده شده زود تبخیر می‌شود و موارد مشابهی نظیر اینها وجود دارد.

صدرائیه به فعالیت‌هایی که در زمینه اطلاع‌رسانی انجام شده اشاره کرد و ابراز داشت: در زمینه اطلاع‌رسانی، فعالیت‌های مختلفی انجام گرفته که از جمله می‌توان به تبلیغات تلویزیونی، مصاحبه خبری، شرکت در برنامه‌های زنده تلویزیونی به زبان محلی، تبلیغات محیطی، نصب بنر، دیوارنویسی و نقاشی دیواری، در بخش انتشار چاپ 1000 پوستر صرفه‌جویی و توزیع در تمامی ادارات و سازمان‌ها، چاپ بروشور روش‌های مدیریت مصرف و توزیع در نماز جمعه در سراسر استان، استفاده از تریبون نماز جمعه و برگزاری جشنواره نقاشی با موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نام برد.

این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین چاپ پیام‌های صرفه‌جویی در مطبوعات مختلف استان از دیگر اقدامات سال‌جاری بوده است.

وی متذکر شد: باید صرفه‌جویی و مصرف صحیح آب را از خوردن شروع کنیم و قدر این نعمت الهی را که هیچ جایگزینی ندارد را بدانیم اگر هر فرد، صحیح مصرف کردن را سرلوحه کار خویش قرار دهد مطمئنا این به صورت یک فرهنگ در جامعه شکل گرفته و تک تک افراد جامعه خود یک مروج فرهنگ صحیح مصرف آب در جامعه می‌شوند.

صدرائیه در مورد اینکه شرکت آب و فاضلاب در زمینه اطلاع‌رسانی موفق بوده یا نه افزود: در این ارتباط باید در بین مردم، نظرسنجی کرد از طرفی چون با توجه به افزایش 10 درصدی تعداد انشعابات در طول سال شاهد کاهش سه تا چهار درصدی در مصرف بوده‌ایم این خود نشانگر این است که مردم بحث مدیریت مصرف را جدی گرفته‌اند و به توصیه‌های کارشناسان عمل می‌کنند.

این مسئول به برنامه‌های سال‌جاری برای مدیریت بهینه مصرف آب اشاره کرد و یادآور شد: انجام برنامه‌های فرهنگی مختلف، تبلیغات تلویزیونی شامل پخش تیزرهای صرفه‌جویی، پخش مستند فعالیت‌های انجام گرفته در راستای تامین آب در استان، راه‌اندازی سایت کودکان با موضوع مدیریت مصرف، توزیع کتاب‌های صرفه‌جویی و کارهای مختلف در زمینه انتشار، همکاری بیشتر با مطبوعات و... از برنامه‌های سال‌جاری است.

صدرائیه همچنین در باره طرح‌ها و پروژه‌های سال‌جاری اذعان داشت: ادامه تامین آب شهرهای سیستان شامل هشت شهر، پیگیری بودجه اصلاح شبکه آب شهر زاهدان و زابل، پیگیری آبرسانی از دریای عمان به زاهدان، آبرسانی از سد زیردان و پیشین به چابهار، راه‌اندازی فاز دوم آب شیرین‌کن چابهار - کنارک و پیگیری و سرعت بخشیدن به پروژه خط دوم آبرسانی به زاهدان از طرح‌ها و پروژه‌های امسال است.

آب زیربنای سلامتی و حیات انسان است و از آنجایی که سیستان و بلوچستان جزو مناطقی است که منابع آبی آن کم است بنابراین مصرف بی‌رویه آب ‌تنها بحران کم‌آبی را تشدید می‌کند پس وظیفه ما این است در مصرف آب تصفیه شده، صرفه‌جویی کنیم تا همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

===========

گزارش از زهرا بزی

===========

انتهای پیام/75002/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول