اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حجاب و عفاف عاملی موثر در امنیت اخلاقی و سلامت جامعه

یکی از فلسفه‌های حکم حجاب، ایجاد آرامش روانی فرد و در نتیجه سلامت و امنیت روانی جامعه است.

حجاب و عفاف عاملی موثر در امنیت اخلاقی و سلامت جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه فلسفه حجاب و پذیرفتن آن، همه آسیب‌پذیری‌ها را در جامعه از بین می‌برد و در تبع آن امنیت اخلاقی و سلامت جامعه افزایش می‌یابد.

گرایش به پوشش و عفاف یک گرایش فطری در میان زنان و مردان است اما میزان و شکل آن رابطه مستقیمی با اخلاق و فرهنگ جوامع داشته و دارد و در سرزمین‌های مختلف، انسان‌هایی که به ارزش‌های اخلاقی اعتقاد بیشتری داشته‌اند از پوشش کامل‌تر و متین‌تری استفاده کرده‌اند و هر قدر سطح ارزش‌های اخلاقی در آن جوامع پایین آمده، پوشش مردان و زنان نیز در سطح پایین‌تری قرار گرفته و شکل نامناسبی پیدا کرده است.

در این بین ادیان الهی همواره بر پوشش تأکید کرده و آن را لازمه دینداری شمرده‌اند البته چگونگی و حدود آن متفاوت بوده است.

اسلام نیز حجاب را بر زنان واجب کرده است زیرا حجاب بهترین وسیله‌ای است که زن را از خطر بیگانه حفظ می‌کند.

زنان با حجاب از مسابقه و امتحان مستمر در امان هستند و از این رو آرامش روحی و روانی بیشتری دارند، افزون بر آرامش روانی فرد با حجاب، در جامعه نیز می‌توان مصونیت ناشی از حجاب را موجب بهداشت و سلامت روانی جامعه برشمرد و مشاهده نمود زیرا جامعه از مجموعه افراد تشکیل می‌شود و سلامت فردی به دنبال خود بهداشت روانی جامعه را در پی خواهد داشت.

آثار بدحجابی در جامعه در طلاق و از هم‌گسیختگی خانواده، فساد اجتماعی و سقوط شخصیت زن نمایان می‌شود.

برای اینکه جامعه‌ای باحجاب اسلامی و به تبع آن امنیت داشت باید زمینه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و حکومتی را در افراد جامعه تقویت نمود و همچنین الگوهای حجاب و عفاف را هر چه بیشتر در قالب فیلم‌ها، داستان‌ها، نمایش‌ها و برنامه‌های عملی به مردم شناساند.

یکی از عوامل اجتماعی مؤثر در امر حجاب، امر به معروف و نهی از منکر است، اگر بپذیریم که افراد جامعه همانند اعضای یک بدن هستند و هنگامی که فردی دچار بیماری روحی، روانی و اخلاقی می‌شود بر عموم مردم لازم است که در جهت نجات وی تلاش کنند تا رنج و عذاب این بیماری گریبانگیر دیگر اعضای جامعه نشود و عامل بیماری به آن‌ها سرایت نکند.

وقتی افراد جامعه نسبت به مضّرات بد حجابی که چند مورد آن طلاق و از هم گسیختگی جامعه، فساد اجتماعی و سقوط شخصیت زن است، آگاه باشند و همین طور با امر به معروف و نهی از منکر می‌توان حجاب را برای داشتن جامعه آرام و منظم اجرایی کرد.

عده‌اى رعایت حجاب و پوشش اسلامى را مانع حضور زنان در اجتماع تلقى کرده و مدعى هستند که رعایت حجاب براى خانم‌ها دست و پاگیر بوده و مانع فعالیت‌هاى آن‌ها در عرصه‌هاى سیاسى، اجتماعى و فرهنگى مى‌شود در حالی که رعایت حجاب و پوشش اسلامى، نه تنها مانع حضور زنان در صحنه‌هاى سیاسى و اجتماعى نیست بلکه بر عکس، تشریع حکم حجاب در حقیقت مجوز حضور زنان در صحنه‌هاى اجتماعى به حساب مى‌آید، و الاّ نشستن در منزل و ماندن در کنار اعضاى خانواده رعایت نوع حجاب مورد نظر را نمى‌خواهد تا درباره آن حکمى صادر شود لذا صدور حکم پوشش اسلامى از سوى شرع مقدس بهترین دلیل بر این مطلب است که دین مبین اسلام نه تنها با فعالیت‌هاى اجتماعى و فرهنگى زنان مخالف نیست بلکه خود زمینه حضور آنان را در فعالیت‌هاى اجتماعى فراهم کرده است.

آثار و فواید حجاب شامل آرامش روانی، پایداری خانواده، کاهش مفاسد و استواری جامعه، حفظ ارزش و مقام زن، شکوفایی علمی و اقتصادی و پوشش اسلامی و سلامت نسل آینده جامعه است.

بدون شک جامعه‌ای سالم است که سلامت نسل آینده آن تأمین شده باشد و رعایت حجاب اسلامی نقش اساسی در حفظ نسل آینده و تأمین سلامت آنها دارد چرا که زنان مربیان اصلی جامعه‌اند و انسان‌ها از دامن آنها به رشد و کمال می رسند و زنان با داشتن حجاب صحیح و کامل سعادت فرزندان آینده را تضمین می نمایند.

حجاب محدودیت نیست بلکه حفظ کیان خانواده و ارزش‌های یک زن است

مدیرکل حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی در رابطه با حجاب و عفاف در اسلام، گفت: در اسلام بحث حجاب یک بحث عقیدتی، ایمانی و قرآنی است که پروردگار عالم در آیات متعدد قرآن زنان مومن را به حفظ حجاب و رعایت حدود الهی دعوت کرده و فرموده زنان مومنه و متدین خودشان را از دید نامحرمان حفظ و مصون نگه دارند.

حجت‌الاسلام محمد‌جواد قهرمانی با اشاره به اهمیت آموزش فلسفه حجاب، اظهار داشت: اگر بتوانیم فلسفه حجاب، قواعد و آثار و برکات حجاب را به زنان و دختران آموزش دهیم و آن‌ها بدانند که حجاب برای آن‌ها محدودیت نیست بلکه حجاب نوعی صیانت و حفاظت از شئون آن‌ها است قطعا حجاب بیش از چیزی خواهد بود که در حال حاضر داریم.

وی افزود: پروردگار عالم به خاطر مصالح اجتماعی و خانوادگی و حفظ شان زنان حجاب را دستور قرار داده تا زنان را از کید کسانی که برای آن‌ها هوس‌بازی می‌کنند و دام می‌اندازند، حفظ و حراست کند و حریم خانواده را از ناپاکی‌ها پاک بدارد.

مدیرکل حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی تصریح کرد: تمام سرمایه یک زن عفت و پاک‌دامنی اوست و وقتی حجاب رعایت شود این زن توانسته تمام سرمایه‌اش را حفظ کند.

وی با بیان اینکه اگر خدای نکرده سرمایه یک زن در سایه عدم رعایت حجاب از دست برود جبرانش بسیار سخت است، اضافه کرد: سرمایه حجاب برای حفظ زندگی دنیوی زنان بسیار باارزش است زیرا این سرمایه می‌تواند خانواده را حفظ کند.

قهرمانی اعلام کرد: توصیه به دختران و زنان پاکدامنی که می‌خواهند خودشان را حفظ کنند این است حجاب خود را حفظ کنند که این حجاب برای خدمت به زنان است.

وی خاطرنشان کرد: حجاب محدودیت نیست بلکه حفظ کیان خانواده و ارزش‌های یک زن است و هر کسی حجاب خود را حفظ کند قطعا به خوشبختی خواهد رسید و امروز همه دختران و زنان باید با فلسفه حجاب آشنا شوند تا حجاب در جامعه بیشتر گسترش یابد.

قهرمانی ادامه داد: بسیاری از دختران و زنان ما از فلسفه حجاب بی‌خبر هستند و از آثار و برکات حجاب اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که این حجاب چه برکاتی برای آینده آن‌ها دارد و چقدر می‌تواند آن‌ها را مصونیت ببخشد و زندگی خانوادگی آن‌ها را استحکام بخشد.

ما باید در حجاب و عفاف حضرت فاطمه زهرا (س) را الگو قرار دهیم

حجت‌الاسلام نقی باقری در زمینه موضوع حجاب و عفاف، اظهار داشت: موضوع حجاب و عفاف را خداوند متعال در ذیل آیه 31 سوره نور در یک هزار و 400 سال قبل زمانی که قرآن را بر پیامبر اکرم (ص) نازل کرد، به روشنی بیان کرده است.

امام جمعه شاهین‌دژ گفت: اگر ما تمام مسایل و حرکات زندگی را از قرآن کریم اخذ کنیم در جامعه مشکلی نخواهیم داشت.

باقری با بیان اینکه اگر ما خود را با قرآن و زندگی ائمه اطهار تطبیق دهیم نباید مشکلی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: دلیل بدبختی مردم این است که می‌خواهند خود سر زندگی کنند در حالی که اگر ما به گفته‌های قرآن و ائمه اطهار توجه کنیم زندگی ما سرشار از عزت و سربلندی خواهد بود.

وی ادامه داد: شیرین‌ترین زندگی، زندگی مسلمانان بوده و مهر و محبت مسلمانان در هیچ امتی نیست.

وی با بیان اینکه ما باید حجاب و عفاف خود را رعایت کنیم تا در روز قیامت با حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب (س) هم‌نشین شویم، ادامه داد: ما باید در زمینه حجاب و عفاف، این بزرگواران را الگوی خود قرار دهیم.

باقری افزود: رعایت وقار و متانت و حفظ پوشش ضامن مصونیت اخلاقی و روانی زن به هنگام حضور در عرصه‏های مختلف اجتماعی است.

امام جمعه شاهین‌دژ اظهار داشت: زنان مؤمن متدین و پاکدامن با رعایت حجاب و پوشش اسلامى در کنار مردان مؤمن و مسلمان در صحنه‌هاى سیاسى، فرهنگى و حتى نظامى حضور داشته و فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلى زنان مسلمان در جاهاى مختلف از جمله زنان ایرانى با رعایت حجاب و پوشش اسلامى در کنار سایر اقشار جامعه در پست‌ها و مناصب گوناگون مشغول تلاش و فعالیت هستند، ادامه داد: زنان ایرانی رعایت حجاب را نه تنها مانع فعالیت‌هاى اجتماعى خود نمى‌بینند بلکه آن را به عنوان سدّ محکم و دژ نفوذناپذیرى مى‌دانند که گوهر گران عفاف و حریم حرمت‌شان را در برابر تیرهاى زهرآلود هوس‌بازان حفاظت مى‌نماید.

حجاب در ذات خود دارای مصونیت است

امام جمعه محمدیار در رابطه با ضرورت حجاب گفت: حجاب در ذات خود دارای مصونیت بوده به این معنا که نیروی محافظ و نگهبان وجودی زن است.

حجت‌الاسلام محمود ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: زن جلوه‌ای از جمال، محبت، ربوبیت الهی و رکن اساسی در تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: اگر زنان به این منزلت واقف شوند و در پاسداری از آن بکوشند فرایند تربیتی و شخصیتی آنان و همه اجتماع سالم مانده و به خوبی پیش می‌رود.

ابراهیمی با بیان اینکه اسلام به روان انسان‌ها توجه ویژه دارد همان‌گونه که سلامت جسمی را در نظر دارد، خاطرنشان کرد: خداوند متعال دو سرمایه عفاف و حیا را برای زن و مرد قرار داد تا نگهبان روح و روان انسان‌ها و ضامن سلامت روانی آن‌ها باشد.

وی اعلام کرد: آگاهی نسبت به آثار بی‌حجاب بودن مطمئناً یک گام مؤثر به سمت حجاب و امنیت جامعه است.

این مقام مسئول افزود: پیاده کردن آموزه‏های دینی و عینی نمودن دستورالعمل‏های شریعت، وظیفه آحاد جامعه است.

ابراهیمی با اشاره به آثار بدحجابی، ادامه داد: از آثار بی‌حجابی و بدحجابی فساد اجتماعی است و سبب می‌شود خانواده‌ها سست و بی‌بنیاد شوند و اعضای خانواده به فساد کشیده شوند.

وی با بیان اینکه حجاب در ذات خود دارای مصونیت بوده به این معنا که نیروی محافظ و نگهبان وجودی زن است، تصریح کرد: امنیت و مصونیت در ابعاد گسترده‌ جسمانی، روانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در حکم حجاب وجود دارد.

داشتن حجب و حیا، رعایت اصول و ارزش‌هاى دینى و مذهبى از جمله رعایت حجاب و پوشش اسلامى توسط زنان و مردان مؤمن و متدین امنیت اخلاقی و سلامت جامعه را در پی خواهد داشت.

در فرهنگ اسلام محور اصلاحات فرهنگ‌سازی است لذا با فعالیت‏های آموزشی، فرهنگی و تبلیغی می‏توان فضای اجتماعی جامعه را به سمتی هدایت کرد که افراد به صورت طبیعی و خودجوش به رعایت عفاف و حجاب رغبت نمایند.

در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن را از هم تمایز ساخته و متناسب با خاستگاه‏های آن به برخوردی سنجیده و برنامه‏ریزی شده پرداخت.

انتهای پیام/61009/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول