اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجاب گستره‌ای به وسعت تاریخ و جغرافیای جهان

امروزه بدحجابی به یک معضل در جامعه تبدیل شده و برخی افراد دلیل بدحجابی را خودنمایی و پایین بودن عزت در افراد عنوان می‌کنند که از این طریق خواهان توجه از طرف دیگران هستند.

حجاب گستره‌ای به وسعت تاریخ و جغرافیای جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حجاب در فرهنگ‌های مختلف، امری پسندیده و مطلوب است و به‌معنی حفظ بدن در مقابل چشمان افراد نامحرم و نیز مانعی برای خودنمایی زنان است.

فرهنگ عریانی مورد قبول هیچ مذهبی نیست و در آیه‌ای از قرآن کریم آمده: «ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فرو پوشند که این‌کار برای اینکه آن‌ها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس‎رانان) آزار نکشند بر آنان بسیار بهتر است».

برخی افراد علت بدحجابی را خودنمایی و پایین بودن عزت در افراد عنوان می‌کنند که از این طریق خواهان توجه از طرف دیگران هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در مورد فلسفه حجاب اظهار داشت: حجاب و رعایت پوشش نه‌تنها از مسائل فطری بشر است، بلکه در تمامی حیوانات نهادینه شده و غیرت و ایستادگی در برابر تجاوز به حریم خصوصی حتی در حیوانات هم دیده می‌شود.

آیت‌الله حسن ممدوحی با تاکید بر اینکه حجاب کرامت زن و پوششی فوق‌العاده برای گوهر وجودی وی است، افزود: بدحجابی موجب تباهی و پایین آمدن ارزش و جایگاه زنان می‌شود و حفظ حجاب باعث می‌شود با زنان مطابق شأن آنان برخورد شود.

ممدوحی خاطر نشان کرد: در سندها و عکس‌های به‌جا مانده از دوران مختلف تاریخ و حتی پیش از پیدایش اسلام، حفظ پوشش و حجاب و پوشیدن لباس‌های بلند دیده شده و امروزه شیوع فرهنگ عریانی دستاورد تبعیت از فرهنگ غرب و استعمار است.

یک جامعه شناس با تاکید بر اینکه مسئله پوشش و حجاب مربوط به یک مذهب خاص نیست و از دیرباز وجود داشته است، تصریح کرد: حجاب در بیشتر فرهنگ‌ها تعریف شده و در جامعه ما قبل و بعد از اسلام تعریف خاصی داشته و دارد.

بهرام نوابی‌فر عنوان کرد: بدحجابی به‌معنای بی‌اعتقادی به حجاب در جوانان نیست و ممکن است رفتار برخی از افراد به‌گونه‌ای در ذهن بیننده شکل بگیرد که گمان شود افراد بدحجاب اعتقاداتی ندارند در حالی‌که حفظ پوشش ریشه در اعتقادات و فرهنگ همه ما دارد.

وی با بیان اینکه پوشش‌های گوناگون با میزان جامعه‌پذیری افراد در ارتباط است، ادامه داد: بدحجابی به استفاده نامعقول و برداشت غیرمنطقی از مد و وسایل ارتباطی، مانند ماهواره و اینترنت در ارتباط است در حالی‌که چنین تبلیغاتی با ارزش‌های جامعه ما سنخیت ندارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: استفاده از وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که اصل و ارزش‌ها زیر سؤال نرود و سنگ محک اعتقادات و باورهای اخلاقی و مذهبی است و رفتارها باید به تناسب این ارزش‌ها شکل گیرد.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه مدها مظهر قدرت رسانه‌ها هستند، افزود: در جامعه اسلامی جوانان مسلمان از اعتقادات و ارزش‌هایی خاص برخوردارند و باید دید این ارزش‌ها با برنامه‌های چنین رسانه‌هایی چه‌قدر در ارتباط است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: بدحجابی به هویت افراد جامعه خدشه وارد می‌کند و تعامل دو جنس مخالف با رعایت شئونات اسلامی مشکلی به‌وجود نمی‌آورد.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ابراز داشت: در جایی‌که مظاهر فساد و تحریک وجود دارد، میزان وقوع حادثه و خطر بالا است و در صورت رعایت حجاب، عامل تحریک از میان می‌رود و حریم امنی برای فرد ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام علی مظفری خاطر نشان کرد: یکی از اثرات مهم حجاب که در قرآن کریم به آن اشاره شده، در امان ماندن از تهاجمات دشمنان است و در اماکنی که حجاب در آن رعایت می‌شود، فضای سالمی حکم‌فرما است.

مظفری با بیان اینکه قانون به صراحت به مجازات بی‌حجابی اشاره دارد، اظهار داشت: در پرونده‌هایی که بانوان مورد تعرض قرار گرفته‌اند، بی‌حجابی و تحریک فرد مهاجم یکی از دلایل اصلی وقوع این حادثه است.

به گفته رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، بی‌حجابی آسیب‌های اجتماعی و افزایش طلاق را به‌دنبال دارد.

یک دانشجوی کرمانشاهی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در خصوص مشاهده برخی بدحجابی‌ها در جامعه گفت: در خیابان‌ها و حتی مراکز فرهنگی و آموزشی، با شیوع بدحجابی در زنان و مردان مواجه هستیم که نشان‌دهنده پایین بودن اعتماد به‌نفس و ضعف شخصیت در چنین افرادی است.

فواد سهرابی ادامه داد: بدحجابی اغلب به‌دلیل جلب توجه از بیگانگان است و گاه این توجهات نتایج زیان‌باری از قبیل فساد و تعرض به حریم شخصی را به‌دنبال دارد.

وی افزود: بدحجابی در مراکز آموزشی و فرهنگی، موجب از بین رفتن تمرکز و پیشرفت درسی و کاری در جوانان می‌شود و آن‌ها را به بیراهه می‌کشاند.

یک فروشنده کرمانشاهی که به فروختن لباس بانوان اشتغال دارد، گفت: اجناسی که به تقلید از مد و فرهنگ غربی عرضه می‌شود، مورد استقبال بالای برخی از زنان قرار می‌گیرد.

مرادی ادامه داد: برخی از این البسه گاه آن‌قدر زننده و تحریک‌آمیز است که موجب شرم و خجالت مغازه‌داران می‌شود.

رفع معضل بدحجابی نیاز به برنامه‌ای بلند مدت دارد و اجرای این برنامه باید بر اساس توجه به نیازهای جوانان و دارای رویکرد فرهنگی باشد.

============

گزارش از: زهره کریم‌زاده

============

انتهای پیام/2700/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول