اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان کرمان عنوان کرد

توجه ویژه به دادرسی اطفال در قانون مجازات اسلامی

دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: قانون مجازات اسلامی بعد از سال‌ها چشم‌انتظاری تصویب شد که دستورالعمل‌های خوبی به‌ویژه در مورد دادرسی ویژه اطفال دارد.

توجه ویژه به دادرسی اطفال در قانون مجازات اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یدالله موحد در نشست هم‌اندیشی ساماندهی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست کانون اصلاح و تربیت کرمان با قدردانی از مجموعه زندان‌های استان کرمان در انجام اقدامات اصلاحی و تربیتی اظهار داشت: بعد از سال‌ها چشم انتظاری قانون مجازات اسلامی تصویب شد که دستورالعمل‌های خوبی به‌ویژه در مورد دادرسی ویژه اطفال دارد.

افزود: ماده 88 تا 95 قانون مربوط می‌شود به بحث اطفال و نوجوانان و می‌بینیم که تغییرات و تحولات بسیار اساسی و مطلوبی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه مسئولیت کیفری اطفال و نوجوانان تدریجی شده است، عنوان کرد: اطفال و نوجوانان در این قانون در چهار طبقه تقسیم‌بندی شده و مدیران کانون و مددکاران باید این طبقه‌بندی‌ها را بشناسند و بر اساس ضوابط قانون عمل کنند.

موحد گفت: در این قانون کودکان زیر 9 سال از تعقیب کیفری مصون هستند، بین 9 تا 12 سال اقدامات تعلیمی و اخذ تعهد از والدین لحاظ شده که در واقع در کودکان زیر 12 سال بحث نگهداری در کانون نداریم و اگر فردی مرتکب جرم شود، دادگاه فقط می‌تواند فرد را تحویل پدر و مادر یا شخص حقیقی و حقوقی بدهد.

دادستان کرمان تصریح کرد: در مورد 12 تا 15 سال اگر مرتکب جرایم مهم و شدید بشوند در این صورت دادگاه می‌تواند بچه را به کانون بیاورد.

موحد در مورد کودکان 15 تا 19 سال نیز بیان کرد: این جا قانون‌گذار مسئولیت کیفری نسبی در نظر گرفته است، مجازات‌ها را خیلی تلطیف کرده مثل خدمات عمومی اجباری که از 60 ساعت تا 720 ساعت است.

وی افزود: دادگاه همچنین می‌تواند، نگهداری در کانون را دو روز در آخر هفته بدهد به این شکل که کودک طی هفته زندگی معمولی خود را دارد و دو روز آخر هفته به کانون می‌آید.

این مقام قضایی تصریح کرد: اگر ماده 89 و 90 این قانون به خوبی اجرا شود، آمار کانون‌ها به حداقل ممکن می‌رسد.

وی بیان داشت: این قانون لوازمی دارد و تنها به وسیله دستگاه قضا و زندان نمی‌تواند، اجرا شود بلکه نیاز به کار سازمان‌های حمایتی و آموزشی و فرهنگی داریم.

موحد اذعان کرد: این تحولات یک کار فرا دستگاهی را می‌طلبد و نیاز به هماهنگی و تعامل جمعی بین دستگاه‌های مختلف دارد.

قاضی ویژه اطفال نیز در این نشست خاطر نشان کرد: برای کاهش آمار کانون اصلاح و تربیت باید گردهمایی دادستان‌ها و قضات اطفال در شهرستان‌ها برگزار و با آن‌ها هماهنگی شود.

حجت‌الاسلام محمد رشیدی گفت: مجازات برای سنین 15 تا 18 سال تغییر پیدا کرده و تبدیل شده به نگهداری در کانون و نوع قرارهایی که دادسرا صادر می‌کند هم به نظر من باید عوض شود.

این قاضی ویژه اطفال افزود: نوع قرارها نسبت به کودکان کمتر از 18 ساله باید مطابق باشد و ما اگر بدانیم که بهزیستی جای خوبی دارد و می‌تواند از طفل نگهداری کند، دستمان باز است و اصلا طفل را به کانون نمی‌فرستیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز در این نشست با قدردانی از دادستان و مجموعه زندان‌های استان کرمان اظهار داشت: ما برای همکاری بیشتر با دستگاه قضایی اعلام آمادگی می‌کنیم.

رضا عباسی با اشاره به فعالیت مرکز کودکان خیابانی در کرمان، گفت: ما در جریان اقداماتی هستیم که از سوی دستگاه قضا انجام می‌شود و از عملکرد دستگاه قضا و زندان تشکر می‌کنیم.

وی سپس از برخی از کمبودها در استان کرمان خبر داد و عنوان کرد: مراکز شبه خانواده ما نیمه‌دولتی بوده و ما در امر نگهداری از کودکانی که دادگاه معرفی می‌کند با محدودیت روبه‌رو هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: در مراکزی هم که ما داریم، امکانات آنقدر زیاد نیست که محدودیت ایجاد نشود.

عباسی بیان داشت: با این وجود، کودکان کانون پالایش و هر تعداد که باید به مراکز ما فرستاده شود را معرفی کنید که به نظرم آمار زیادی هم نیست.

وی تصریح کرد: تا آن جا که امکانات و بخشنامه‌ها اجازه بدهد ما برای همکاری با دستگاه قضایی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

انتهای پیام/80019/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول