اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان:

محیط زیست فدای منفعت‌طلبی می‌شود/ وجود خلأ قانونی در زمینه ارزش زیست‌محیطی منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به خلأ قانونی در زمینه ارزش زیست‌محیطی منابع طبیعی گفت: در کشور ما محیط زیست و منابع طبیعی فدای منفعت‌طلبی در دیگر زمینه‌ها می‌شود.

محیط زیست فدای منفعت‌طلبی می‌شود/ وجود خلأ قانونی در زمینه ارزش زیست‌محیطی منابع طبیعی

محمدرضا همتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست و بهره‌برداری از معادن و توسعه راه‌ها اظهار کرد: قوانین ما به نوعی است که هر دو زمینه را جایز شمرده و فقط محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است.

وی افزود: طبق اصل 50 قانون اساسی، محیط زیست متعلق به تمام مردم بوده و هر گونه فعالیت اقتصادی منجر به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی ممنوع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تصریح کرد: در بحث اشتغال و سرمایه‌گذاری نیز معادن یکی از اولویت‌های کشور است که باید به آنها توجه شود و قانون نیز با تمهیدات اندیشیده شده تسهیلاتی را در این راستا فراهم کرده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در این زمینه یادآور شد: در بخش منابع طبیعی و مراتع آنچه مد نظر قرار می‌گیرد بحث علوفه مراتع است و مشکل این است که تخریب مرتع را بر مبنای علوفه و ارزش ریالی آن در نظر می‌گیرند.

به گفته همتی علاوه بر محاسبه ارزش علوفه باید ارزش زیست‌محیطی مراتع نیز در نظر گرفته شود چرا که ارزش مراتع 20 درصد در زمینه علوفه است در حالی که 80 درصد ارزش زیست محیطی دارند.

وی ادامه داد: پوشش گیاهی، حفظ آب و خاک، تولید اکسیژن و تثبیت گرد و غبار از جمله ارزش‌های زیست‌محیطی مراتع محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان داشت: ارزش‌های زیست‌محیطی چهار تا پنج برابر ارزش‌های اقتصادی یک جنگل یا مرتع محاسبه می‌شود و ارزش آن را بالا می‌برد.

*هنوز اعتقاد به ارزش زیست‌محیطی مراتع وجود ندارد

وی تصریح کرد: در اجرای طرح‌ها باید ارزش زیست محیطی مرتع یا جنگل نیز در نظر گرفته و ارزش تولیدی پروژه و خسارت آن مقایسه شود.

همتی در ادامه سخنانش ابراز داشت:‌ قانون افزایش بهره‌وری که دو سال پیش تصویب شد دولت را مکلف کرده ارزش زیست محیطی منابع طبیعی را محاسبه کند و در بیلان طرح‌ها به حساب آورد.

وی یادآور شد: در ساخت یک سد تمام هزینه‌ها و میزان آب، بیلان اقتصادی و... محاسبه می‌شود اما اگر پوشش گیاهی از بین رفت و در مرتعی تخریبی ایجاد شد حساب نمی‌کنند که تلاش ما بر این است که این موضوع مد نظر باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تأکید کرد: در حال حاضر نیز در واگذاری مراتع برای فعالیت‌های معدنی، صنعتی و دامداری ارزش منابع را بر اساس تولید علوفه برآورد می‌کنیم و ارزش زیست محیطی در نظر گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع در بین مسئولان ما نیز جایگاهی ندارد، گفت:‌ زمانی که این دیدگاه محوریت داشته و مرکزی باشد و خود مجموعه و نظام نیز بر روی آن سرمایه‌گذاری کند به یک اصل تبدیل می‌شود بنابراین باید سیاست‌های کلان کشور نیز بر این مبنا قرار گیرد.

همتی اضافه کرد: در دیگر کشورها برای ساخت یک جاده سال‌ها مطالعه می‌کنند که چگونه از روی جنگل عبور کنند که درختی قطع نشود در حالی که ما طبیعت، جنگل و اکوسیستم خود را در این راستا فدا می‌کنیم.

وی با اشاره به خلأ قانونی در این زمینه اضافه کرد: اگر ارزش زیست‌محیطی به عنوان خط قرمز باشد دیگر کسی جرأت نمی‌کند به خودش اجازه دهد، منابع طبیعی را تخریب کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در پایان با بیان اینکه هنوز اعتقاد به ارزش زیست‌محیطی مراتع وجود ندارد، خاطرنشان کرد:‌ در فرهنگ ما منابع طبیعی و مرتع، گیاهانی هستند که بود و نبود آنها فرقی نمی‌کند و تا زمانی که این دیدگاه وجود داشته باشد کاری از پیش نمی‌رود.

انتهای پیام/89006/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول