اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی خبر داد

خراسان جنوبی سومین استان در رشد سرانه مطالعه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی گفت: میانگین کل مطالعه هر ایرانی، 75 دقیقه و 34 ثانیه است که بعد از تهران و زنجان، خراسان‌جنوبی سومین استان در زمینه رشد سرانه مطالعه شناسایی شده است.

خراسان جنوبی سومین استان در رشد سرانه مطالعه

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد قریب ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی مشاوران جوان دستگاه‌های اجرایی، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌ها یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین نهادها است.

وی اذعان داشت: علمای بزرگ و اندیشمندان از زمان قدیم تاکنون تأکید فزاینده‌ای بر بحث کتاب و کتابخوانی داشته‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با کتاب و کتابخوانی، تصریح کرد: اسلام نگاه ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی دارد.

قریب ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران در 29 تیرماه سال 90 یک جمع‌بندی از نکات مهم و رهنمودهای خویش در مورد کتاب و کتابخوانی داشتند و از آن دیدار تاکنون نوعی تحرک در مجامع فرهنگی به ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: با تدبر و جستجو در بیانات، رهنمودها و مطالبات مقام معظم رهبری نشان داده می‌شود که سه گروه مردم، مؤلفان و ناشران، مسئولان و متولیان فرهنگ کشور مورد خطاب رهبری است که برای هر گروه وظایف و مطالباتی اندیشیده شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی در ارتباط با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گفت: این نهاد تا قبل از سال 83 زیر مجموعه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بوده است و اکنون به صورت نهادی غیر دولتی به فعالیت می‌پردازد.

قریب با اشاره به میزان رشد چهار شاخص مهم کتاب و کتابخوانی در استان، اذعان داشت: قبل از انقلاب اسلامی تعداد کتابخانه در استان شامل هفت باب با زیربنای 975 متر مربع، دارای 23 هزار و 500 منبع و 3 هزار و 415 عضو بوده است.

وی اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی تا پایان سال 89 تعداد کتابخانه‌های استان شامل 31 باب با زیربنای 10هزار و 868 و با 324 هزار و 485 منبع دارای 19 هزار و 818 عضو بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی ادامه داد: تا پایان سال گذشته تعداد 47 باب کتابخانه با زیربنای 16 هزار و 356 مترمربع با 453 هزار و 982 منبع و دارای 33 هزار و 931 نفر عضو فعالیت داشته است که از ابتدای سال جاری با الحاق طبس دارای 58 باب کتابخانه با 20 هزار و 135 متر مربع زیربنا دارای 569 هزار و 970 منبع و اعضای آن تعداد 45 هزار و 44 نفر هستند.

قریب اظهار داشت: به ازای هر 12 هزار و 620 نفر در استان یک باب کتابخانه وجود دارد و تعداد 28 روستا، واجد شرایط کتابخانه سیار روستایی با جمعیت یک‌هزار نفر تا یک‌هزار و 500 نفر هستند.

وی ادامه داد: روستاهایی که بالای یک‌هزار و 500 نفر جمعیت دارند تا سال 1400 حدود 24 باب کتابخانه احداث می‌شود که در حال حاضر از تعداد 10 باب کتابخانه در حال احداث، سه باب آن به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی در ارتباط با نهضت مطالعه مفید که مقام معظم رهبری به آن تأکید کرده‌اند، افزود: نهضت مطالعه مفید در حال فعالیت است و تمامی دستگاه‌های فرهنگی در این کمیته حضور داشته و برنامه‌ها را به طور کامل رصد می‌کنند.

قریب راه‌اندازی شبکه کتابخانه‌های حرفه‌ای، راه‌اندازی انجمن خیرین کتابخانه‌ساز، سامانه جدید کتابخانه، ایستگاه‌های مطالعه و برنامه‌های فرهنگی برای اقشار مختلف و کتابخانه‌های مشارکتی را از جمله فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان عنوان کرد.

وی در ارتباط با میزان سرانه مطالعه در استان، یادآور شد: میانگین مجموع مطالعه هر ایرانی شامل کتب درسی، غیردرسی، نشریات، مجلات، قرآن و ادعیه 75 دقیقه و 34 ثانیه است که بعد از تهران و زنجان خراسان‌جنوبی سومین استان در زمینه رشد سرانه مطالعه شناسایی شده است.

انتهای پیام/69017/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول