اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مراکز ترک اعتیاد در بیرجند

این اعتیاد ریشه‌ می‌سوزاند / خشکاندن درخت زندگی در ازای چند لحظه‌ سرخوشی

اعتیاد ریشه‌های درخت زندگی را که در سرزمین عشق ریشه دوانده، می‌سوزاند.

این اعتیاد ریشه‌ می‌سوزاند / خشکاندن درخت زندگی در ازای چند لحظه‌ سرخوشی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اعتیاد یکی از بیماری‌های روانی و اجتماعی است که در جامعه به سرعت در حال پیش‌روی است.

اعتیاد ریشه درخت زندگی را که بر روی زمین عشق و محبت ریشه دوانده، سوزانده و آن را به زمین می‌اندازد.

با تمام تلاش‌هایی که برای نابودی این پدیده خانمان‌سوز صورت می‌گیرد اما هر روز بر آمار معتادان جهان اضافه می‌شود. 

افزایش بیش از اندازه مصرف مواد مخدر و قاچاق آن پیامدهای وحشتناکی در جامعه دارد که نسل جوان را تهدید می‌کند.

گسترش شبکه‌های قاچاق میلیون‌ها جوان را به نابودی و مرگ کشانده و سوداگران مرگ را به ثروت و قدرت می‌رساند.

معتاد از اطراف خود ناراضی است

خانواده‌ها می‌توانند کمک مؤثری برای پیشگیری و مهار این بلای خانمان‌سوز از طریق هدایت و راهنمایی فرزندان خود باشند.

فرد معتاد از خود و محیط اطراف خود احساس نارضایتی و ناراحتی کرده و ترجیح می‌دهد، بیشتر وقت خود را تنها سپری کند. 

معتادان بیشتر در توهمات خود به سر می‌برند، که این دنیای خیالی آنها تنها بر اساس حضور مواد در بدن آنها استوار است.

اعتیاد یک پدیده مخرب اجتماعی بوده که اثرات نامطلوب و عواقب وخیم آن تنها دامن‌گیر شخص معتاد نمی‌شود، بلکه همه افراد را که به گونه‌ای با او در ارتباط هستند، فرا می‌گیرد.

مواد مخدر نوعی سم محسوب می‌شود

مواد مخدر از جمله هروئین و تریاک نوعی سم محسوب می‌‌شود و جنبه دارویی ندارد بنابراین برای از بین بردن این مواد در فرد معتاد باید به سم‌زدایی پرداخت. 

م.م در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند گفت: من فردی معتاد با حدود 45 سال سن هستم.

وی می‌گوید: اعتیاد را از آشنایی با دوستان ناباب آغاز کردم، در ابتدا با تعارف یک نخ سیگار از طرف آنها در حالت خوشگذرانی با وجود میل باطنی پذیرفتم.

اعتیاد نیاز به هزینه‌های بالا دارد

معتاد بهبود یافته می‌گوید: این روند همچنان ادامه یافت و بدون آگاهی قبلی در جمع بزرگتری از معتادان قرار گرفتم و مورد تعارفات متعدد به مواد مخدر و بالاخره گرفتار این بلای خانمانسوز شدم.

م.م با اشاره به جلساتی که با دوستانش برگزار می‌شد، تصریح کرد: یک دود در این جلسات تبدیل به دودهای فراوان در شب‌های مختلف شد. 

وی با بیان اینکه در این راه هزینه‌های زیادی را پرداخت کردم، ادامه داد: تمامی دوستان و انسان‌های با کرامت را فراموش کرده و خود را از آنها جدا کردم.

مرکز ترک اعتیاد مکانی برای بازگشتن

معتاد بهبود یافته می‌گوید: اعتیادم پیشرفت کرد تا آنجا که خانواده‌ام با من درگیر شده و از من جدا شدند.

م.م با بیان اینکه با اعتیادم تنها مانده بودم، اضافه کرد: در این تنهایی به فکر ترک اعتیاد افتادم.

وی ادامه می‌دهد: در مراکز ترک اعتیاد ثبت‌نام کردم و در مراحل متعدد و تحمل رنج و سختی از این بلای خانمان‌سوز نجات یافتم امید است روزی برسد که هیچ معتادی در روی کره زمین وجود نداشته باشد.

فعالیت 13 مرکز ترک اعتیاد در بیرجند

رئیس سازمان بهزیستی شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارتباط با اقدامات سازمان بهزیستی شهرستان بیرجند در مورد اعتیاد اظهار داشت: سازمان بهزیستی در دو حوزه درمان و پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کند. 

حسن شرفی با بیان اینکه واحد درمان به ارائه خدمات درمان و نیز کاهش آسیب افرادی که به نوعی دچار اعتیاد به مواد مخدر و یا روان‌گردان شده‌اند، می‌پردازد، ادامه داد: در حال حاضر 13 مرکز در زمینه پیشگیری از اعتیاد در شهرستان بیرجند فعال هستند.

وجود 7 مرکز سرپایی ترک اعتیاد در بیرجند

وی با بیان اینکه از مجموع مراکز ترک اعتیاد هفت مرکز درمان و بازتوانی اعتیاد سرپایی در این شهرستان است، یادآور شد: از این تعداد یک مرکز دولتی و شش مرکز به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی بیرجند با بیان اینکه دو مرکز اقامتی میان مدت(کمپ) به معتادان خدمات ارائه می‌دهند، تصریح کرد: مدت اقامت معتاد در این کمپ‌ها یک‌ماه و با تعرفه یک‌میلیون و 897 هزار ریال برای افراد کم‌بضاعت و بی‌بضاعت است.  

شرفی از وجود یک خوابگاه شبانه برای معتادان خبر داد و متذکر شد: این خوابگاه معتادان بی‌سرپناه را با یک وعده غذای گرم پذیرایی می‌کند.

اجرای طرح مصون‌سازی کودکان در بیرجند

وی تعداد مراکز کاهش آسیب در این شهرستان را دو مرکز دانست و اضافه کرد: در این مراکز خدماتی برگزاری کلاس‌های آموزشی، پیشگیری از ایدز، هپاتیت، ایجاد انگیزه برای آغاز درمان، ارائه سبد بهداشتی و ارائه خدمات اولیه حمایتی صورت می‌گیرد.

این مسئول گفت: بیماران معرفی شده از کمپ‌های اجباری در مراکز بهزیستی به صورت رایگان پذیرش می‌شوند. 

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت آموزش و آگاه‌سازی با اجرای طرح مصون‌سازی کودکان در برابر اعتیاد آموزش‌های لازم به والدین و کودکان ارائه می‌شود.

اجرای طرح مصون‌سازی در 10 مهدکودک بیرجند

رئیس سازمان بهزیستی شهرستان بیرجند افزود: در سال گذشته طرح مصون‌سازی در 10 مهدکودک شهری و روستایی اجرا شده است.

شرفی با بیان اینکه در سنین بالاتر به تکمیل آموزش‌ها پرداخته می‌شود، اذعان داشت: با اجرای طرح مهارت‌های زندگی در محیط‌های آموزشی به تکمیل آموزش‌های سنین پایین پرداخته می‌شود. 

وی تشکیل تیم‌های اجتماع‌محور در محیط‌های کار و محلات با رویکرد توانمندسازی اجتماعات در پیشگیری از اعتیاد را از دیگر اقدامات بهزیستی عنوان کرد و متذکر شد: در سال گذشته برای 10 محله و 100 محیط کار این تیم تشکیل شده است.

رعایت بهداشت دوری از ایدز و هپاتیت

روان‌شناس مرکز درمان اعتیاد بیرجند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: واحد درمان اعتیاد بهزیستی به ارائه وسایل بهداشتی و خدمات روان‌شناختی برای بیماران مصرف‌کننده مواد مخدر می‌پردازد. 

وی با اشاره به بیماران تزریقی ادامه داد: به این بیماران آمپول تمیز برای جلوگیری از ایدز و هپاتیت داده می‌شود.

وجود مرکز DIC برای کاهش آسیب از اعتیاد در بیرجند

روان‌شناس مرکز درمان اعتیاد بیرجند از وجود مرکز DIC برای کاهش آسیب خبر داد و یادآور شد: این مرکز خدمات روان‌شناختی را به بیمارانی که انگیزه‌ای برای درمان ندارند، ارائه می‌دهد.

محمودی با بیان اینکه به بیماران مصرف‌کننده مواد وسایل پیشگیری داده می‌شود، تصریح کرد: برای جلوگیری از بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت به این بیماران وسایل پیشگیری و بهداشتی به صورت رایگان داده می‌شود. 

وی با اشاره به مرکز درمان بازتوانی اعتیاد به صورت سرپایی اذعان داشت: درمان نگهدارنده با متادون(MMT) بیشتر شامل بیمارانی می‌شود که از لحاظ اقتصادی و مالی شرایط خوبی نداشته و بیشتر مددجویان زیر پوشش سازمان بهزیستی و جامعه زیر درمان هستند.

دادن خدمات اشتغال به بیماران بهبود یافته از چنگال اعتیاد

روان‌شناس مرکز درمان اعتیاد بیرجند با بیان اینکه یک نوع سم‌زدایی با قرص به وپره ‌نورفین انجام می‌شود، تصریح کرد: این نوع سم‌زدایی برای بیمارانی با شرایط خاص صورت می‌گیرد.

محمودی از نوع دیگر درمان نگهدارنده با کپسول نالکرکسون خبر داد و افزود: این نوع درمان برای بیمارانی که دوره درمان را به پایان رسانده و برای پیشگیری از عود بیماری این کپسول به شکل رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 

وی متذکر شد: بیمارانی که دارای سن بالا و شرایط جسمی نامناسب هستند از شربت تریاک یا تنتوراپیوم برای آغاز درمان استفاده می‌کنند.

روان‌شناس مرکز درمان اعتیاد بیرجند با بیان اینکه به بیماران بهبود یافته در مراکز ترک اعتیاد زیر نظر بهزیستی تسهیلات اشتغال‌زایی برای بازتوانی خانواده ارائه می‌شود، خاطر نشان کرد: از سال 85 تاکنون به این بیماران خدمات اشتغال‌زایی داده شده است.

----------------------------------------------

گزارش از زهرا محمدی و سمیه محمدی

-----------------------------------------------

انتهای پیام/69010/و40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول