اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

تریبون‌های نماز جمعه کشور به 750 مورد افزایش می‌یابد

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کل کشور گفت: بیش از 730 نماز جمعه در کشور در حال برگزاری است که طی هفته‌ها و ماه‌های آتی به 750 تریبون افزایش می‌یابد.

تریبون‌های نماز جمعه کشور به 750 مورد افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، نماز جمعه به عنوان کانون وصل شدن به امامت و ولایت در دوران انتظار و غیبت، محل اعلان حضور و آمادگی برای یاری امام زمان (عج) و یارگیری برای آن حضرت است.

از منظر سیاسی و اجتماعی این نماز کانون اتحاد و انسجام ملی محسوب می‌شود؛ جایی که کوچک و بزرگ پیرامون امام جمعه گرد هم می‌آیند تا به لحاظ تربیتی و اعتقادی گامی به جلو بردارند و به لحاظ سیاسی بر اطلاعات خود بیفزایند.

نماز جمعه که از آن به عنوان یک مراسم عبادی سیاسی یاد می‌شود، به لحاظ عاطفی کانون گره زدن دل‌ها به یکدیگر، عید مسلمانان و گسترش‌دهنده دوستی‌ها و مهربانی‌هاست.

در همین رابطه خبرنگار فارس در قزوین در حاشیه مراسم تودیع و معارفه امام جمعه شهر الوند گفت‌وگویی با ابوالقاسم علیزاده، معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ترتیب داده است که از نظر می‌گذرانید.

در خصوص اهمیت برگزاری نماز جمعه در جمهوری اسلامی و شرایط کنونی آن توضیح دهید.

با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران انقلاب فرهنگی و سیاسی است، سنگرهای متعلق به انقلاب نیز باید از چنین ابعادی برخوردار باشد و به همین دلیل نماز جمعه یک نماز عبادی و سیاسی شناخته می‌شود که از بعد عبادی به برکت وجود نمازهای جمعه ارتقای اعتقادی، معنوی، تربیتی، اخلاقی و فرهنگی صورت می‌گیرد و از لحاظ سیاسی، مایه بصیرت‌افزایی و شناخت مکرهای دشمنان اسلام و انقلاب است.

معاونت سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور چگونه در این راستا فعالیت می‌کند؟

در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در کنار مأموریت‌های مهم آن، معاونتی با عنوان معاونت سیاسی شکل گرفته و با رصد جریانات مختلف سیاسی، داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ضمن اطلاع‌رسانی به هنگام؛ تحلیل‌ها و توضیحاتی پیرامون پدیده‌های سیاسی روز آماده‌سازی می‌کند و به وسیله شبکه ارتباطی موجود میان ائمه جمعه سراسر کشور، در روزهای پایانی هفته در اختیار آنان قرار می‌دهد.

در این صورت این امکان در اختیار ائمه جمعه قرار می‌گیرد که با مراجعه به این تحلیل‌ها علاوه بر بهره‌برداری در خطبه‌های نماز جمعه، از این محصولات و تولیدات فکری و سیاسی برای ارتقای دانش روز خود و انتقال آن به مردم در سطح اجتماع استفاده کنند.

گزینش ائمه جمعه و کنترل خطبه‌ها چگونه انجام می‌شود؟

کمیسیون‌های تأیید صلاحیت سیاسی و فرهنگی و نیز نظارت و کنترل خطبه‌های ائمه جمعه کشور از دو بعد در این معاونت پیگیری می‌شود که یکی از این روش‌ها استفاده و بهره‌مندی از مطالب و نظراتی است که ائمه جمعه به عنوان صاحب‌نظران و فرهیختگان در خطبه‌های خود مطرح می‌کنند. این نظرات برای بهره‌برداری دیگر ائمه جمعه کشور در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

در کنار این روش به منظور ارتقای سطح کیفی خطبه‌ها ممکن است تذکرات به موقع یا نکاتی از سوی معاونت سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به آنان مطرح شود.

هم‌اکنون در کشور چه تعداد نماز جمعه در حال برگزاری است؟

بیش از 730 نماز جمعه در کشور در حال برگزاری است که طی هفته‌ها و ماه‌های آتی به 750 تریبون افزایش می‌یابد.

در حال حاضر در برخی از شهرها از جمله شهرهای نرجه، شریف‌آباد و رازمیان در اطراف قزوین مردم تقاضای برگزاری نماز جمعه در شهر خود را دارند که تاکنون محقق نشده است. علت چیست؟

چنانچه با وجود نبودن موانع شرعی همچون فاصله بین مراکز برپایی نماز جمعه و نیز وجود موانع محلی و منطقه‌ای که از الزامات برگزاری نماز جمعه خوب و مؤثر است، نماز جمعه در شهری برگزار نشود، به طور حتم موانعی سر راه آن قرار دارد؛ اما دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور برای رفع این موانع و برگزاری نماز جمعه در شهرهایی که خواستار آن هستند، آمادگی دارد.

نماز جمعه قزوین و شهرهای آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نماز جمعه در استان قزوین همیشه از رونق خوبی برخوردار بوده است و استقبال مردم از ائمه جمعه و قدرشناسی آنان، جلوه‌ای از اتحاد و انسجام مردم این دیار را نشان می‌دهد.

این اتحاد به دشمنان و یاوه‌گویان ثابت می‌کند که ملت رشید و بابصیرت ایران اسلامی با وجود همه مشکلات پشتیبان روحانیت، نظام مقدس جمهوری اسلامی، آرمان‌های والای شهدا و ارزش‌های اسلامی به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند.

انتهای پیام/77011/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول