اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از نیمه شعبان

نماز جمعه کاشان در مصلی اقامه می‌شود

امام جمعه کاشان از انتقال محل برگزاری نماز جمعه کاشان از مسجد حبیب‌بن‌موسی به مصلی بزرگ بقیةالله‌الاعظم این شهرستان پس از جشن نیمه شعبان امسال خبر داد.

نماز جمعه کاشان در مصلی اقامه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی در نشست ستاد برگزاری جشن‌های نیمه شعبان در شهرستان کاشان اظهار داشت: مشارکت در امر آماده‌سازی مصلای بزرگ بقیةالله‌الاعظم کاشان یک وظیفه ملی است تا هر فردی در حد استطاعت و حتی برخی به میزان فوق استطاعت خود برای مصلای کاشان سرمایه‌گذاری کنند تا آثار و برکاتش برای نسل حاضر و نسل‌های بعد هم باقی بماند.

وی افزود: با معادلات و محاسبات صورت گرفته این نتیجه حاصل شد تا مصلای بزرگ بقیةالله‌الاعظم کاشان را با همین میزان پیشرفت فیزیکی، برای اقامه نماز جمعه آماده کرده و بعد از برگزاری جشن نیمه شعبان امسال در مصلی، نماز جمعه نیز از مسجد حبیب‌بن‌موسی به مصلی انتقال یافته و این آیین عبادی سیاسی در این محل برگزار شود.

امام جمعه کاشان همچنین اذعان داشت: شاید در ابتدای امر انتقال نماز جمعه کاشان به مصلای این شهرستان، برای نمازگزاران به ویژه آنانی که به دلیل مجاورت با مسجد حبیب‌بن‌موسی که مسافت کوتاهی را تا محل نماز جمعه می‌پیمودند دشوار باشد اما به مرور این مسئله نیز برطرف می‌شود.

نمازی، آگاهی نمازگزاران با میزان مسافت تا مصلی و همچنین انس و آشنایی شرکت‌کنندگان در نماز جمعه با مکان و محیط مصلی برای انتقال این آیین از مسجد حبیب‌بن‌موسی به مصلای بزرگ بقیةالله‌الاعظم کاشان را از برنامه‌ها و اهداف ستاد برگزاری نماز جمعه کاشان اعلام کرد.

وی اضافه کرد: بعد از برگزاری جشن نیمه شعبان امسال در مصلی، نماز جمعه کاشان نیز به طور رسمی از محل مسجد زیارت حبیب‌بن‌موسی این شهرستان به مکان جدید انتقال می‌یابد.    

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بر مشارکت و مساعدت مردم برای انتقال نماز جمعه به محل مصلای کاشان تأکید کرد و ابراز داشت: همه باید کمک کنند تا برگزاری نماز جمعه در مصلای کاشان به عنوان یک فرهنگ و سنت ترویج شود.

نمازی، با اشاره اینکه فاصله بیشتر از 12 کیلومتر بین منزل تا مصلی، به لحاظ شرعی و فقهی حضور در نماز جمعه را از افراد ساقط می‌کند گفت: احداث مصلای کاشان در نزدیکی منطقه فین، این امکان را فراهم کرده است تا جمعیت این منطقه که جمعیتی قابل توجهی است بتوانند در نماز جمعه حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مصلای بزرگ بقیةالله‌الاعظم کاشان یکی از بناهای عظیم و ماندگار و تاریخی برای مردم شهرستان کاشان محسوب می‌شود.

مدیر اجرایی مصلی بزرگ بقیةالله‌الاعظم کاشان نیز بیان داشت: فاز نخست این پروژه بزرگ در شهرستان کاشان شامل هسته مرکزی و شبستان مصلی به مساحت 6 هزار مترمربع است که با نصب درب و تجهیزات لازم آماده بهره‌برداری و افتتاح است.

رضا کاظمی از طراحی این مصلی به عنوان کم‌نظیرترین و حتی در بخش‌هایی بی‌نظیرترین طراحی مصلی در کشور نام برد و افزود: گنبد مصلی بقیةالله‌الاعظم شهرستان کاشان با اندازه‌ای حدود 2 هزار و 500 متر نسبت یک چهارم کل شبستان را به خود اختصاص داده و از این حیث به عنوان عظیم‌ترین سازه مصلی محسوب می‌شود.

وی همچنین از پروژه بزرگ مصلای کاشان به عنوان یکی از سنگین‌ترین سازه‌ها نام برد و افزود: در احداث شبستان و نیم طبقه مصلی، از دهانه‌های 16 در 16 با استفاده از 300 تن آرماتور و بتن برای هر دهنه ستون استفاده شده است.

کاظمی، مساحت مصلی کاشان را 18.5 هکتار اعلام کرد و گفت: علاوه بر ساخت شبستان اصلی، ظرفیت مصلی برای برگزاری نماز جمعه و اجتماعات عمومی با گنجایش نزدیک به 50 هزار نفر جمعیت پیش‌بینی شده است.

مدیر اجرایی مصلی بزرگ بقیةالله‌الاعظم کاشان یادآور شد: برای این مجموعه بزرگ علاوه بر مصلی، چهار ساختمان بزرگ، بزرگترین سالن آمفی تئاتر استان اصفهان، کتابخانه ملی با 40 سوئیت، حوزه علمیه خواهران و برادران، پارکینگ، دانشکده پارک نجوم، دانشگاه شهید مطهری، ورزشگاه آقایان و بانوان، تالارها و پارک خواهران و برادران نیز در نظر گرفته شده است. 

عملیات اجرایی احداث مصلی بزرگ بقیةالله‌الاعظم کاشان در شمال غرب این شهرستان و در ابتدای ورودی بلوار امام رضا از ابتدای آذرماه سال 88 با نظارت آیت‌الله نمازی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان آغاز شد.

انتهای پیام/2406/ط40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول