اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

90روز داغ تابستان در فرهنگسرای ولاء

35 بسته فرهنگی هنری در دهکده تابستانی ری

دهکده فرهنگی هنری ری همزمان با جشنواره تابستانی 92 با 35 بسته فرهنگی هنری به مدت 90 روز داغ تابستانی میزبان شهروندان جنوب پایتخت می‌شود.

35 بسته فرهنگی هنری در دهکده تابستانی ری

سیدرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران، در ارتباط با برنامه‌های فصل تابستان گفت: تابستان نه تنها برای دانش‌آموزان و دانشجویان بلکه برای پدران و مادرانی که در طول سال سعی کردند محیط خانه را برای تحصیل فرزندانشان مهیا کرده و پا به پای آنها حرکت کنند به نوعی فصل فراغت است و به همین دلیل تقریبا همه اعضای خانواده در فصل تابستان فرصت بیشتری برای انجام  فعالیت‌های جانبی و مورد علاقه خود دارند.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 ادامه داد: مراکز فرهنگی هنری در فصل تابستان نقش مهمی در غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها دارند و در همین راستا فرهنگسرای ولاء به عنوان تنها فرهنگسرای شهرری و مراکزی که به عنوان زیر مجموعه این مرکز فعالیت می‌کنند برنامه‌های متنوعی را برای تابستان اهالی تدارک دیده‌اند.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین دغدغه فرهنگسرای ولاء در طراحی و اجرای برنامه‌های تابستانی، توجه به گذشته و هویت کهن ری است.

موسوی در ادامه گفت: بخش زیادی از مخاطبان برنامه‌های تابستانی فرهنگسرای ولاء کودکان، نوجوانان و جوانان هستند و طبیعتا برنامه‌هایی که برای این گروه از مخاطبان تدارک دیده‌ایم پربارتر است.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 در ارتباط با مراکز فرهنگی هنری منطقه 20 بیان کرد: موضوع فعالیت سراهای محله و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در این مراکز از نظر ما دور نمانده است و به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم  برنامه‌هایی که طراحی و اجرا می‌شود فرا محله‌ای باشد و به نوعی تمامی اهالی منطقه را تحت پوشش قرار دهد.

وی ذکر کرد: امسال تلاش کردیم بیشتر برنامه‌های اوقات فراغت ما محتوای فرهنگی، هنری و اخلاقی داشته باشد و برای آنکه بازده فعالیت‌های تابستانی را بالا ببریم ابتدا نیاز واقعی اهالی را شناسایی کردیم و سپس با استفاده از ابزارهای فرهنگی سعی کردیم به آن نیازها پاسخ بدهیم.

مدیر فرهنگسرای ولاء افزود: هدف ما از اجرای برنامه‌های تابستانی صرفا پرکردن اوقات فراغت خانواده‌ها نیست بلکه می‌خواهیم اوقات فراغت آنها را غنی کنیم.

موسوی به وجود برخی آسیب‌های اجتماعی در منطقه اشاره کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم در حد بضاعت و توانمان و با استفاده از ابزارهای فرهنگی به مقابله با آسیب‌های اجتماعی برویم و راه‌های برون‌رفت از برخی مشکلات اجتماعی را با زبان و ابزارهای هنری و فرهنگی به خانواده‌ها نشان دهیم و امسال محتوای برنامه‌های تابستانی که در هر یک از مراکز فرهنگی اجرا می‌شود متناسب با نیاز آن محله طراحی شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در برخی از محله‌ها تلاش کردیم به موضوع کتاب و کتابخوانی توجه بیشتری داشته باشیم و این تفاوت‌ها ناشی از نیازهای متفاوت محلات است.

موسوی تصریح کرد: در بین مخاطبان مراکز فرهنگی و هنری افرادی با توانمندی‌ها و استعدادهای مختلف وجود دارند که جهت‌دهی به توانمندی‌های آنها می‌تواند یکی از اهداف و برنامه‌های مراکز فرهنگی و هنری باشد.

مدیر فرهنگی و هنری منطقه 20 در این ارتباط گفت: یکی از برنامه‌های ما شناسایی مخاطبان خاص و راهبرد دادن به آنهاست، این مخاطبان بعد از بهره‌مند شدن از برخی برنامه‌های آموزشی به مخاطب خاص تبدیل می‌شوند و مراکز فرهنگی و هنری می‌توانند از ظرفیت‌های آن‌ها در برنامه‌های بعدی استفاده کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در برخی از مراکز فرهنگی ری نگارخانه طراحی کردیم تا مخاطبان خاص این مراکز که دارای استعدادهای هنری هستند آثار خود را در این مراکز در معرض دید علاقمندان قرار دهند، در نتیجه این هنرمندان فرصت تبادل نظر و استفاده از نظرات کارشناسی را پیدا می‌کنند.

موسوی گفت: این روزها کودکان ساعات کمتری را در کنار والدین خود هستند و این مسئله در دراز مدت می‌تواند مشکلاتی را برای آنها در پی داشته باشد. به همین دلیل ما سرگرمی‌ها و بازی‌هایی را طراحی کردیم که کودکان حتما باید به ‌همراه پدر، مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگ خود در آن شرکت کنند. هدف این بازی‌ها و سرگرمی‌ها حضور اعضای خانواده در کنار یکدیگر و پرکردن بین نسل‌هاست.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 عنوان کرد: زندگی خانواده‌های ایرانی نسبت به گذشته تغییرات زیادی پیدا کرده است. کنار گذاشتن بعضی از آداب و فرهنگ اصیل ایرانی نتایج نامطلوبی را در پی داشته و بعضی از مسئولان فرهنگی را به فکر انداخته تا بار دیگر سبک زندگی ایرانی را در بین خانواده‌ها ترویج کنند.

وی ادامه داد: 10 مرکز تحت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 وجود دارد از جمله این مراکز می‌توان به فرهنگسرای ولاء، مجتمع کتابخانه شیخ کلینی (ره)، مجتمع فرهنگی هنری شیخ صدوق (ره)، خانه فرهنگ رازی، خانه فرهنگ 13 آبان، مجتمع علوم و فنون شهید رحیمی، خانه فرهنگ دولت‌آباد، مجتمع کتابخانه‌ای 13 آبان اشاره کرد.

موسوی با اشاره به برنامه «حماسه رسانه‌ای‌» گفت: پیچیدگی و سرعت تغییرات و تهدیدات فرهنگی در حوزه رسانه و جنگ نرم از یک سو و پراکنده کاری فعالیت‌های رسانه‌ای جبهه حق از سوی دیگر، سبب شده است تا کانون خانواده و ایمان جوانان و نوجوان مورد هجمه رسانه‌های نوظهوری چون ماهواره و اینترنت قرار بگیرند.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 ادامه داد: در برنامه‌ریزی سالانه کارشناسی شده با نظر خبرگان امر با طرح موضوعاتی چون اینترنت و خانواده، تهدیدات فضای سایبر، آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و سبک شناسی شبکه‌های ماهواره‌ای در قالب‌های کارگاه، نمایشگاه، تولید و اجرای نمایش‌های تئاتر برای نوجوانان، محصولات فرهنگی مرتبط و نمایش مستند برای مخاطبان ساختار یافته منطقه 20 اقدام کردیم که اساتید مطرح کشوری در این برنامه نخبگان فکری و اجرایی خواهند بود و با همکاری شبکه 2 سیما برنامه‌هایی در این راستا تولید و پخش در سیما خواهند شد. پروپزال برنامه‌ریزی شده طرح آماده ارائه می‌باشد.

مدیر فرهنگسرای ولاء در مورد «گردهمایی کانون‌های علمی تهران» ذکر کرد: به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم محمد زکریای رازی، دانشمند ایرانی فرهنگسرای ولاء با مشارکت کانون علمی پژوهشگران اقدام به برگزاری برنامه‌ای با عنوان گردهمایی اعضای شورای مرکزی کانون‌های علمی شهر تهران می‌کند که در این گردهمایی علاوه بر معرفی فعالیت‌های هر کانون توسط دبیر مربوطه و انتقال تجربیات کانون‌ها به یکدیگر، از کانون‌های برتر و فعال در سطح مناطق 22 گانه تقدیر به عمل خواهد آمد. این نشست علمی شامل سخنرانی علمی، نمایشگاه دستاوردها (5روز) و تالار گفت‌وگو خواهد بود.

وی در مورد برنامه «خوب‌ها می‌مانند» گفت: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم فداکاری آتش‌نشان شهید امید عباسی،‌ برنامه‌ای چند بخشی شامل روایت از روز عملیات، شناخت اخلاقیات ایشان، نمایشگاه، کلیپ مستند، طراحی تمبر یادبود وی و تقدیر از خانواده انجام خواهد پذیرفت.

موسوی ادامه داد: در این برنامه همکاران او در عملیات روز 24 اردیبهشت ماه،‌ فرماندهان ایستگاه 68،‌ خانواده و خود دختر بچه نجات یافته، ایستگاه‌های مستقر در شهرری و همچنین مسئولان موسسات دریافت کننده اعضای اهداء شده و موسسات خیریه مرتبط (موسسه اهداء، ‌محک،‌ بنیاد بیماری‌های خاص) حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به «کارگاه‌های مهارت‌های مطالعه و تندخوانی» در مجتمع کتابخانه شیخ کلینی (ره) گفت: در راستای توانمندسازی مخاطبان کتابخانه در عرصه مطالعه و تندخوانی به ویژه جهت ایام امتحانات و کنکور کارگاه دو روزه در این راستا با مشارکت جهاد دانشگاهی و سخنرانی کارشناس برنامه در ارتباط با موضوع برنامه که مهارت‌های مطالعه که یکی از 16 مهارت اصلی مدیریت زمان است و در آن علل هدر رفتن زمان بررسی می‌شود. پیام برنامه این می‌باشد که می‌توان با بهره‌گیری از روش‌های صحیح مطالعه این زمان هدر رفته را کاهش داد و یا میزان مطالعه را در این مدت افزایش دهیم.

موسوی در مورد «کارگاه‌های کتاب‌سازی با تکه‌های پارچه» ذکر کرد: کارشناس بخش کودک و نوجوان برای بچـه‌ها قصه‌ای را در نظر گرفتـه و تعریف می‌کند و بچه‌ها باید با توجه به مفاهیم و مضامین داستانی که شنیده‌اند، تصاویر کتاب را با استفاده از تکه‌های پارچه و به کمک کتاب‌دار و مربی خیاطی مرکز آماده کنند.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 به برنامه «نانو بیرون از کتاب» اشاره کرد و اذعان داشت: نانو تکنولوژی به معنی انجام مهندسی مواد در ابعاد اتمی – ملکولی و ساخت موادی با خواص کاملا متفاوت در ابعاد نانو است. در راستای تشویق مخاطبان کتابخانه به مطالعه در حوزه نانو این بازدید برای اعضای کتابخانه در نظر گرفته شده است. لذا علاقمندان به مطالعه این علم در این بازدید می‌توانند به صورت عملی هم با این پدیده آشنا شوند.

وی با اشاره به «کارگاه انس کتاب و طبیعت» ذکر کرد: با توجه به اینکه زندگی غـالب مردم، زنـدگی آپارتمــان نشینی است و متاسفــانه کودکان و نوجوانـان کمتر امکــان بــازی بـا خاک – گل و گیاه و ...  را دارند بر آن شدیم تا در کنار مطالعه کتاب در زمینه باغبانی،گیاهان و نگهداری منابع طبیعی کارگاهی جهت آشنایی و درک بیشتر کودکان و نوجوانان این منطقه در کلینیک گل و گیاه برگزار کنیم تا بچه‌ها ضمن لمس و احساس لذت مراحل کاشت یک نهال بتوانند با سایر گونه‌های گیاهان به صورت عملی هم آشنا شوند و خود نیز امکان کاشت گیاه را به دست آورند.

موسوی با توجه به برنامه «آی قصه قصه قصه نون و پنیر و پسته» گفت: با توجه به اینکه برای تفهیم و آموزش غیر مستقیم، قصه‌گویی بهترین روش آموزشی به کودکان می‌باشد و همچنین به دلیل افزایش رشد ذهنی و توانمندی‌های کودک در تحلیل مسایل پیرامون خود با زبان ساده، این برنامه به صورت هفتگی برای کودکان در طول تابستان توسط قصه‌گو بخش کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 در ارتباط با برنامه «احیای کتاب پژوهش سرای بصیرت» ذکر کرد: در این برنامه مجتمع کتابخانه شیخ کلینی (ره) با همکاری اداره امور کتابخانه‌های سازمان و پژوهش سرای بصیرت با هدف تجهیز کتابخانه پژوهش سرا به امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کتابخانه‌ای و کمک به آموزش کتاب‌داران به فهرست نویسی و ساماندهی منابع و فراگیری مباحث نظری و امور عملی رشته کتاب‌داری خواهند پرداخت. در مرحله بعد، کتابخانه به امکاناتی نظیر کتاب، نرم افزارهای رایانه‌ای و تعدادی رایانه مجهز می‌گردد.

وی با اشاره به برنامه «خواندن برای ماندن» ذکر کرد: به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در مکان‌های عمومی که مردم زیاد انتظار می‌کشند و جمعیت زیادی در حال عبور و مرور می‌باشند ایستگاه کتابخانه و ایستگاه روزنامه خوانی ایجاد خواهد شد که به صورت قفسه‌های سیار که نهاد در اختیار قرار می‌دهد تعدای کتب با موضوعات اجتماعی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و مراکز در این طرح، ایستگاه مترو شهرری و بانک‌های نزدیک کتابخانه می‌باشد. در هر اجرا تعدادی کتب به صورت چرخشی بین این مراکز تعویض می‌شود تا مراجعان تعداد عناوین بیشتری مطالعه کنند.

مدیر فرهنگسرای ولاء با اشاره به «باشگاه ادبی ری» عنوان کرد: در راستای بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه در یکپارچه سازی مناسبت‌هادر قالب یک برنامه فصلی وزین و فاخر و بمناسبت‌های روزقلم، روزشعر و ادب فارسی، روز ادبیات کودک و نوجوان و روز بازگشت آزادگان به میهن؛ باشگاه ادبی ری که درفصل بهار آغاز به عضوگیری و شروع فعالیت کرده و دارای 300 عضو فعال می‌باشد؛ سلسله برنامه‌های تخصصی در قالب شعرخوانی و نقد آن، نقد و بررسی داستان و رمان و رونمایی کتاب با حضوراساتید بنام کشوری همچون فاضل نظری، حمیدرضا برقعه‌ای،استاد زریان، ابراهیم اکبری، سعیدعاکف، رضا رهگذر و مصطفی رحماندوست کرده است.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 در پایان با اشاره به برنامه‌های فصل تابستان گفت: تمامی این برنامه‌ها در مراکز مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 در فصل تابستان برای عموم مردم برگزار می‌شود.

این گزارش حاکی است، علاقمندان جهت شرکت در این برنامه‌ها می‌توانند به آدرس‌های زیر مراجعه کنند:

فرهنگسرای ولاء، شهرری ،میدان نماز، 33764985

مجتمع کتابخانه شیخ کلینی(ره)،شهرری، خیابان فدائیان اسلام، خیابان 45 متری، نرسیده به اداره گذرنامه، 33753032 و 33395655

مجتمع فرهنگی هنری شیخ صدوق(ره)، شهرری، فلکه اول دولت‌آباد، پارک مهران، 33370960 و 33398500

خانه فرهنگ رازی واقع در 24 متری شهرری، خیابان بابک، خیابان پور حسینی، کوچه سمایی، 55907903

خانه فرهنگ 13 آبان واقع در شهرری، انتهای بلوار 13 آبان ، خیابان شهید صحرایی شمالی ، انتهای بلوار بوستان اندیشه،55503938

مجتمع علوم و فنون شهید رحیمی واقع در شهرری، شهرک 13 آبان، خیابان شهید جمشیدی، اردیبهشت 3، جنب مسجد امام رضا(ع)، 55523949

خانه فرهنگ دولت آباد واقع در شهرری، فلکه اول دولت آباد، خیابان استاد دهخدا ‌، کوچه شهید دریابیک ، کوچه شهید رمضانی شماره 50،33747772-33748287

مجتمع کتابخانه ای 13 آبان واقع در شهرری، شهرک 13 آبان، خیابان شهید مولایی جنوبی، کوچه شهید عطری، پلاک 4، 55022502 

انتهای پیام/2462/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول