اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان:

مداخلات اشتباه در مرمت بناهای تاریخی فاجعه فرهنگی است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان گفت: مداخلات اشتباه در مرمت بناهای تاریخی فاجعه فرهنگی است.

مداخلات اشتباه در مرمت بناهای تاریخی فاجعه فرهنگی است

احد محمدی امروز در گفت‏و‏گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: برای مرمت و مداخله در بناهای تاریخی زنجان باید نسبت به رعایت همه اصول دقت لازم صورت گیرد.

وی به مرمت سردر مسجد جامع زنجان اشاره کرد و افزود: برای ساماندهی و مرمت آثار تاریخی نباید نسبت به تعلقات خاطر مردم بی‏تفاوت بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان با بیان اینکه اشکالاتی در مرمت سردر مسجد جامع استان وجود دارد، یادآور شد: برای اهمیت دادن به میراث فرهنگی زنجان باید فعالیت اصولی و فنی در کنار حفظ نقاط با ارزش صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی قابل احداث نیست، افزود: میراث فرهنگی قابل احداث نیست بلکه قابل ترمیم و بازسازی است.

محمدی با بیان اینکه نمی‏توانیم میراث فرهنگی را تولید کنیم، خاطرنشان کرد: اگر بگوییم که می‌خواهیم بنایی تاریخی طراحی کنیم که به لحاظ فنی زیبا و متناسب با معماری بومی است در واقع خود‌فریبی کرده‏ایم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان توجه به مرمت و مداخله اصولی در آثار تاریخی را یک وظیفه مهم برشمرد و تاکید کرد: همه صاحب نظران و مسئولان نسبت به حفظ و مراقبت از آثار تاریخی مسئول هستند.

وی آثار تاریخی را میراثی فرهنگی برای مردم دانست و خاطر‌نشان کرد: گذشتگان ما میراثی را برای ما به یادگار گذاشته‏اند که باید نسبت به نگهداری مناسب آن‏ها اهتمام داشته باشیم.

محمدی با بیان اینکه وظیفه متخصصین و مسئولان حفظ و مراقبت از بناهای تاریخی است، اظهار کرد: همه باید برای حفظ و نگهداری داشته‌های فرهنگی خود تلاش کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان حفظ و مراقبت آثار تاریخی برای نسل‏های آینده را اقدامی مهم برشمرد و تاکید کرد: باید نسبت برای انجام این تعهد بزرگ تلاش کرد.

وی مسئولان را تنها امانتداران داشته‏های فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: مسئولان باید نسبت به داشته‏های تاریخی و هویتی شهر اهتمام جدی داشته باشند. 

محمدی با بیان اینکه مراقبت و حفاظت از میراث فرهنگی وظیفه خطیری برای متخصصین و مسئولان است، افزود: وظیفه مسئولان حفظ، نگهداری و به روز کردن بناهای تاریخی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان ادامه داد: اگر توان به روز کردن میراث فرهنگی خود را نداریم نباید دخالت اشتباهی در آن صورت گیرد و باید حداقل به همان صورت حفظ شود.

وی مداخله اشتباه در بناهای تاریخی شهر را یک فاجعه فرهنگی دانست و یادآور شد: دخالت اشتباه در آثار تاریخی قابل بخشش نیست چرا که تبعات فرهنگی بالای برای جامعه دارد.

محمدی بافت تاریخی شهر زنجان دارای چند ویژگی مهم برشمرد و گفت: وجود بازار تاریخی زنجان، فضای شهری تاریخی سبزه میدان و مسجد جامع از جمله آن‏ها است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان تقدم و تاخر را در پروژه‏های معماری و شهرسازی مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: تقدم و تاخر موضوعی مهم در طراحی و توسعه معماری و شهرسازی هر شهری به شمار می‏آید.

وی تخریب و ساخت سردر جدید برای مسجد جامع زنجان را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای توسعه فضاهای شهری باید نسبت به داشته‌های فرهنگی حساسیت لازم وجود داشته باشد.

محمدی حفظ نقاط با ارزش در شهر را وظیفه مهندسین مشاور عنوان کرد و ادامه داد: در نظر گرفتن تقدم و تاخر در طرح‌های معماری و شهرسازی حائز اهمیت بوده و حفظ نقاط با ارزش موجود و طراحی بر اساس آن از وظایف هر طراح و مهندسی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان با تاکید بر اصل تقدم و تاخر در اجرای طرح‌های معماری و شهرسازی، اظهار کرد: باید دید چه داریم و چه می‌خواهیم داشته باشیم؛ فضاهایی در بافت تاریخی داریم و نیازهایی احساس می‏کنیم که برای آن طراحی می‏کنیم اما عدم توجه به داشته‏های موجود و از بین بردن آن‏ها و تحمیل فضاهای جدید ضعف بزرگی محسوب می‏شود.

وی فعالیت مهندسین مشاور را یادآور شد و گفت: مهندسین مشاور نباید با تحمیل طراحی خود نقاط با ارزش موجود را حذف کرده و فضاهایی جدید پیشنهاد دهند.

محمدی خاطرنشان کرد: برای ساماندهی باید بدنه بهسازی شود نه اینکه احداث مجدد صورت گیرد.

انتهای پیام/73007/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول