اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سلامت مهم‌ترین زیرساخت توسعه پایدار

لازمه دست‌یابی به شهر توسعه یافته تامین سلامت جسمی و روحی شهروندان است پس همه باید برای تحقق یافتن این امر تلاش کنند.

سلامت مهم‌ترین زیرساخت توسعه پایدار

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، سلامت مهم‌ترین زیرساخت توسعه پایدار است بنابراین باید در راستای ارتقای آگاهی شهروندان گام برداشته شود تا به سلامت جسمی و روحی خود توجه ویژه کنند و همه مولفه‌های تاثیرگذار در این امر را مورد توجه قرار دهند.

 برای اینکه اغلب افراد جامعه از سلامت جسمی و روحی برخوردار شوند، آحاد جامعه به ویژه رسانه‌ها باید وارد عمل شوند؛ همچنین تصویب طرح‌هایی مانند پزشک خانواده در تحقق یافتن این موضوع تاثیر زیادی دارد.

موضوع سلامت در هر دو بعد اعم از جسمی و روحی باید مورد توجه قرار گیرد به طوری که پرداختن به یک مقوله نباید موجب غفلت از بخش دیگر شود زیرا آسیب‌هایی که شایع می‌شود در همه ابعاد تأثیر می‌گذارد و فرآیند توسعه کشور را کند می‌کند.

مشکلات حوزه سلامت باید رفع شود

عابد فتاحی، نماینده مردم مجلس شورای اسلامی گفت: باید در راستای رفع مشکلات نهفته در حوزه سلامت گام برداشته شود چرا که این موضوع با زندگی و فعالیت‌های مختلف افراد ارتباط مستقیم و نزدیک دارد لیکن یکی از راهکارهای موجود ورود فعالان بخش خصوصی به حوزه درمان است ولی این بخش نباید به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌هایی که در این زمینه می‌تواند موثر واقع شود طرح پزشک خانواده است که در این راستا تدابیر لازم توسط کارشناسان و طراحان اندیشیده شده است تا اقشار مختلف جامعه به خدمات درمانی مناسب در هر نقطه‌ای دسترسی پیدا کنند و هم اینکه پزشکان، ماماها و پرستاران نیز از درآمد مکفی برخوردار شوند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی طرح پزشک خانواده را یکی از طرح‌های مترقی و متعالی در حوزه سلامت دانست و افزود: نتایج رضایت‌بخش این طرح فقط به حوزه درمان و سلامت منتهی نمی‌شود و در همه زمینه‌ها حتی امور اقتصادی تأثیرگذار است.

وی در ارتباط با چگونگی موثر واقع شدن این طرح در امور اقتصادی، تصریح کرد: فعالان این عرصه اعم از پزشکان، ماماها و پرستاران به طور عادلانه و مساوی درآمد کسب می‌کنند؛ از طرف دیگر خانواده‌های بی‌بضاعت از دسترسی به خدمات درمانی محروم نمی‌مانند هم اینکه مبالغ کلانی برای تهیه داروهای زائد و سونوگرافی‌های غیرضروری و .. هزینه نمی‌شود.

فتاحی یکی از فاکتورهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برخورداری از جامعه‌ و شهروندان سالم دانست و اظهار داشت: به معنای واقعی کلمه انسان سالم محور توسعه پایدار است و این موضوع فقط یک شعار صرف نیست بنابراین برای اینکه در همه زمینه‌ها به رشد، تعالی و سعادت برسیم باید تلاش کنیم مردم شهر و کشورمان از نظر جسمی و روحی حداقل در سلامتی نسبی به سر ببرند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که افراد سالم خلاقیت و مبتکرتر از سایرین هستند، اظهار داشت: هم‌اکنون ایران اسلامی از موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی ویژه‌ای برخوردار است و دشمنان به بهانه‌های گوناگون کشورمان را تحریم می‌کنند پس برای اینکه بر مشکلات غلبه کنیم باید ملت‌مان از نظر جسمی و روحی آمادگی خود را حفظ کنند.

رسانه‌ها برای داشتن شهروندان سالم با همه توان تلاش کنند

مسئول جمعیت همیاران سلامت روان آذربایجان غربی گفت: رسانه‌ها می‌توانند به اندازه یک مسئول عالی‌رتبه و تصمیم‌گیرنده در همه حوزه‌ها ایفای نقش کنند، چرا که با افکار عمومی ارتباط مستقیم، نزدیک و همه‌جانبه دارند، بنابراین باید اطلاعات لازم را در زمینه سلامت روح، روان و فکر به مردم انتقال داده و در این راستا با همه توان خود تلاش کنند.

محمدرضا رضایی با بیان اینکه همه رسانه‌ها اعم از صدا و سیما، مطبوعات، فضای مجازی و ... را در این راستا تاثیرگذار و دارای نقش عمده دانست ،افزود: در بروز مشکلات و نارسایی‌های روحی و اخلاقی عوامل زیادی اعم از اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تاثیرگذار است که برای رفع این نواقص باید گام برداشته شود لیکن رسانه‌های جمعی برای گام برداشتن در این زمینه مسئولیت دارند.

وی یکی از عوامل بروز مشکلات رفتاری و اخلاقی در نوجوانان را طلاق والدین آنها از یکدیگر دانست و افزود: میزان طلاقی که در کشور رخ می‌دهد فاجعه بوده و نگران‌کننده است ولی تاکنون این موضوع در کانال علمی برای بررسی قرار نگرفته است با وجودی که این موضوع در پرورش نسل جدید آثار مخربی بر جای می‌گذارد.

مسئول جمعیت همیاران سلامت روان آذربایجان غربی اعتیاد به مواد مخدر را سرچشمه دیگر مشکلات روحی و روانی عده‌ای از جوانان دانست و افزود: بارها در این زمینه مباحثه، سخنرانی و ... برگزار شده و همایش‌ها و گردهمایی‌های مختلفی برگزار شده است ولی این قبیل اقدامات خروجی اندکی به دنبال داشته است.

وی گفت: مراکز ترک اعتیاد ما بالای 50 درصد اعلام ترک اعتیاد می‌کنند در حالی که مراکز ترک اعتیاد معتبر جهان میزان موفقیت خود در ترک اعتیاد مراجعان را سه تا پنج درصد اعلام می‌کنند که از این تعداد نیز فقط 20 تا 30 درصد ماندگاری در ترک دارند و بقیه به طور مجدد سراغ مواد مخدر می‌روند.

محمدرضا رضایی رسانه‌های جمعی را در این زمینه دارای رسالت ویژه دانست و اظهار داشت: برای اینکه ایران اسلامی در همه زمینه‌ها به یک کشور الگو تبدیل شود لازم است که آحاد جامعه از جمله رسانه‌ها در این راستا گام بردارند و اطلاعات لازم را در ارتباط با بهداشت روان به مردم منتقل کنند.

اهمیت موضوع سلامت امروزه بر هیچ کسی پوشیده نیست به طوری که در این راستا گام‌هایی برداشته شده است ولی می‌طلبد تدابیر اتخاذ شده با شتاب بیشتری به مرحله اجرا برسد به ویژه اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته‌ایم امیدوار هستیم کاندیداها برای حوزه سلامت برنامه‌های قابل اجرایی ارائه دهند تا مردم با شناخت و اطلاعات بیشتری به انتخاب دست بزنند تا به این وسیله رویشی را در این زمینه شاهد شویم.

انتهای پیام/61002/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول