اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری کرمان خبر داد

سازش 30 درصدی دعاوی خانوادگی در مراکز مشاوره کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه بیشترین پرونده‌های مطرح شده در دستگاه قضایی مربوط به خانواده است، گفت:30 درصد دعاوی خانوادگی در مراکز مشاوره کرمان به سازش می‌رسند.

سازش 30 درصدی دعاوی خانوادگی در مراکز مشاوره کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حجت‌الاسلام علی توکلی صبح امروز در نشست با مجمع نمایندگان استان کرمان در محل اتاق بازرگانی اظهار داشت: استان کرمان بهترین دوران تعامل نمایندگان سه قوه را طی 30 سال گذشته دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه اعتقادم بر این بود که کار اقتصادی به حمایت قضایی و امنیتی نیاز دارد، سعی کردیم، وارد عرصه شویم تا یک گره اقتصادی از استان کرمان باز شود که نتیجه هم خوب بود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به عملکرد این نهاد بیان داشت: در سال گذشته حدود 22 درصد افزایش ورودی پرونده به دادگستری استان کرمان نسبت به سال 90 داشتیم.

توکلی رقم پرونده‌های ورودی به دادگستری استان کرمان در سال 90 را 289 هزار و 500 پرونده اعلام کرد و ابراز داشت: 352 هزار و 400 پرونده در سال 91 به دادگستری استان کرمان وارد شد.

وی با بیان اینکه خروجی پرونده‌ها از دادگستری استان کرمان هم طی سال گذشته افزایش یافته است، عنوان کرد: تعداد پرونده‌های خروجی 25 درصد رشد داشته است که نتیجه تلاش همکاران در دادگستری بوده است.

این مقام قضایی با تاکید بر اینکه بهداشت قضایی را باید در جامعه نهادینه کنیم، ابراز داشت: باید پیشگیری‌های ابتدایی را داشته باشیم تا مردم کمتر به سراغ دادگستری بیایند.

توکلی به ارائه آمار دستگاه قضایی استان کرمان طی بهمن ماه سال گذشته پرداخت و گفت: در مسائل حقوقی در بهمن ماه بیشترین پرونده به دادگاه‌های حقوقی مربوط به مطالبه طلب بوده است.

وی ابراز داشت: پرونده‌های طلاق توافقی رتبه دوم را دارد و مهریه، طلاق به درخواست زوجه و تمکین جزو 10 عنوان اولیه پرونده‌ها در ماه بهمن سال گذشته است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه بیشترین پرونده‌های مطرح شده در دادگستری مربوط به خانواده است، تصریح کرد: طلاق توافقی دارای این پیام است که جدایی آن قدر راحت شده که به پیامدهای آن توجه نمی‌شود و زوج‌ها به راحتی به دادگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

توکلی اذعان داشت: بیشترین پرونده‌های کیفری کیفری در بهمن ماه سال گذشته مربوط به حوزه سرقت است و ضرب و جرح عمدی در رتبه بعدی قرار دارد.

وی افزود: در دی ماه سال گذشته نخستین پرونده‌ها مربوط به بحث طلاق توافقی بوده است و در این ماه هم مهریه و طلاق به درخواست زوجه از آمار بالایی برخوردار بوده است.

توکلی با اشاره به اینکه پرونده‌های خانواده بیداد می‌کند، اذعان داشت: نیاز به نگرش و دیدگاه جدید از طریق مجلس و تصویب قوانین جدید در حوزه خانواده هستیم.

وی تصریح کرد: هر چه محیط‌ها صنعتی و ماشینی‌تر باشد، طلاق بیشتر است و زندگی هر چه قدر سنتی‌تر باشد، آمار طلاق کمتر است و تلویزیون و ماهواره، بالا رفتن سطح توقعات و برخورد خانواده‌ها در وقوع این نوع معضلات اجتماعی مؤثر هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه اگر بتوانیم در حوزه خانواده بحث مشاوره را جا بیندازیم، گفت: این امر تاثیر بسزایی در سازش زوج‌ها دارد.

توکلی با اشاره به اینکه مشاور خانواده در دادگاه الزامی دانسته شده است، این پرسش را مطرح کرد که با توجه به تعداد شعبه‌ها و پرونده‌ها مشاور چقدر می‌تواند، مؤثر باشد.

وی حضور مشاوران در خارج از دادگاه‌ها را مفیدتر دانست و ابراز داشت: خانم‌ها بحث مشاوره را بهتر از آقایان قبول می‌کنند در حالی که آقایان می‌گویند مگر ما دیوانه هستیم و یا مشکل روانی داریم که به مشاور مراجعه کنیم.

این مسئول قضایی الزام محاکم خانواده به معرفی زوج‌های دارای تنش به مرکز مشاوره را از جمله فعالیت‌های دادگستری استان کرمان برشمرد و خاطر نشان کرد: در سال گذشته حدود 30 درصد دعاوی خانوادگی در مراکز مشاوره به صلح و سازش منجر شد.

توکلی اظهار داشت: همچنین بخشی از پرونده‌ها هم  ممکن است در دادگاه‌ها و یا با طولانی شدن روند پرونده‌ها ختم به خیر شود و زوج‌ها سازش کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان طلاق در 10 سال اول زندگی روی می‌دهد، تصریح کرد: از مراکز مشاوره خواسته‌ایم که هزینه‌های مشاوره را تا حد امکان کاهش دهند.

توکلی با بیان اینکه روانشناسی در حوزه خانواده تاثیر دارد، گفت: کمیسیون حقوقی مجلس به استان کرمان سفر کنند تا مشکلات را نزدیک در حوزه‌های مختلف ببینند.

انتهای پیام/80019/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول