اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

خانواده امروزی؛ محل آرامش روانی یا تجمل و اشرافی‏گری

خانواده ایرانی باید حول محور اسلام بگردد و در واقع تجلی‏بخش تعالیم اسلامی باشد؛ اما به راستی خانواده امروزی، محل آرامش روانی انسان‏هاست یا به محلی برای تجمل و اشرافی‏گری تبدیل شده است؟

خانواده امروزی؛ محل آرامش روانی یا تجمل و اشرافی‏گری

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در توصیه‏هایی به خانواده‏های ایرانی می‏فرمایند: نگرش اسلام به خانواده، نگرشی درست، اصیل و یک نگاه همراه با اهتمام است که خانواده، اصل قرار داده شده و به هم زدن بنیان خانواده یا آشفته نمودن آن جزو بدترین کارهاست.

از منظر ولی امر مسلمین جهان، خانواده در اسلام، یعنی محل سکونت دو انسان، محل آرامش روانی دو انسان، محل انس دو انسان با یکدیگر، محل تکامل یک نفر به وسیله یک نفر دیگر، آن جایی که انسان در آن صفا می‏یابد، راحتی روانی می‏یابد، این محیط خانواده است.

معظم‏له همچنین می‏فرمایند: اگر در جامعه‏ای، خانواده مستحکم شد و زن و شوهر حقوق یکدیگر را رعایت کردند و با هم اخلاق خوش داشته و سازگاری کنند و با همکاری هم، مشکلات را برطرف کرده و فرزندان را تربیت کردند، آن جامعه به صلاح خواهد رسید و نجات پیدا خواهد کرد.

اما امروز سئوال این‏جاست که با وجود هزاران شبکه تلویزیونی و رادیویی و ده‏ها هزار پایگاه اینترنتی داخلی و خارجی که دائماً ترویج بی‏بند و باری، تجمل و اشرافی‏گری و سست کردن بنیان خانواده را در اولویت برنامه‏های خود قرار داده‏اند، تا چه اندازه به این بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی جامه عمل پوشانده شده است.

 

 

خانواده؛ منشأ تحولات اساسی

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در این زمینه اعتقاد دارد: خانواده منشأ تحولات اساسی اجتماع انسانی و شکل‏گیری باورها و اعتقادات تعالی‏بخش معنوی جامعه است.

خسرو عزیزی در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: خانواده به عنوان کوچک‏ترین واحد اجتماعی از منظر جامعه‏شناختی بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: بسیاری از مشکلات و گرفتاری‏های زندگی و در عین حال بسیاری از پیشرفت‏ها و توفیقات افراد از همین نهاد کوچک سرچشمه می‏گیرد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه افزود: در دین مبین اسلام بر تحکیم روابط خانوادگی و تعمیق و تعمق خانواده توصیه فراوان و همواره بر نقش و تاثیر آن در توسعه بالندگی جامعه تاکید شده است.

وی بیان داشت: از این منظر، مکتب اسلام با سایر مکاتب جهان به خصوص مکاتب غربی تفاوت‏های فراوان داشته و این دین آسمانی، به خانواده به عنوان بستر نخستین شکل‏گیری تفکر و عقاید انسانی نگاهی مقدس دارد.

عزیزی تصریح کرد: خمیرمایه فرزندان از خانواده‏ها شکل می‏گیرد و بنابراین، اسلام به اصل و منشأ توجه و تاکید بسیار دارد.

وی با تشبیه خانواده به چشمه آب خاطرنشان کرد: همان‏گونه که آب از سرچشمه وارد مسیرهای پرپیچ و خم، جوی‏ها و رودخانه‏ها می‏شود، فرزندان نیز از چشمه زلال و جوشان خانواده پا به آغوش اجتماع می‏گذارند.

عزیزی ادامه داد: بدیهی است که هر چه پاکی و زلالی این چشمه بیشتر باشد، آمادگی بیشتری برای پذیرش مفاهیم دینی و مذهبی و ارزش‏ها در فرزندان وجود خواهد داشت.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه هشدار داد: اگر خدای نکرده به این نهاد مقدس کمتر از سایر نهادهای علمی، آموزشی، پرورشی و فکری سطح اجتماع بها داده شود، هزینه‏های اجتماعی سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به شکل‏گیری فرهنگ اجتماع از فرهنگ خانواده‏ها یادآور شد: تفکر خانواده از اوان کودکی تا دوران نوجوانی و جوانی و زمانی که فرزندان پا به عرصه اجتماع می‏گذارند، کماکان استمرار می‏یابد و آنقدر نقش گیرا و پررنگی دارد که حتی با تشکیل خانواده‏های جدید از سوی فرزندان نیز تداوم خواهد یافت.

 

بی‏توجهی به خانواده؛ عامل اصلی سیر نزولی جمعیت

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فیروزکوه نیز اظهار داشت: در اسلام هیچ بنایی محکم‏تر و محبوب‏تر از بنای خانواده نیست.

حجت‏الاسلام والمسلمین داود ضمیررضوانی در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران بیان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‏فرماید «از جنس خودتان برای شما زوج و همسری آفریدیم تا موجب آرامش شما شود».

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فیروزکوه افزود: خداوند در جای دیگری از کلام‏الله مجید می‏فرماید «همسر شما محل کشت و تولید نسل شماست» و همچنین «بین شما مودت و رحمت قرار دادیم».

وی خاطرنشان کرد: با اندکی دقت و توجه در این آیات درمی‏یابیم که تشکیل خانواده آرامش، تداوم و بقای نسل و محبت و دوستی بین زوجین و اعضای خانواده را به دنبال دارد.

ضمیررضوانی با اشاره به کمبود محبت، آرامش و عاطفه و سیر نزولی جمعیت در جوامع غربی تصریح کرد: این امر به خاطر توجه نکردن به بنای محکم و نقش‏آفرین خانواده است.

وی ادامه داد: کشورهای غربی برای رسیدن به مطامع شوم خود و اینکه بتوانند سایر ملل را تحت سیطره خود درآورند، به بهانه استفاده بهتر از عمر و لذت بیشتر، ازدواج نکردن را ترغیب و تشویق می‏کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فیروزکوه بیان داشت: این در حالی است که در آیات و روایات اسلامی به تشکیل نهاد مقدس خانواده، توصیه و تاکید فراوان شده است که به قول استاد شهید مرتضی مطهری «افراد با ازدواج انسان‏های پخته‏ای می‏شوند».

 

خانوده اسلامی و دوری از اسراف و ریخت و پاش

امام جمعه فیروزکوه نیز گفت: خانوده اسلامی اسراف نمی‏کند؛ بانوان ایرانی اهل ریخت و پاش، تجملات و تشریفات نیستند.

حجت‏الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: در ایران اسلامی روز خانواده گرامی داشته می‏شود و این نامگذاری به منظور جلب توجه هر چه بیشتر خانواده‏ها در دنیا به جایگاه این نهاد مقدس و کوچک‏ترین واحد اجتماعی است که البته در اسلام چیز تازه‏ای نیست و از 1400 سال پیش به آن توجه ویژه‏ای شده است.

امام جمعه فیروزکوه افزود: نگاهی به اسلام و آموزه‏های ناب اسلامی حاکی از معرفی نمونه‏ها، الگوها و استانداردهایی است که هر چقدر خانواده‏ها به آنها نزدیک‏تر باشند، شایستگی و برتری بیشتری را برای خود فراهم می‏سازند.

وی خاطرنشان کرد: مطابق آیه 23 سروه مبارکه «احزاب»، اهل بیت(ع) به عنوان الگو و اسوه حسنه به جامعه بشریت معرفی شده‏اند و توجه به ویژگی‏های آنان در تمامی ابعاد، محقق کننده خانواده برتر است.

استیری تصریح کرد: برخورداری از اصل و نسب پاک، قوی بودن دین و ایمان، برتری علمی و معنوی، پیشه کردن تقوای الهی و شیوه زندگی، از جمله مشخصه‏های خانواده‏های برتر است.

وی بر مبنای آموزه‏های دینی یادآور شد: از دیدگاه اسلام تمام نگاه خانواده منحصر به آبادی و آبادانی دنیا نیست؛ بلکه در کنار آن با توجه ویژه به آخرت، جهت‏گیری‏ها رنگ و لعاب الهی دارد.

امام جمعه فیروزکوه بیان داشت: خانوده اسلامی اسراف نمی‏کند؛ اهل ریخت و پاش، تجملات و تشریفات نیست؛ اسیر زندگی دنیا نمی‏شود و به تربیت صحیح و اسلامی فرزندان توجه ویژه دارد.

وی تصریح کرد: در برهه حساس کنونی که شیاطین جن و انس در تلاش هستند تا سرمایه‏های دین و انقلاب را از نظام اسلامی جدا سازند، خانواده‏ها باید به تربیت اسلامی فرزندان اهتمام داشته باشند.

استیری هشدار داد: مطابق فرمایش امام صادق(ع)، «لحظه‏ای غفلت خانواده‏ها از این مهم، از دست رفتن این سرمایه‏های عظیم را به همراه دارد».

وی تاکید کرد: امروز آحاد جامعه اسلامی به خصوص آنانی که پرچم فرهنگی جامعه را به دوش می‏کشند، در این راستا مسئولیت دارند تا جامعه با بهره‏مندی از این ظرفیت و قابلیت بالای خود به اهداف تعالی انسانی خود و توسعه همه‏جانبه دست یابد.

 

جهانیان و توجه ناخواسته به امر خانواده

مسئول امور بانوان فرمانداری فیروزکوه نیز در این ارتباط به خبرنگار فارس در شرق استان تهران گفت: نخستین بار در سال 1993 میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز 15 ماه می را به عنوان روز جهانی خانواده اعلام کرد و این نشان‏دهنده اهمیت خانواده در افکار عمومی جهان به خصوص مسلمانان است.

معصومه حقیقت گفت: اصولاً نامگذاری یک روز در سال به مناسبت یا موضوعی خاص، فرصتی برای جلب توجه همگان به آن موضوع است و یادآوری جمعی در مورد آن فراهم می‏کند.

مسئول امور بانوان فرمانداری فیروزکوه تصریح کرد: مقوله‏ای مهم همچون خانواده باید در تمام طول سال و در میان همه سازمان‏ها و افرادی که به نوعی با آن سر و کار دارند، جریان داشته باشد و جدی گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: پیوند زناشویی بین زن و مرد، کوچک‏ترین نهاد اجتماعی را شکل می‏دهد و چه محصولی به نام فرزند داشته یا نداشته باشد، خانواده نامیده می‏شود.

حقیقت با اشاره به تغییر نقش افراد و خانواده‏ها در طول تاریخ افزود: آنچه تاکنون جزو مسئولیت‏ها و نقش‏های اصلی خانواده‏ها باقی مانده، همان جنبه افزایش نسل، انسان‏سازی و تربیت نسل آینده است.

 

خانواده؛ محل بروز اکثر مشکلات و آسیب‏ها

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان فیروزکوه نیز در این زمینه به خبرنگار فارس در شرق استان تهران می‏گوید: خانواده به عنوان ابزار اصلی انسجام جامعه از طریق فعالیت‏های اجتماعی است که تامین کننده عشق، امنیت و حمایت از افراد است.

سیدخدیجه حسینی هشدار داد: البته باید مراقب بود که کوچک‏ترین نهاد اجتماعی به عنوان کوچک‏ترین گروه اجتماعی نیز قلمداد می‏شود؛ به طوری که اکثر مشکلات و آسیب‏ها ابتدا در خانواده بروز و ظهور می‏یابد.

حسینی یادآور شد: امروز موضوع خانواده به صورت فراگیر در سطح جهانی و از سوی نهادهای ملی و بین‏المللی مورد توجه ویژه است و آنها، هدف نهایی تحکیم بنیان خانواده را دنبال می‏کنند.

خانواده و نیازی به نام «آموزش»

سمیه علیجانی، یکی از بانوان فیروزکوهی نیز در این‏باره به خبرنگار فارس گفت: آموزش اعضای خانواده با هدف تحکیم بنیان خانواده، یکی از ضروریات و ابزارهای مهم در جهت افزایش آگاهی افراد است.

وی تصریح کرد: لازم است تا برنامه‏ریزان جامعه برنامه‏هایی هر چه پُربارتر در جهت آموزش ارتباطات خانوادگی برای داشتن خانواده‏ای سالم تدارک ببینند.

این بانوی فیروزکوهی ویژگی‏های یک خانواده سالم را احترام و علاقه به سایران، پذیرفتن واقعیت‏ها و مشکلات و یافتن راهکارهای مقتضی، الگوسازی برای فرزندان، احساس حس ارزشمندی و اعتقاد به ارزش‏های دینی و منزلت انسانی برشمرد.

 

جامعه بی‏خانواده، خاستگاه مشکلات روانی

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در فراز دیگری از بیانات خود می‏فرمایند: جامعه بی‏خانواده، جامعه آشفته‏ای است، جامعه ناامنی است.

جامعه‏ای است که در آن مواریث فرهنگی و فکری و عقاید نسل‏ها به یکدیگر آسان منتقل نمی‏شود. جامعه‏ای که در آن تربیت انسان به راحتی و روانی صورت نمی‏گیرد؛ اگر جامعه‏ای خانواده نداشته باشد یا خانواده در آن متزلزل باشد، انسان در بهترین پرورشگاه‏های خود هم پرورش پیدا نخواهد کرد.

خانواده بنیاد بسیار مهم و حائز اهمیتی است؛ فایده خانواده در تربیت نسل بشر و ایجاد انسان‏های سالم از لحاظ معنوی و فکری و روانی یک فایده منحصر به فرد است و به واقع، هیچ چیزی جای خانواده را نمی‏گیرد.

انتهای پیام/2568/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول