اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

کمک 270 میلیارد ریالی مردم به کمیته امداد امام خمینی آذربایجان‌غربی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان‌غربی گفت: مشارکت‌های مردمی به کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان غربی در سال گذشته بی‌سابقه‌ترین حجم مشارکتی این نهاد تا سال گذشته بود به طوری که این میزان 270 میلیارد ریال گزارش شده است.

کمک 270 میلیارد ریالی مردم به کمیته امداد امام خمینی آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز فعالیت مجدد بخش‌های اداری، اقتصادی و فرهنگی کشور، لزوم حمایت از نیازمندان موضوعی نبود که انقلاب از آن غفلت کند و این موضوع از جایی مشخص می‌شود که 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) با صدور حکمی از سوی امام راحل تاسیس شد تا از این طریق فاصله طبقاتی در جامعه کاهش یابد و نیازمندان مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

امروزه نیز در تداوم اقدام امام خمینی (ره) توجه به گذران زندگی و معیشت دهک‌های پایین‌تر جامعه، امری نیست که بتوان به سادگی و با بی‌تفاوتی از کنار آن عبور کرد.

بدین ترتیب مناسب دیدیم برای اطمینان از ادامه مسیر امام در توجه به افراد نیازمند و کم توان جامعه، نحوه عملکرد این نهاد در طول "یک سال گذشته" را مورد ارزیابی قرار دهیم تا با دیدی یک ساله، به نتایج کامل‌تری دست پیدا کنیم.

به سراغ جلال حسین زاده، مدیر کمیته امداد آذربایجان غربی می‌رویم و در زمینه عملکرد این نهاد و اقدامات حمایتی آن به اقشار کم توان مالی در یک سال گذشته جویا می‌شویم.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

* سال گذشته چند خانوار زیر پوشش خدمات کمیته امداد آذربایجان غربی قرار گرفتند؟

تا انتهای سال گذشته 70 هزار و 649 خانواده نیازمند، مشتمل بر 115 هزار و 99 نفر زیر پوشش خدمات همه جانبه کمیته امداد آذربایجان غربی قرار داشتند که 118 هزار نفر به عنوان مددجوی عادی و 32 هزار و 915 نفر به عنوان مددجوی طرح شهید رجایی که عمدتا ساکن روستاها هستند معرفی شدند؛ که در میان این افراد 57 هزار و 845 نیز به عنوان سرپرست خانوار وجود داشتند.

* در راستای کمک به خانواده‌های زندانیان استان، چه اقدامات حمایتی از سوی کمیته امداد استان صورت گرفت؟

سال گذشته در راستای کمک به خانواده‌های زندانیان، خصوصا زندانیان ناشی از جرائم غیر عمد اقداماتی صورت گرفت، که در پی آن یک هزار و 151 خانواده، مشتمل بر 3 هزار و 402 نفر مورد حمایت کمیته امداد استان قرار گرفتند که به دنبال آن نیز 622 میلیارد ریال به عنوان کمک معیشت ماهانه به حساب این مددجویان واریز شد.

* حمایت‌های فرهنگی کمیته امداد استان به افراد زیر پوشش به چه نحو بوده است؟

سال گذشته توانستیم با تامین هزینه فرهنگی و آموزشی 15 هزار و 355 نفر از دانش آموزان و 3 هزار و 670 نفر از دانشجویان زیر حمایت کمیته امداد، به ارزش 17 میلیارد و 554 میلیون ریال در راستای حل مشکلات مالی تحصیلی این افراد انجام وظیفه کنیم.

*سال گذشته چه میزان حمایت در زمینه کمک به حل مشکلات درمانی افراد زیر پوشش این سازمان صورت گرفته است؟

سال گذشته از میان کل افراد زیر پوشش استان، 53 هزار و 565 نفر از مزایای بیمه درمانی کمیته امداد بهره‌مند شدند و بقیه افراد نیز به علت سکونت در روستاها، طبق قانون مصوب از شبکه بیمه امداد منفک شده و تحت بیمه‌های درمانی روستایی قرار گرفتند.

کل هزینه خدمات درمانی این مددجویان، جمعا به میزان 65 میلیارد و 572 میلیون ریال بود، که به صورت رایگان برای درمان مددجویان به حساب مراکز درمانی مربوطه واریز شده است.

* در مورد اقدامات حمایتی کمیته امداد از یتیمان استان در سال 91 بیشتر توضیح دهید.

با هماهنگی ستاد اکرام ایتام کمیته امداد آذربایجان غربی، سال گذشته 7 هزار و 500 نفر یتیم در میان خانواده‌های مددجویان در کل استان شناسایی شد، که این تعداد افراد زیر حمایت های 16 هزار و 500 حامی نیکوکار قرار گرفتند.

این تعداد حامی، سال گذشته با واریز مبلغ 45 میلیارد ریال به حساب این ایتام نیازمند و به منظور کمک و مساعدت به آنان، توانستند در این زمینه کمک شایانی به این عزیزان ارائه دهند.

* در زمینه حل مشکلات مربوط به تامین منابع مالی برای اشتغال مددجویان با چه طرح‌هایی و به چه میزان مشارکت داشته‌اید؟

در سال 91 به 7 هزار و 299 نفر نیازمند، مبلغ 51 میلیارد و 500 میلیون ریال وام قرض‌الحسنه پرداخت شد که این وام‌ها بدون کارمزد بوده و با عنوان «وام کارگشایی» به نیازمندان ارائه شد.

علاوه بر آن، 2 هزار و 400 خانواده مورد حمایت طرح‌های خودکفایی ما قرار گرفتند که در پی آن به 6 هزار و 934 نفر وام خودکفایی به میزان 505 میلیارد ریال پرداخت شد.

* در راستای کمک ازدواج جوانان زیر پوشش، سال گذشته چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

توانستیم به لطف الهی به یک هزار و 736 نوعروس تحت حمایت، به ارزش 17 میلیارد و 273 میلیون ریال جهاز و کمک هزینه ازدواج اهدا کنیم.

* میزان مشارکت مردمی در این زمینه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

طبق آمار انتهایی سال گذشته، از 190 هزار و 868 عدد صندوق صدقات در ادارات، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها، اماکن عمومی و منازل استان بیش از 37 میلیارد ریال برای کمک به نیازمندان زیر پوشش جمع‌آوری شد.

جمع کل مشارکت‌های مردمی این نهاد در سال گذشته به 270 میلیارد ریال رسید که این رقم مشارکت از سوی مردم استان تا این زمان بی‌سابقه بوده است.

* اگر اقدامات دیگری انجام گرفته است، لطفا به آن‌ها نیز اشاره فرمایید.

یکی دیگر از سرفصل‌های حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره)، در زمینه کمک‌های موردی است که به منظور رفع نیازهای موردی و پیش‌بینی نشده مددجویان و یا کمک‌های موردی به افراد نیازمند غیر مددجو برای رفع مشکلات مقطعی آن‌ها در نظر گرفته شده است که در این راستا موفق شدیم به 14 هزار و 531 خانوار، به ارزش 17 میلیارد و 91 میلیون ریال به صورت کمک‌های موردی ویژه و بلاعوض تقدیم کنیم.

به علاوه برای 7 هزار و 235 خانواده مشمول بیمه تامین اجتماعی که زیر پوشش کمیته امداد قرار داشتند، بیش از 52 میلیارد و 53 میلیون ریال از بابت بیمه این خانواده‌ها به صندوق تامین اجتماعی واریز شد.

البته شکی نیست که هنوز هم افرادی در گوشه و کنار شهرمان هستند که بار مالی بر دوششان سنگینی می‌کند و چشم امیدشان تنها به مستمری‌ و یا کمک‌های مالی و معنوی کمیته امداد امام خمینی(ره) است که می‌تواند نویدی از روزنه‌های امید بر آلام این افراد باشد.

امیدواریم روز به روز شاهد زدوده شدن ریشه‌های فقر از کالبد جامعه‌مان باشیم. تا آن روز و تحقق این رویای شیرین، امیدواریم هر سال شاهد رشد حمایت‌های نهادهای خدماتی به مردم تنگ‌دست و نیازمند و در کنار آن به خودکفایی رسیدن خانوارهای زیر پوشش این نهاد باشیم.

==============

گفت‌وگو از: منیره وطنی

==============

انتهای پیام/61009/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول