اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر تاریخ اسلام:

تقوا، مقاومت را به سرانجام می‌رساند

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: چیزی که مقاومت را به سرانجام می‌رساند، روح تقوا و راه مستقیم الهی است.

تقوا، مقاومت را به سرانجام می‌رساند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حشمت‌الله قنبری در همایش بزرگ شعرا، مداحان آیینی و دوستداران امام (ره) و ولایت که در حسینیه شهید مطهری سپاه صاحب‌الامر (ع) استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: مقاومت بر پایه اعتقاد نقش اساسی در زندگی بشریت ایفا می‌کند.

قنبری با بیان اینکه مقاومت بدون استقامت پایه و اساس دینی و اعتقادی ندارد، افزود: اگر سایه مقاومت در زندگی افراد نفوذ پیدا کند، می‌توان به آینده آن زندگی امید دو چندان بست.

وی با اشاره به اینکه بر پایه هدایت قرآن کریم، منطق اهالی حق و سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع)، مقاومت جوهره حرکت محسوب می‌شود، عنوان کرد: هیچ کاری بدون داشتن جوهره مقاومت به سرمنزل نهایی خود نمی‌رسد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام پیمودن مسیر را بدون مقاومت غیرممکن دانست و خاطرنشان کرد: درجه‌های ایمان در اسلام به طور کامل تعریف شده است و باید این نکته را مورد توجه قرار داد که مقاومت باید در جان و اندیشه افراد نهادینه شود.

قنبری با اشاره به اینکه هیچ پیامبری در زندگی خود دورانی همراه با آسودگی را پشت سر نگذاشته است، عنوان کرد: پیامبران خدا بر اساس مقاومتی که در مقابل مشکلات از خود نشان می‌دادند، روح بزرگی یافتند.

*فاصله گرفتن از ذات اقدس الهی آغاز جاهلیت است

قنبری با اشاره به اینکه در منطق قرآن کریم مبنای جهل در دوری از خداوند پدید می‌آید، فاصله گرفتن از ذات اقدس الهی را نقطه آغاز جاهلیت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اگر کسی خط جاهلیت را بشناسد، باید بر مبانی اسلام صبر و ایستادگی کند تا به مقاومت نهایی برسد، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) نمونه بارز صبوری بود؛ زیرا توانست پس از تحمل مشقت‌ها و رنج‌های فراوان دین مبین اسلام را به عنوان یک دین جهانی، عالم‌گیر کند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: با رحلت پیامبر (ص) به نوعی مسیر تاریخ عوض شد و در این امر کسانی نقش اصلی را ایفا می‌کردند که زمانی همگی از یاران نزدیک ایشان بودند؛ اما به دلیل غرق شدن در دنیا، نتوانستند راه حق را ادامه دهند و گرفتار کج‌بینی و کج‌اندیشی شدند.

قنبری با بیان اینکه مقاومت در سایه عظمت الهی به بار می‌نشیند، عنوان کرد: در طول تاریخ اسلام افرادی که در هر برهه از تاریخ نتوانستند صبر و استقامت به خرج دهند، از مسیر اصلی خارج شدند و مسیر را اشتباه پیمودند.

در این همایش که مهدی طاهرخانی معاون هماهنگ‌کننده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین هم حضور داشت، شاعران اهل بیت (ع) سروده‌های خود را در وصف امام و انقلاب و ائمه اطهار (ع) برای حاضران قرائت کردند.

انتهای پیام/77004/ک30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول