اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با سوم خرداد

جشنواره بین ‌المللی تئاتر مقاومت 16 ساله شد

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت خرمشهر، همزمان با سالروز آزادسازی این منطقه از سوم تا هفتم خردادماه در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر برگزار شد.

جشنواره بین ‌المللی تئاتر مقاومت 16 ساله شد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت خرمشهر، همزمان با سالروز آزادسازی این منطقه از سوم تا هفتم خردادماه به صورت بین‌المللی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر برگزار شد.

این جشنواره در ابتدای کار توسط انجمن نمایش خرمشهر در سال 77 در این شهرستان آغاز شد و از سال‌های 77 تا 79 به صورت شهرستانی، 79 تا 83 به صورت استانی، 83 تا 86 منطقه‌ای و از 88 تا 90 به صورت ملی برگزار شد.

جشنواره شانزدهمین بین‌المللی تئاتر مقاومت با حضور 12 نمایش صحنه‌ای و هشت نمایش خیابانی در شهرهای اهواز، خرمشهر و آبادان، برگزار شد و سه هنرمند پیشکسوت، به داوری آثار می‌نشینند.

سیاوش تهمورث، کوروش زارعی و نصرالله قادری از جمله داورانی هستند که نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره را مورد قضاوت و گزینش قرار می‌دهند.

*2 بخش به جشنواره شانزدهم افزوده شده است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این جشنواره اظهار کرد: 20 گروه نمایشی از 14 استان کشور در جشنواره حضور دارند که در این میان 12 گروه در بخش صحنه‌ای و 8 گروه در بخش خیابانی شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت فتح خرمشهر با یکدیگر به رقابت پرداختند.

حجت‌‌الاسلام سیدلطف‌الله سپهر با بیان اینکه امسال دو بخش نمایشنامه نویسی و بخش خیابانی به جشنواره افزوده شده است، اظهار کرد: 80 نمایشنامه، امسال به دبیرخانه رسید که در نهایت پنج اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شدند و در اختتامیه جشنواره از آنها تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی اضافه کرد: امسال دو بخش نمایشنامه نویسی و بخش خیابانی به جشنواره افزوده شده است، تصریح کرد: بخش نمایشنامه نویسی و بخش خیابانی به جشنواره شانزدهم افزوده شده است.

سپهر عنوان کرد: رونمایی از فیلم بلند سینمایی یوسف هور و کتاب 40 سال سینمای خوزستان از تولیدات سال 91 تالیف علینقی طاهری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌های جنبی جشنواره تئاتر مقاومت فتح خرمشهر است.

*امسال امتیاز اجرای صحنه از ما گرفته شد

مسئول انجمن نمایش آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: همکاری جشنواره انجمن نمایش آبادان با مجموع جشنواره بسیار تنگاتنگ است، نمونه آن جشنواره تئاتر مقاومت خرمشهر است که هم اکنون نیز در حال برگزاری است.

امیرحسین افتخاری افزود: بخش اجرای خیابانی این جشنواره در شهرستان آبادان اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه هر ساله بخش صحنه‌ای داشتیم اما امسال این امتیاز را به ما ندادند و دلیلش را نیز نمی‌دانیم.

*پرداختن به فرهنگ دفاع مقدس داروی درد مقابله با شبیخون فرهنگی است

فرماندار خرمشهر نیز عنوان کرد: امسال نیز برای شانزدهمین سال متوالی جشنواره تئاتر مقاومت فتح خرمشهر در شهرهای آبادان و خرمشهر برگزار شد.

عبدالله حسینی با بیان اینکه حماسه آزادسازی خرمشهر به افزایش بیش از پیش اقتدار کشور منجر شد، ادامه داد: 6 هزار شهید و 24 هزار مجروح در این عملیات از جان خود مایه گذاشتند تا به هدف اصلی خود یعنی پیروزی بر دشمن و آزادسازی خرمشهر نائل شوند.

وی در ادامه با اعلام اینکه نشانه‌های تهاجمات فرهنگی در کشور ما دیده می‌شود، بیان کرد: پرداختن به فرهنگ متعالی اسلام و هشت سال دفاع مقدس و ترویج این افکار و عقیده ها داروی درد ما در مقابله با تهاجمات و شبیخون فرهنگی دشمن است.

* تکیه اصلی برنامه‌های دفاع مقدس باید بر مردم باشد

مشاور ارشد استاندار خوزستان نیز در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم فعالیت‌هایی که تاکنون در زمینه دفاع مقدس توسط هنرمندان صورت گرفته را ارزیابی کنیم، باید بگوییم کاه در مقابل کوه است.

علی اصغر وحیدی عنوان کرد: ما خیلی با آنچه در شأن دفاع مقدس باید انجام بدهیم فاصله داریم و باید بیش از گذشته در این رابطه تلاش کنیم و گام برداریم.

مشاور ارشد استاندار خوزستان ادامه داد: تکیه اصلی برنامه‌های دفاع مقدس باید بر مردم باشد زیرا در دفاع مقدس پیروز اصلی مردم بودند که حماسه آفرینی کردند.

وی با اعلام اینکه نشانه‌های تهاجمات فرهنگی در کشور ما دیده می‌شود، بیان کرد: پرداختن به فرهنگ متعالی اسلام و هشت سال دفاع مقدس و ترویج این افکار و عقیده‌ها داروی درد ما در مقابله با تهاجمات و شبیخون فرهنگی دشمن است.

*وجود 50 گروه نمایشی شناسنامه‌دار رسمی در خوزستان

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر نیز در پایان این جشنواره بیان کرد: فرهنگ عاشورا و شهادت طلبی رمز پیروزی دفاع مقدس بود.

محمد جوروند با اشاره به وجود 50 گروه نمایشی شناسنامه‌دار رسمی در خوزستان، افزود: در هیچ استانی از کشور این تعداد گروه تئاتر رسمی وجود ندارد و به همین دلیل سالانه قریب به 13 جشنواره تئاتر منطقه‌ای، محلی و استانی در خوزستان برگزار می‌شود.

به حق که تئاتر مقاومت نوزادی بود که به همت انجمن نمایش خرمشهر پرورش پیدا کرد و امسال به سن بلوغ رسید و شانزده ساله شد.

مریم خبازی

انتهای پیام/ 72001/ق30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول