اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مطالبات مردم از رئیس جمهور آینده گزارش می‌دهد

فقط رئیس جمهور باش

در این روزها که تبلیغات نامزدهای انتخابات به اوج خود رسیده است، اصلی‌ترین مطالبه و خواسته مردم از رئیس جمهور آتی عمل کردن به وظایفی است که در متن قانون اساسی برای این مسئول ذکر شده است.

فقط رئیس جمهور باش

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، درست پنجم بهمن‌ماه سال 58 بود که نخستین انتخابات ریاست جمهوری بعد از انقلاب اسلامی برگزار شد و طی آن ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، وی تنها دو سال مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفت و پس از آن به دلیل بی‌کفایتی از سوی امام(ره) عزل، برکنار و فراری شد.

با برکناری بنی‌صدر و فرار وی از کشور، انتخابات ریاست جمهوری برای دومین‌بار پس از پیروزی انقلاب در دوم‌ مرداد 1360 برگزار شد و طی آن محمدعلی رجایی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم کار خود را آغاز کرد.

سرلوحه قرار دادن عدالت در این دولت بود که موجب شد، منافقان مانع از خدمت‌رسانی وی به کشور شوند، به همین دلیل بود که رئیس جمهور و چندین تن از یاران باوفایش را در هشتم شهریورماه همان سال به شهادت رساندند و پرونده دولت رجایی را تنها با  مدت اندکی خدمت صادقانه به نظام بستند.

پس از دوم مرداد سال 60 روزی که در تقویم ایران اسلامی به عنوان روزی سرنوشت‌ساز به ثبت رسید، دهم مهر همان سال بود که طی آن با برگزاری انتخابات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم انتخاب و کار خود را آغاز کرد.

انتخابات چهارمین دوره ریاست جمهوری نیز در تاریخ بیست و پنجم مرداد سال 64 برگزار شد و بار دیگر مردم ایران اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان رئیس جمهور برگزیده خود انتخاب کردند.

ششم مرداد سال 68 بود که بار دیگر کشور در آستانه آزمونی سخت قرار گرفت، انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری پس از ارتحال جانگداز رهبر فقید انقلاب و انتخاب رئیس جمهور وقت به رهبری نظام جمهوری اسلامی در این روز برگزار شد و این تاریخ را نیز برای همیشه در تقویم ایران اسلامی ماندگار کرد.

در انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم حائز حداکثر آرا شد و بر مسند ریاست نشست.

21 خرداد 72 و همچنین دوم خرداد 76 نیز از روزهای فراموش‌نشدنی در تقویم ایران اسلامی هستند، چراکه در این روزها انتخابات ششمین و هفتمین دوره ریاست جمهوری برگزار و طی آن به ترتیب علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند.

 

هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 18 خرداد سال 80 با انتخاب مجدد محمد خاتمی رقم خورد.

نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز طی دو مرحله در روزهای 27 خرداد و سوم تیر 1384 برگزار شد که طی آن محمود احمدی‌نژاد، سکان ریاست کشور را برعهده گرفت و در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز که در 22 خرداد سال 88 برگزار شد، وی بار دیگر به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم کار خود را ادامه داد.

و اما امروز در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور را با معضلاتی چون تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، تورم، بیکاری، مسائل فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایران روبه‌رو می‌بینیم که رهایی از آن‌ها کاری آسان نیست اما امکانپذیر است.

در این روزها که تبلیغات نامزدهای انتخابات به اوج خود رسیده است، بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با مردم و مسئولان استان خوزستان در خصوص مطالبات و خواسته‌های تکراری، تحقق نیافته و شاید روزمره‌شان از رئیس جمهور آینده انجام دهیم.

 

*عدم برخورد سلیقه‌ای با قانون

در اولین نگاه، گفت‌وگو با نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی را انتخاب کردم، شهری که هشت سال متوالی آماج حملات موشکی، زمینی و هوایی دشمن بعثی و متحدانش بود و امروز در فقر امکانات به سر می‌برد.

عبدالله سامری در این زمینه اظهار کرد: رئیس جمهور آینده باید بیشتر از هرکسی قانونمدار و پایبند قانون باشد، پایبند به قانون اساسی که میثاق همه ملت ایران و نتیجه خون شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و جنگ است.

وی افزود: رئیس جمهور نباید با قانون سلیقه‌ای برخورد کند زیرا برای هر موضوع یک مرجعی وجود دارد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در این خصوص با ذکر مثالی گفت: فرض کنید در قوانین عادی اگر شبهه‌ای در ارتباط با یک قانون وجود داشته باشد تفسیر و توضیح و تحلیل آن را از مجلس شورای اسلامی بخواهیم و اگر نسبت به قانون اساسی شبهه‌ای وجود داشته باشد مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است و نظر تفسیری شورای نگهبان نسبت به قانون اساسی فصل‌الخطاب است.

وی اضافه کرد: انتظار داریم کسی که سکاندار قوه مجریه را در دست می‌گیرد و در واقع مجری قانون اساسی است، بعد از مقام معظم رهبری شخص دوم اداری و اجرایی کشور است و باید بیشتر از هر کسی پایبند به قانون باشد.

*ایجاد حداقل‌ترین امکانات

و اما دیدگاه شهروند خرمشهری در این زمینه؛ امید 25 ساله از وضعیت اشتغال در منطقه می‌نالد و مشکلات ریز و درشت منطقه را رونمایی می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر خاطرنشان کرد: مردم در این منطقه هیچ امکاناتی ندارند، وضعیت آب، فاضلاب، امکانات رفاهی و سایر بخش‌های این شهرستان ناقص و دچار کم و کاستی است.

امید تصریح کرد: از رئیس جمهور آینده می‌خواهیم حداقل‌ترین امکانات را در این منطقه ایجاد کند زیرا مردم خرمشهر به کمترین‌ها هم بسنده می‌کنند و همواره قدردان خدمات نظام و مسئولان بودند.

وی بیان کرد: امروز شاهد موج بیکاری در خرمشهر هستیم، این منطقه با وجود برخورداری از شرکت تاسیسات دریایی و منابع اقتصادی بسیار بالا و بندر و ظرفیت‌های آبی نیروهای انسانی خود را اغلب از خارج از شهر تامین می‌کند و شهروندان را در مضیقه می‌گذارد.

 

*بسط و گسترش عدالت محوری

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز چنین اظهار کرد: بنابراین میزان مشارکت و نحوه برگزاری انتخابات و اینکه رقابت و نشاط خوبی در انتخابات شکل بگیرد بسیار مهم است.

سیدحسین دهدشتی افزود: تجربه نشان داده سیاست‌ها در اجرا می‌تواند متفاوت باشد، یعنی رئیس جمهور در نحوه اجرا و نوع رویکردی که در پیش می‌گیرد می‌تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: اجتماع متعادل، به کارهای فراوان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، قضایی و تربیتی احتیاج دارد و این کارها باید میان افراد تقسیم شود و برای هر کدام از آن کارها به آن اندازه‌ای که لازم و ضروری است افراد گماشته شوند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع برای ایجاد و بسط عدالت در هر جامعه‌ای باید تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... با توجه به نیاز اقشار مختلف  به صورت متعادل و فراگیر در قالب یک سپهر (الگو، برنامه) ارائه شود تا بدین سان بتوان عدالت را به معنای واقع آن که همانا عدالت فراگیر است اجرا کرد.

وی خاطرنشان کرد: حال مطالبه اقشار مردم از رئیس جمهور آینده، بسط عدالت در حوزه اجرایی وی و فراگیر کردن انواع محورهای عدالت بنا به نیاز و میزان آن جهت اقشار مختلف مردم است.

*روابط جای ضوابط را گرفته است

مرضیه 33 ساله دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت که ساکن آبادان است و چند سال تجربه کار پالایشگاه را دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: فائق آمدن بر چالش‌ها به سادگی میسر نیست و اکنون مهمترین انتظاری که از رئیس جمهور آینده می‌رود این است که به جای شعارگرایی، برنامه محوری را در اولویت کاری خود قرار دهد.

وی افزود: از دولت فعلی به‌منظور تعیین تکلیف نیروی انسانی و پیمانکاری پالایشگاه بسیار قدردانیم اما باید به وضعیت نیروهای قراردادی بیشتر رسیدگی شود.

این شهروند آبادانی ادامه داد: در آزمون‌های استخدامی که از سوی وزارت نفت برگزار می‌شود روابط جای خود را به ضوابط دادند.

وی همچنین عنوان کرد: اکنون که سایه تحریم‌ها بر اقتصاد ایران گسترده شده و این امر شرایط زندگی را برای گروه عمده‌ای از مردم کشور سخت کرده است، مهار مشکلات اقتصادی در زمره مهمترین موضوعات برای یازدهمین رئیس جمهور ایران باشد.

 

*مشکلات مسکن مهر و منابع بانکی

دیگر شهروند آبادانی که کارمند بازنشسته بانک است تصریح کرد: رئیس جمهور آینده باید بداند که کشور جای آزمون و خطا نیست و این حقیقت بر مردم آشکار است که در سال‌های اخیر ارزش پول ملی کاهش یافته، نقدینگی بالا رفته و نرخ تورم هم روند فزاینده‌ای به خود گرفته است.

حسن 58 ساله بیان کرد: پروژه‌های ملی چون مسکن مهر چون هنوز به بهره‌برداری‌های کامل و لازم نرسیده و کارایی مورد نظر را از خود نشان نداده است باعث شده مشکل مسکن کلانشهرها همچنان باقی است و بخش عظیمی از منابع بانکی درگیر این پروژه شده و برگشت آن‌ها را با چالش مواجه کرده است.

وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان عنوان کرد: این شهرستان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های بالای اقتصادی و اجتماعی نظیر پالایشگاه، منطقه آزاد اروند، بندر، گمرک و سایر ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بیش از این می‌توان پیشرفت کند چه بسا در دوران پیش از جنگ تحمیلی وضعیت شهرهای آبادان و خرمشهر این‌چنین نبود‍!

*حفظ و حراست بیت‌المال

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: انتظار از رئیس جمهور آینده این است برنامه روشن، مدون و کارشناسی شده برای رونق و رقابت در اقتصاد فراهم و جریان ورود سرمایه خارجی را به کشور تقویت کند.

عبدالله تمیمی گفت: آنچه در بحث سیاست خارجی مهم است و مطالبه مردم به شمار می‌رود، دفاع از عزت کشور است؛ سیاست‌هایی که می‌تواند روابط کشور را در چارچوب عزت و استقلال ملی ارتقا بخشد، و موجب صعود جایگاه ما در صحنه بین‌الملل می‌شود.

وی معتقد است تا زمانی که فساد در جامعه وجود داشته باشد، نه کارها به درستی انجام می‌شود و نه بیت‌المال حفظ و حراست خواهد شد.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور آینده باید برای به حداقل رساندن فساد به ویژه در بخش اقتصادی برنامه داشته باشد و با فرصت‌‌طلبان و سودجویان برخورد قاطع و محکمی داشته باشد.

 

*شرایط سخت ازدواج و زندگی برای جوانان

علیرضا 28 ساله شهروند بهبهانی نیز انتظارات خود و هم سن و سالانش را در این شهرستان چنین عنوان کرد: رئیس جمهور باید جوانان را درک کرده و آینده‌ای تاریک و مبهم را پیش‌روی جوانان نگذارد.

این شهروند بهبهانی که به دلیل نبود شغل از همسر و خانواده‌اش دور شده و در حال حاضر در عسلویه مشغول به کار است، افزود: در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنم و باز هم خدا را شکر می‌کنم که درآمدی دارم و دستم در جیب خودم است.

وی ادامه داد: با وجودی که دو سال است مشغول به‌کار در این منطقه هستم اما هنوز شرایط برای ازدواجم مهیا نشده است!

علیرضا خاطرنشان کرد: رئیس جمهور منتخب مردم باید شرایط اشتغال و ازدواج جوانان را فراهم کرده و اجازه ندهد، مسائل ازدواج و زندگی و آینده جوانان دستخوش گرانی‌ها و تورم شود.

گزارش از مریم خبازی

انتهای پیام/72001/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول