اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری دوره یازدهم عنوان کرد

فرار از مالیات با عدم ثبت اقتصادهای غیررسمی

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری دوره یازدهم گفت: اقتصاد غیررسمی در جایی ثبت نمی‌شود و موجب شده که افرادی با درآمدهای هنگفت مالیات پرداخت نکنند.

فرار از مالیات با عدم ثبت اقتصادهای غیررسمی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، کامران باقری‌لنکرانی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در مورد نقاط قوت و ضعف دولت کنونی اظهار داشت: نقطه قوت دولت نهم و دهم را پرکاری می‌دانند، اما پرکاری با بهره‌وری مثبت خوب است که برخی پرکاری‌ها ضررشان بیش از نفع آن است.

وی با بیان اینکه دولت نهم ابتدا روی آرمان‌ها و ارزش‌ها تأکید داشت، عنوان کرد: رهبر انقلاب در سال 84 با تأکید بر عدالت اجتماعی و توجه به آرمان‌های امام راحل و انقلاب فرمودند بر اساس ارزش‌ها جلو برویم که حرف زدن و شعار دادن یک حرف است و پایداری روی شعارها حرف دیگری است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری دوره یازدهم تصریح کرد: نقاط ضعف دولت از کم کاری در نقاط قوت شروع شد در حالی که پایداری به اصول موجب می‌شود اگر همراهان دچار فساد شوند، خودمان برخورد لازم را داشته باشیم نه اینکه بگوییم برخورد با این‌ افراد خط قرمز ما است، تعیین خط قرمز برای اطرافیان به معنای پایداری بر اصول نیست.

ویژگی‌های مدیریتی دولت یازدهم

وی حزب‌اللهی، متعهد به انقلاب، کاردان و کارشناس بودن را از ویژگی‌های مدیریتی دولت یازدهم برشمرد و گفت: دانش‌آموختگان بعد از انقلاب نسل بزرگی از متعهدان و متخصصان بدون تعصب و گرایش خاصی هستند که با استفاده از رویکرد جوان‌گرایی و ارزش‌مداری نمونه موفقی از کارآمدی و ضابطه‌مندی را به نمایش می‌گذارند.

ناکارآمدی سهام عدالت

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری تصریح کرد: اصل موضوع سهام عدالت کار خوبی بود اما واگذاری شرکت‌های دولتی و وابسته که سهام آن‌ها به مردم واگذار شد، قرار بود با تغییرات در مدیریت این شرکت‌ها، بهره‌وری‌ها افزایش یابد و از نیازمند بودن به بودجه عمومی دولت دور باشند که عملاً این اتفاق نیفتاد و این موضوع که مالکیت مردمی به نفع طبقات محروم در اقتصاد نهادینه شود در بحث سهام عدالت حاصل نشد.

اجرای فاز دوم و افزایش گرانی‌ها

باقری‌لنکرانی با بیان تداوم هدفمندی یارانه‌ها در دولت یازدهم خاطر نشان کرد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها منوط به افزایش پنج برابری حامل‌های انرژی است که با نگاه آرمان‌گرایی و اصول محوری تطبیق ندارد، در روایات دینی نیز عرضه کالاهای ارزان به مردم همواره سفارش شده است.

فروختن هوا با برج‌سازی‌های مسکن مهر

وزیر اسبق بهداشت یکی از مزایای مسکن مهر را خانه‌دار شدن جمعیت زیادی در کشور دانست، اما پروژه‌ای اجرا شدن آن را دلیلی بر عدم اثرگذاری مثبت در کنترل نرخ مسکن بیان کرد که موجب رشد تصاعدی واحدهای مسکونی شده و با اصول شهرسازی و کنترل مسکن متناسب نبوده است.

وی برج‌سازی‌ها را فروختن هوا و افزایش قیمت زمین تلقی کرد که زندگی در مجتمع‌های چند صد خانواری با فرهنگ ایرانی سازگاری ندارد.

کاهش تولید با هدفمندی یارانه‌های روستاییان

دانشجویی پرداخت یارانه به روستاییان را دلیلی بر کاهش تولید دانست که باقری‌لنکرانی اظهار داشت: اینکه بگوییم با هدفمندی یارانه‌ها در روستاها مردم کار را رها کردند، نوعی توهین به مردم ایران است در روستا پرداخت یارانه‌ها به ‌دلیل کمتر بودن هزینه‌های زندگی در مقایسه با شهر، آثار اقتصادی مثبتی برای روستاییان داشته است اما کفاف کلان شهرها را نداده است.

اصلاح اقتصاد ایران با تحول در سیستم بانکی

وی تصریح کرد: در زمان امام راحل ایشان گروهی را مسئول پیگیری کار و تدوین قانونی کردند در نهایت قانون به تصویب مجلس رسید و امام راحل گفتند «هر چه مجلس تصویب کند، قانون و لازم‌الاجرا است» و کسی هم نمی‌تواند به صورت غیر واقعی با قانون مخالفت کند، اما باید از راه صحیح خودش قانون را اصلاح کند.

باقری‌لنکرانی یکی از برنامه‌های مهم برای اصلاح اقتصاد ایران را تحول در سیستم بانکی دانست که قانون حداقلی با تبدیل قراردادهای بانکی به قرارداد معاملات اسلامی سعی در برطرف کردن مشکلات داشته باشد.

وزیر اسبق بهداشت با انتقاد از برخی سیاست‌های سیستم بانکی کشور اظهار داشت: اصل این است که پول کار نکند بلکه تخصص و کار محور باشد، بانک فقط شریک سود است در غیر این صورت کسی تمایل به سپرده‌گذاری در بانک‌ها را نداشت، وقتی بهترین ساختمان‌های شهرها را بانک‌ها دارند و تمایل بانک‌سازی روزبه‌روز بیشتر می‌شود، نشان از اشکال در سیستم بانکی کشور دارد که مشکل از خلق پول است.

وی عنوان کرد: نگاه بانک مرکزی به سیاست‌های پولی برای رفع نیاز روزمره و نه برای رونق اقتصادی است و برای حل مشکلات با نگاه‌های رادیکالی که قانون مصوب را از بین ببرد مخالف هستیم اما با نگاه آرمان‌گرایی می‌توان اصلاحات درست را اعمال کرد.

تواضع آیت‌الله مصباح‌یزدی در برابر رهبر انقلاب

دانشجویی پرسید چه تضمینی وجود دارد که شما روی شعارهای ولایتمدارانه خود مقاومت کنید، وی پاسخ داد: وقتی آیت‌الله مصباح‌یزدی گفته بودند که من لیدر جبهه پایداری نیستم، خدمت ایشان رفتم و علت این حرف را سئوال کردم، آیت‌الله مصباح فرمودند ما در کشور یک رهبر بیشتر نداریم و همه باید تابع آن باشیم.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح‌یزدی با 80 سال سن نمونه بارز ولایتمداری هستند، افزود: خدمت یکی از مراجع اعزام قم رفته بودم ایشان درباره آیت‌الله مصباح‌یزدی توضیحاتی داشتند و حتی گفتند که آیت‌الله مصباح از برخی از مراجع تقلید فضیلتشان بیشتر است بنابراین وقتی شخصیتی چون آیت‌الله مصباح‌یزدی چنین تواضعی در مقابل ولایت فقیه و مقام معظم رهبری دارد بحث برای دیگران روشن است.

شانه خالی کردن از سیاست به بهانه علم‌آموزی

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری عنوان کرد: هیچ جا از سیاست جدا نبودم و اعتقاد دارم حضور در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی برای افرادی که دلسوز انقلاب هستند، واجب است و انتقاد داریم از افرادی که به بهانه علم‌آموزی از این وظیفه شانه خالی می‌کنند.

رهبر اصلاحات نگران آرای خود است نه جریان

باقری‌لنکرانی در ارتباط با وضعیت جریان اصلاح‌طلب در کشور گفت: جریانی که با عنوان اصلاحات در کشور شناخته می‌شود با بحران‌های جدی روبه‌رو است و برخلاف تلاش عده‌ای، نتیجه سوء عملکرد رهبران اصلاحات است.

وی افزود: مهمترین چالش اصلاح‌طلبان این است که برخی ادعای رهبری جریان اصلاحات را دارند که با بدنه اصلاحات گسست پیدا کردند در بدنه جریان کسانی دلسوز هستند و نظام را قبول دارند و توجه به منافع ملی در دیدگاهشان موج می‌زند.

وزیر اسبق بهداشت ادامه داد: خودنمایی و تلاش برای حفظ جایگاه قبلی و آرای گذشته در انتخابات‌ در بین رهبران اصلاحات موجب شده تا در معرفی کاندیدا دچار بحران شوند و برای فردی که ادعای رهبری جریان را دارد، ضعف تلقی می‌شود.

وی یادآور شد: طی چهار سال گذشته کشور دچار فرصت‌سوزی‌هایی شد که افراد مختلفی با دامن زدن به شایعات آشوب ایجاد کردند اما وقتی بدنه اجتماعی هم آنان را پس زد با تأسیس شبکه‌های غیر واقعی سعی کردند مطلب را تا هشت ماه ادامه بدهند این‌ها چیزی است که مردم کشور ما فراموش نمی‌کنند.

اجرای استراتژی سوریه در ایران

وی ادامه داد: افرادی که پشتیبان فتنه و میدان‌داری عملیاتی بودند، هدفی غیر از براندازی نظام نداشتند و استحکام نظام جمهوری اسلامی موجب شد تا وزیر خارجه و رئیس‌جمهور آمریکا از این جریان قطع امید کنند و استراتژی‌های خطرناک‌تری در آبان، 16 آذر و عاشورای 88 را در جنگ داخلی مانند استراتژی سند سوریه دنبال کنند.

تشکیل شبکه نخبگان به عنوان سرمایه اجتماعی انسانی

لنکرانی با اشاره به اینکه کسی نمی‌تواند دیگران را به‌دلیل علاقمندی به تفکر سیاسی خاصی مورد انتقاد قرار دهد، اظهار داشت: یکی از وظایف دولت یازدهم ایجاد فضای نقد در کشور است که یکی از نقاط ضعف دولت کنونی نقدپذیری پایین آن است.

وی تصریح کرد: در صورت انتخاب، نخستین اقدام من در فاصله بین اعلام نتیجه منتخب مردم تا تنفیذ حکم، تشکیل شبکه نخبگان به عنوان سرمایه اجتماعی انسانی است.

مخالفت با هر نوع اقدام شتاب‌زده

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری ادامه داد: هاشمی اگر حضور یابد قطعاً کاندیدای پیروز نخواهد بود دلیل این نیست که طرفدار ندارند بلکه مخالفان سرسختی دارد که نمی‌خواهند اشرافیت، افزایش فاصله طبقاتی و ویژه‌خواری را تجربه کنند.

وی ادامه داد: برخی اساتید دانشگاهی سیاست‌های خاصی را دنبال می‌کنند که برخی دانشجویان حق خود می‌دانند با این اساتید برخورد شود در حالی که بنده با هر نوع حرکت شتاب‌زده و بدون برنامه به‌ویژه در دانشگاه‌ها مخالفم چرا که به ضرر کشور و منافع ملی است و باید ابتدا علت هر نوع برخورد و حرفی بررسی شود.

ساده‌انگاری در بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها با عنوان تفکیک جنسیتی

وی تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها را نوعی ساده‌انگاری در بحث اسلامی شدن دانست و افزود: در مقالات آموزش عالی از کشورهای سکولار نشان داده که کلاس‌هایی با تفکیک جنسیتی در برخی رشته‌ها بهره‌وری خوبی داشته است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری دوره یازدهم افزود: 67 درصد ورودی دانشگاه علوم پزشکی خانم است که طبابت تمام افراد باید تعلیم داده شود در نتیجه تفکیک جنسیتی در چنین رشته‌هایی سخت است، این موارد در برنامه‌ریزی برای تفکیک جنسیتی باید مدنظر باشد و قانون همه و یا هیچ را نمی‌توانیم در این مورد صادر کنیم.

باقری‌لنکرانی با اشاره به گذشت 79 سال از عمر دانشگاهی ایران افزود: تاکنون در راستای استفاده از دستاوردهای علمی دانشگاه کارهای خاصی انجام نشده و فقط در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌هایی بودیم، مشکلات کشور با مقاله‌نویسی در سطح بین‌المللی برطرف نمی‌شود و باید از ظرفیت‌های دانشگاهی استفاده کنیم.

فرار از مالیات با عدم ثبت اقتصادهای غیررسمی

باقری‌لنکرانی گفت: برخی از هزینه‌های نفتی غیرقابل اجتناب است که باید در کشور پرداخت شود اما هزینه‌هایی قابل مدیریت است و باید ارزش افزوده محصولات را بالاتر ببریم و جلوی خام‌ فروشی در کشور را بگیریم.

وی افزود: زمانی مالیات فقط بر حقوق کارکنان دولت اختصاص داشت که با پیشرفت حوزه‌های مالیاتی سایر مشاغل نیز وارد این حوزه شدند، اما اقتصاد غیررسمی یک واقعیت تلخ در کشور است که در جایی ثبت نمی‌شود و موجب واقعی نبودن درآمدهای مالیاتی شده است که افرادی با درآمدهای هنگفت مالیات پرداخت نکنند.

رونق تولید داخلی برای تأمین معیشت مردم

این کاندیدای احتمالی تصریح کرد: برای شناخت پنج دهک پایین جامعه کار آسانی نیست و باید درآمدهای در معرض آسیب را درست بشناسیم و راه‌های مختلفی برای تأمین معیشت این افراد ایجاد کنیم که از راه رونق تولید داخلی و اصلاح نظام بانکی می‌توان وارد شد.

واگذاری کاندیداتوری در جبهه پایداری

وی ادامه داد: جبهه پایداری بعد از بررسی به یک فهرست کوتاه که متشکل از بنده، جلیلی، فتاح و میرکاظمی بود، رسید و برخی از برادران ما بنا به دلایلی کاندیداتوری را نپذیرفتند بنابراین برای اینکه بنده حجت را بین خود و خدای خود تمام کنم با این سه برادر جلسه خصوصی گذاشتم و گفتند مسئولیت به عهده شما باشد و انتخاب بنده به عنوان نامزد نهایی بر اساس رایزنی‌ها با دیگر برادران بوده است.

وزیر اسبق بهداشت ادامه داد: در سال 84 وقتی آقای احمدی‌نژاد کاندیدای انتخابات شد برخی می‌گفتند برای اثبات رجل سیاسی شهردار بودن کافی نیست و باید سابقه وزارتی داشته باشند اما امروز همین برخی‌ها وزیر بودن برای رجل سیاسی را کافی نمی‌دانند، نظر نهایی را شورای نگهبان اتخاذ می‌کند و همه ما به این نظر احترام می‌گذاریم.

سبد گذاشتن کاندیداها در میدان

باقری‌لنکرانی با تأکید بر چند قطبی بودن انتخابات عنوان کرد: افرادی از اول آمدند که انصراف بدهند با وقت مردم نباید بازی کنند چرا که عدم شفافیت تلقی لابی‌گری سیاسی را در نزد مردم ایجاد می‌کند، برخی کاندیداها در میدان انتخابات سبد خود را می‌گذارند و می‌روند، جایگزینی رأی وجود ندارد و مردم بر اساس قضاوت خودشان رأی می‌دهند، نظرسنجی‌ها حجت شرعی نیست و برای انتخاب فرد اصلح باید دقت شود.

باقری‌لنکرانی در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی بر چگونگی موضع وی در رابطه با صحبت‌های پدرش با شبکه ضد انقلاب تأکید کرد: کسی نباید به احدی از کاندیداها توهین کند، تفاوت‌نظر و نقد منصفانه با توهین فرق می‌کند در این جور قضایا همه باید منصف باشند در مورد پدرم قبلاً توضیحاتی دادم اما برخی که صحبت از اخلاق می‌کنند و جبهه پایداری را دچار بداخلاقی سیاسی می‌دانند، تمام هدفشان را روی زندگی خصوصی یک بنده خدا گذاشتند.

===============

گزارش از فروغ بوستانچی

===============

انتهای پیام/80028/م40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول