اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نقش روحانیت در انتخابات

نقش روحانیت در انتخابات تقویت پیوند سیاست و دیانت است

نقش انتخابات در کشور ما تجلی سیاست و دیانت ماست که در این بین روحانیون هدایتگر مردم به سمت برگزاری انتخاباتی باشکوه و سالم هستند و باید تلاش کنند تا در این راستا نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

نقش روحانیت در انتخابات تقویت پیوند سیاست و دیانت است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از حساسیت‌های بالایی برخوردار است و این موضوع از نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی بیش از پیش قابل درک است.

اما آنچه در تحقق حماسه سیاسی نقش کلیدی و مهم دارد، حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای و انتخاب فرد اصلح است. برهمین اساس هر یک از اقشار جامعه وظیفه دارند تلاش خود را برای تحقق این مهم به کار گرفته و از همه توان و ظرفیت‌های موجود بهره بگیرند.

یکی از مهمترین اقشاری که در همه مقاطع و صحنه‌های مهم و حساس نظام می‌تواند نقش مهم و بی‎بدیلی را ایفا کند، روحانیون و مبلغان دینی هستند. روحانیون و مبلغان دینی به عنوان سربازان امام زمان(ع) و پیشگامان حزب خدا و مدافعان ارزش‌های دینی در کشور شناخته می‎شوند. این قشر در معادلات تبلیغاتی دارای نقش انکارناپذیری هستند چراکه قشر وسیعی از مردم، تفکرات و اظهارات آن‎ها را به عنوان منبعی مطمئن مورد پذیرش قرار می‎دهند.

از این رو نقش و موضع‌گیری روحانیون در این عرصه بیش از هر قشر دیگری جلوه می‎کند و بایسته است که با دقت نظر ویژه‌ای عمل کنند و به اعتماد مردم پاسخی خداپسندانه و در شان روحانیت ارائه کرده و مسئولیت الهی خویش را در عرصه انتخابات به انجام برسانند.

*روحانیون مردم را به حضور حداکثری در انتخابات ترغیب کنند

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد در رابطه با نقش روحانیون در هدایت مردم جامعه، گفت: همه اقشار و گروه‌های مهم و مرجع کشور باید تلاش خود را برای حضور حداکثری مردم در انتخابات به کار گیرند اما روحانیت نقش مهم‌تری برعهده دارد.

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام، روحانیت را یکی از گروه‌های مهم و تاثیرگذار جامعه اسلامی برشمرد و افزود: استفاده از ظرفیت روحانیان یکی از مهمترین ابزارهایی است که می‎تواند موجبات حضور حداکثری مردم و همچنین انتخاب فرد اصلح را فراهم کند.

وی ادامه داد: روحانیان و طلاب از جمله کسانی هستند که همواره از سوی مردم مورد مشورت قرار می‌گیرند و از این طریق راهنمای خوبی برای مردم به شمار می‎روند.

امام جمعه شهرکرد بر ضرورت ارتقای آگاهی روحانیون و طلاب تاکید کرد و گفت: روحانیان زمانی می‎توانند موثر واقع شوند که نسبت به مسائل روز و حساس کشور آگاهی لازم را داشته باشند و احساس تکلیف کنند.

نکونام تصریح کرد: مردم به روحانیان به چشم جمعیت مورد اعتماد نگاه می‎کنند و برهمین اساس ضروری است تا از نقش راهبردی و تاثیرگذار این قشر در تحقق حماسه سیاسی و انتخاب فرد اصلح بیشترین بهره را گرفت.

اما آنچه در اینجا اهمیت بیشتری پیدا می‎کند این است که روحانیون و مبلغان دینی بتوانند از این فرصت بدست آمده بهترین بهره را ببرند و نقش کلیدی و تاثیرگذار خود را بار دیگر به اثبات برسانند و این امر مستلزم توانمند کردن خود در مباحث سیاسی و مسائل روز است چراکه بدون بهره‌مندی از دانش لازم نمی‎توان از یک سو اعتماد مردم را جلب کرد و از سوی دیگر آن‌ها را به حضور در پای صندوق‌های رای و انتخاب فرد اصلح هدایت کرد.

* روحانیون ترسیم‌کننده مسیر نظام باشند

رئیس بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: در نظام فکری و عقیدتی ما مسلمانان طبق آیه معروف به آیه نفر عده‌ای از مسلمانان وظیفه دارند با مطالعه دقیق جنبه‌های مختلف دین تبیین کننده عقاید و احکام دینی برای مردم باشند و در حوزه‌های مختلف به آن‌ها مشاوره دهند.

احمدرضا بسیج افزود: این وظیفه بر عهده روحانیون قرار دارد و از این قشر انتظار می‎رود با مطالعه و تحقیق پیرامون شرایط حساس جامعه به ویژه در انتخابات و یافتن راه‌حل‌ها و تبیین مباحث مربوط به آن برای مردم روشنگری کنند.

وی با بیان اینکه روحانیان باید ترسیم‌کننده مسیر نظام باشند، تصریح کرد: روحانیان با نقش هدایتگری و روشنگری که برعهده دارند می‎توانند تصحیح‌کننده مسیر و یا ترسیم‌کننده راه و نظر مردم باشند.

استاد دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: این ظرفیت عظیم روحانیون می‎تواند همه مشکلات معرفتی را مرتفع سازد.

* طلاب توانمند اعتماد مردم به روحانیت را بالا می‎برد

بسیج بر ضرورت توانمندسازی روحانیون و طلاب کشور تاکید کرد و گفت: مشکلی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم عدم توانایی برخی از روحانیون در انجام وظایف ذاتی‌ خود است که این امر می‎طلبد تا روحانیون در این رابطه تلاش ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: عدم مراجعه مردم به روحانیون در رابطه با مسائل سیاسی از دیگر مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد خاطرنشان کرد: برهمین اساس اگر از یک سو روحانیون و طلاب تلاش کنند تا خود را در همه عرصه‌ها توانمند کنند و از سوی دیگر مردم برای مشورت و آگاهی از وجود روحانیت بهره بگیرند می‎توان شاهد برکات بسیار زیادی در این رابطه باشیم.

با این وصف روحانیون و مبلغان دینی نه تنها می‎توانند مردم را به حضوری فعال‌تر در انتخابات ترغیب کنند بلکه می‎توانند آن‌ها را در انتخاب فرد اصلح مشورت دهند و از آنجا که روحانیون بر اساس آیات و روایات دین با مردم سخن می‌گویند این امر بی‌شک موثر و کارساز خواهد بود.

* روحانیت در خط مقدم تحقق حماسه سیاسی قرار دارد

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به نقش کلیدی روحانیت در تاریخ انقلاب اسلامی، اظهار کرد: روحانیت همواره در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از نقش و تاثیرگذاری بالایی در امور فردی و اجتماعی مردم برخوردار بوده است.

سعید زمانیان با بیان اینکه روحانیت سردمدار حرکات انقلابی و اسلامی است، افزود: روحانیت در هر دوره و مقطعی نقش خود را به خوبی ایفا کرده و با حرکت خود مسیر و چشم‌انداز روشنی برای مردم کشور ترسیم کرده است.

وی تصریح کرد: امروز رسالت روحانیت ایجاب می‎کند که مردم را برای تحقق یک حماسه سیاسی هدایت و تشویق کنند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روحانیت در خط مقدم تحقق حماسه سیاسی است، گفت: روحانیان نه تنها در خط مقدم قرار داشته بلکه وظیفه شرعی دارند که مردم را در مساجد، حسینیه‌ها و اماکن عمومی به حضور حداکثری و انتخاب فرد اصلح تشویق کنند.

* روحانیان در تحقق حماسه سیاسی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند

مردم چهارمحال و بختیاری از مردمان متدین، انقلابی و ولایی کشور به شمار می‎روند که همواره در صحنه‌های مهم و حساس کشور نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند و از نظر میزان درصد حضور مردم در پای صندوق‌های رای همواره مقام‌های اول را در بین استان‌های کشور کسب کرده‌اند.

روحانیون این استان نیز همواره این مردم را در قرار گرفتن در مسیر ارزش‌های نظام و انقلاب یاری داده و نقش خود را ب خوبی ایفا کرده است.

این استان از وجود 60 مبلغ وابسته به حوزه‌های علمیه، 60 استاد حوزه و 600 طلبه و روحانی برخوردار است و هرچند کمبود طلبه و مبلغ در این استان به شدت احساس می‎شود ولی با این وجود همین تعداد روحانی نیز باید در فضای انتخاباتی تمام تلاش خود را به کار گیرند و در تحقق حماسه سیاسی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

* انتخاب فرد اصلح بارزترین مصداق شایسته‌سالاری است

مدیر حوزه‌های علمیه چهارمحال و بختیاری در همین رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری حضور حماسی و حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای اولویت اول و انتخاب فرد اصلح اولویت دوم ما در عرصه انتخابات است.

حجت‌الاسلام محمد احمدی افزود: برهمین اساس در راستای تحقق همین منویات، علما، طلاب، روحانیون و اساتید حوزه‌های علمیه استان نقش بی‎بدیل و تاثیرگذاری دارند و نباید از این موضوع غافل شوند.

احمدی انتخاب فرد اصلح را بارزترین مصداق شایسته‌سالاری و مردم‌سالاری دینی دانست و گفت: روحانیان می‎توانند در تحقق این مهم نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به فعالیت روحانیان در ایام انتخابات، تصریح کرد: برپایی جلسات پرسش و پاسخ پیرامون مباحث انتخاباتی، برگزاری سخنرانی در مساجد و حسینیه‌ها و تبیین دیدگاه‌ها و مواضع مقام معظم رهبری از جمله این فعالیت‌هاست.

احمدی با بیان اینکه روحانیون له یا علیه کاندیدای خاصی سخنرانی نمی‎کنند، خاطرنشان کرد: تلاش روحانیون این است که مردم را در حضور حداکثری در انتخابات هدایت و در انتخاب فرد اصلح مشورت دهند.

* انتخابات تجلی سیاست و دیانت مردم است

مدیر حوزه‌های علمیه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه انتخابات در کشور ما تجلی سیاست و دیانت ما است، اظهار کرد: روحانیون هدایتگر مردم به سمت برگزاری انتخاباتی باشکوه و سالم هستند و باید تلاش کنند تا در این راستا نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

در همین راستا ضروری است تا روحانیون و مبلغان ایران اسلامی با پرهیز از جناح‎بندی در ترغیب مردم به انتخابات که یک امر خداپسندانه است تلاش کنند.

اجتناب از تبلیغ برای اشخاص از دیگر نکاتی است که باید در سخنرانی‎های خود به آن توجه داشته باشند و از همه مهم‌تر بهترین شیوه جهت‌دهی به انتخاب مردم بیان ملاک‌های انتخاب و صلاحیت نمایندگان است. معرفی ملاک‌های ارزشی، اعتقادی، اخلاقی و سیاسی بر محور دستورات دین وظیفه‌ای است که روحانیون باید آن را در راس برنامه‌های تبلیغی خود قرار دهند.

.......................................

گزارش از خاطره حسین‌زاده

......................................

انتهای پیام/68004/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول