اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

اطلاع‌رسانی در دستگاه قضایی و چالش‌های پیش رو

اطلاع‌رسانی صحیح به‌موقع و اثربخش و همه‌جانبه است، اما باید این امر را با یک آسیب‌شناسی جامع و همه جانبه بررسی و اثرات اطلاع‌رسانی را در بدنه دستگاه قضایی بررسی و تحلیل کرد.

اطلاع‌رسانی در دستگاه قضایی و چالش‌های پیش رو

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اطلاع‌رسانی در دستگاه قضایی همواره نسبت به سایر دستگاه‌ها از شرایط ویژه و حساسیت زیادی برخوردار بوده است.

یکی از چالش‌هایی که دستگاه قضایی با آن روبه‌رو بوده است، اطلاع‌رسانی صحیح به‌موقع و اثربخش و همه‌جانبه است، اما باید این امر را با یک آسیب‌شناسی جامع و همه جانبه بررسی و اثرات اطلاع‌رسانی را در بدنه دستگاه قضایی بررسی و تحلیل کرد.

در پاره‌ای از موارد اطلاع‌رسانی از وقوع یک جرم و یا یک اتفاق خاص است که به صورت هشدار برای افراد جامعه مطرح می‌شود، اما باید در نظر گرفت اطلاع‌رسانی از یک جرم به صورتی انجام پذیرد که افراد سالم جامعه با توجه به اطلاع حاصله در مواجهه با آن دچار مشکل نشوند.

به طور مثال نحوه کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های خودپرداز اگر به‌موقع و صحیح و کارشناسانه اطلاع‌رسانی شود، سبب می‌شود تا افراد دیگر در این گونه موارد بیشتر دقت کرده و درگیر این مسئله نشوند، اما همین اطلاع‌رسانی چنانچه بی‌ضابطه و بدون دقت انجام پذیرد سبب یادگیری این ترفند توسط افراد بزهکار دیگر شده و جامعه با رشد همین جرم به سبب آموزش آن از طریق اطلاع‌رسانی کارشناسی نشده مواجه می‌شود.

مسئله دیگر روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی در دستگاه قضایی مشتمل بر چندین مرحله است که با ساز و کار تعریف شده در قانون از دادیاری به عنوان نخستین مرجع آغاز و با رسیدگی در محاکم تجدید نظر ختم می‌شود.

رسیدگی پرونده‌ها از مرحله دادیاری، بازپرسی، شعب بدوی تا محاکم تجدید نظر با توجه به قوانین و البته ورودی زیاد پرونده‌ها با یک دوره زمانبندی نسبتاً طولانی همراه است و تا قطعی شدن نتیجه پرونده هر گونه اطلاع‌رسانی از مفاد و اتفاقات درون پرونده خود می‌تواند، بستری برای آسیب‌های بعدی باشد.

نخستین و مهم‌ترین نکته اینکه اصحاب پرونده در مراحل فوق عموماً به عنوان متهم حاضر شده و تا مرحله تثبیت جرم نباید آبروی آنان را به خطر انداخت که چه بسا در مراحل بعد ثابت شود که متهم مجرم نبوده و تبرئه شود، البته چنانچه اتهام ثابت و مجرم مستحق مجازات باشد در تعالیم اسلامی تخطئه آبروی افراد مجرم نیز چندان دارای مجوز نیست و چه بسا این افراد دچار تنبه شده و در آینده از افراد مفید و دارای جایگاه اجتماعی واقع شوند.

اما چنانچه جرم از مبانی فسق و فجور بوده و اطلاع‌رسانی از آن به دلیل آرامش جو اجتماع اجتناب‌ناپذیر باشد، باید این مهم با دقت انجام گرفته که چه بسا اطلاع‌رسانی نابه‌جا و غیر کارشناسی سبب فرار دیگر متهمان و مجرمان گشته و یا مدارک پرونده نابود شود که با این احتساب روند کلی پرونده تغییر پیدا کرده و ممکن است، حقی ناحق و یا مسیر عدالتی به درستی طی نشود.

اما یکی از مسائل مهم و حساس اطلاع‌رسانی در دستگاه قضایی صیانت از آبروی نظام اسلامی ایران و همچنین استان و شهر محل سکونت است.

توضیح اینکه در حال حاضر نظام مقدس جمهوری اسلامی به لحاظ ارائه یک متد جدید آرمانی،‌ متکی بر تعالیم اسلامی از یک نوع مدل حکومتی عدالت محور و استثمارستیز پرده‌برداری کرده است و این مهم چنانچه به عنوان یک الگو برای دیگر ملل ستمدیده جهان مطرح شود، منافع کشورهای استعماری به خطر افتاده و پایگاه خود را برای تداوم استثمار از دست می‌دهند.

این نظام در هجمه ناجوانمردانه این نظام‌های مادی و پوچ‌گرا قرار گرفته و در این اثنا اطلاع‌رسانی از پاره‌ای موارد مطروحه، آلت دستی و ابزاری برای بلندگوهای رسانه‌های غربی به دلیل تخریب وجهه نظام دینی و مردم سالار ایران اسلامی می‌شود.

و البته در پاره‌ای از مواقع این اطلاع‌رسانی‌ها جنبه کشوری نیز اگر نداشته باشد، وجهه و اعتبار یک شهر و یا استان را تهدید و تخریب می‌کند و این امر لزوم دقت در این زمینه را جلوه‌گر می‌سازد.

امروز در اقصی نقاط جهان شاهد جرم، جنایت، قانون‌شکنی و قانون‌گریزی هستیم، اما آن چه در این چند ساله بر مردم و مسئولان محقق شده است، غرض‌ورزی و عناد بی‌چون و چرای محافل غربی ـ صهیونیستی منادی حقوق بشر و دیگر بنگاه‌های به ظاهر منادی آزادی در مواجهه با ملت ایران است.

به عنوان نمونه هشت سال تجاوز ددمنشانه رژیم سفاک صدام و ریختن خون پاک‌ترین جوانان این مرز و بوم منجر به حتی یک قطعنامه و یا هشدار به رژیم بعث عراق نشد، اما در مدت کوتاه اشغال کویت بیش از 10 قطعنامه علیه رژیم صدام صادر شد.

امروز نیز ریخته شدن خون جوانان شیعه بحرینی به چشم این تریبون‌های به ظاهر عدالت‌محور نمی‌آید، اما اعدام یک جانی جنایتکار در ایران و پخش خبر آن زمینه‌ساز موضع‌گیری‌های بسیار زیاد علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌شود.

لحاظ مسائل مذکور و البته بسیاری از مسائل که از گفتن آنها معذور هستیم، لزوم اطلاع‌رسانی بسیار حساس و پیچیده در دستگاه قضا را بر ما مسلم کرده و دقت نظر و حساسیت خدمت در این سنگر را برای ما مبرهن ساخته است.

---------------------------------

یادداشت از محمد بصیریان

------------------------------

انتهای پیام/2446/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول