اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«ذکر منبع خبر» الف الفبای حرفه‌ای در اطلاع‌رسانی

روند رو به رشد کپی اخبار تهدیدی بر کیفیت کار خبرنگاران در مازندران و سایر استان‌ها خواهد بود.

«ذکر منبع خبر» الف الفبای حرفه‌ای در اطلاع‌رسانی

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، روند رو به رشد کپی اخبار در مازندران خود عاملی بر کاهش کیفیت کار خبرنگاران حوزه رسانه و خبرگزاری‌ها در این استان شده است.

عرصه اطلاع‌رسانی و قوانین حاکم بر آن موضوع ناشناخته برای فعالان آن نیست و اگر چنین باشد باید برای آینده این حرفه نگران بود.

با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی‌های نوین، توسعه و پیشرفت چشمگیر اطلاع‌رسانی و اخبار در دهه‌های اخیر، این امکان فراهم شده تا همه اقشار جوامع به فراخور با تنوع و با سهولت به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند اما در کنار این امکان بسیار خوب فرهنگ‌هایی نیز رایج شده‌اند که به این حرفه و ساحت آن آسیب‌های فراوانی وارد می‌آورد.

از جمله این عادات بد و ناپسند کپی اخبار است به نحوی که یک خبر توسط یک خبرنگار تولید، تهیه و به نشریه و یا رسانه و خبرگزاری ارسال می‌شود اما در ابتدایی‌ترین ساعات انعکاس آن شاهد بهره‌برداری سوء از آن توسط یک گروه و یا تیم خبری و رسانه‌ای دیگر هستیم.

ذکر منبع خبری توسط یک رسانه و یا خبرگزاری از تولید یک گروه دیگر در عمل کار خلافی نخواهد بود در صورتی‌که گروه بهره‌بردار، منبع خبر را در گوشه‌ای از متن و یا انتهای آن درج کند اما استفاده از خبر تولیدی یا پوششی یک رسانه و یا خبرگزاری به صورت به اصطلاح کپی پیست با درج نام یک مرجع تهیه دیگر چه معنایی به غیر از نادیده گرفتن زحمات تولیدکننده آن دارد؟ به غیر از یک اقدام غیرحرفه‌ای و دور از اخلاق رسانه‌ای در قالب کپی پیست بی‌پروا... .

در 27 فروردین سال‌جاری نگارنده به عنوان خبرنگار خبرگزاری فارس به صورت اختصاصی به تولید خبری در پی گفت‌وگو با رئیس جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن به صورت اختصاصی با عنوان "آغاز کشت برنج در 6100 هکتار از شالیزارهای تنکابن" پرداخته و روز 28 فروردین این خبر روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت اما یک روز بعد از آن عین خبر تولیدی خبرگزاری فارس با تمامی جزئیات، تیتر، مقدمه و مؤخر آن به نام خبرگزاری دیگری در صفحه اول ضمیمه در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار بدون هیچ تغییری درج شد و این رویداد نخستین اتفاق از این دست نبوده است.

در سال 90 نیز با چنین اتفاقی از سوی گردانندگان چنین صفحه‌هایی در استان مواجه شده ‌بودم که در آن بهره‌بردار به دلیل دوری فاصله مرکز استان، اشرافی به انتزاع عباس‌آباد از شهرستان تنکابن و ارتقای آن به شهرستان نداشت و خبری که متعلق به هیئت نجات غریق شهرستان عباس‌آباد بود را با عنوان هیئت نجات غریق شهرستان تنکابن قید کرد و همین امر خود موجب اختلاف‌نظر و بحث‌هایی بین مسئولان این دو هیئت در دو شهرستان شد که با پیگیری مسئول هیئت نجات‌غریق عباس‌آباد از این نشریه با کدخدامنشی موضوع ختم به خیر شد.

با همه این احوال روند رو به رشد این وقایع به هیچ وجه خوشایند نیست و گاه این عمل به دلیل اشتباهات سهوی به علت عدم حضور خبرنگار و یا رسانه بهره‌بردار در جریان تهیه و تولید خبر، خود موجب تحریف در مندرجات این خبر شده و دردسرساز نیز می‌شود.

از مسئولان امر درخواست می‌شود با این‌گونه بهره‌برداری‌های سوء و نادیده گرفتن حق تهیه و تولید خبر برخوردی در خور شود تا دیگر شاهد این گونه تخلفات و تبعات بعد از آن نشویم و ذکر این نکته و نصیحت به همکاران؛ وقتی من و شما به ساحت مورد احترام، جایگاه مهم و اساسی حوزه خبر و رسانه اهمیت و ارزش قائل نشویم چگونه از سایر افراد چنین انتظاری را خواهیم داشت. پس قبل از انجام هر عملی باید به تبعات و یا بازخورد آن اندیشه کرد.

گزارش از محمدرضا ظفری

انتهای پیام/86020/ق30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول