اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جانشین میراث فرهنگی استان اردبیل خبر داد

مرمت 45 هزار متر‌مربع بنای تاریخی در اردبیل

جانشین معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: تاکنون 45 هزار متر‌مربع بنا مورد مرمت و ساماندهی قرار گرفته که از آن جمله مرمت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، شیخ حیدر در مشگین‌شهر و سایت پیر‌امون آن در دستور کار قرار داشت.

مرمت 45 هزار متر‌مربع بنای تاریخی در اردبیل

منصور عالیقدر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما در سال‌های اخیر در مجموع موفق شدیم 45 هزار متر‌مربع بنا را مورد مرمت و ساماندهی قرار دهیم که از آن جمله مرمت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، شیخ حیدر در مشگین‌شهر و سایت پیر‌امون آن در دستور کار قرار داشت.

وی عنوان کرد: در سال گذشته بیش از 3 میلیارد تومان برای مرمت آثار تاریخی و همچنین 20 مسجد تاریخی و قدیمی هزینه شده است و در کنار آن احیای آثار فرهنگی،‌ مرمت و ساماندهی بقعه شیخ جبرائیل به عنوان یک اثر معنوی مورد توجه قرار گرفته است.

جانشین معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل مرمت و بازسازی پل‌های تاریخی، حمام‌ها و خانه‌های تاریخی را جزو اولویت‌های میراث فرهنگی توصیف کرد و افزود: حمام نصر در خلخال، ساماندهی محوطه تاریخی گیلوان، قلعه بویتی یوغون و اولتان در یک سال گذشته با جدیت تمام صورت گرفته است.

عالیقدر از احیای بنای تاریخی بازار سنتی اردبیل با مشارکت خود بازاریان و احیای راسته‌های مختلف بازار تاریخی اردبیل خبر داد و ادامه داد: در بخش حفظ آثار نیز 16 مورد خانه تاریخی را جزو اولویت‌های خود قرار داده و نسبت به مرمت برخی از فضاهای تخریبی آنها عملیات بازسازی و اجرایی صورت گرفته است.

این مسئول تصریح کرد: سال گذشته مرمت مسجد جامع عتیق و طراحی پوشش مطلوب این اثر جزو دستور کارهای ما بود که سعی کردیم در کنار مرمت این مساجد، تزئینات مصلای اردبیل و برخی مساجد تاریخی را نیز در منظر عمومی قرار دهیم.

جانشین معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به کاوش‌های متعدد به همت کارشناسان باستان‌شناسی در محوطه شهر یری و همچنین جلب مشارکت بخش خصوصی در احیای برخی فضاهای تاریخی اشاره کرد و یادآور شد: ما بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که امضا کردیم مصمم شدیم تا این بناها را احیا کنیم.

عالیقدر گفت: مرمت و احیای مدرسه امام خمینی بیله‌سوار، حمام محمدیان نمین، تعیین حریم روستای کنزق به عنوان دهکده صخره‌ای و همچنین برخی از آثار قدیمی جزو اولویت‌ها قرار گرفته است.

وی از ثبت هفت اثر معنوی و هشت اثر طبیعی در یک سال گذشته خبر داد و به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: در همین مدت 15 اثر در حوزه آثار ناملموس به ویژه آثار ارزشمندی همچون شال‌بافی و نمد‌بافی در قالب پرونده‌ای کارشناسی شده به ثبت ملی رسیده است.

جانشین معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از تهیه مستندات ثبتی آثار تاریخی و مجموعه‌های ارزشمند باستانی خبر داد و تاکید کرد: در این زمینه 20 مورد عملیات صورت گرفته است که اغلب این مستند‌سازی‌ها دقیق و کارشناسی بوده است.

عالیقدر از حضور 180 دانشجوی متقاضی برای انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه میراث فرهنگی و بررسی موزه‌های تاریخی استان خبر داد و بیان داشت: 530 مورد استعلام از شهرداری برای بافت‌های تاریخی و فرسوده و محدوده حریم‌های باستانی در این زمینه صورت گرفته است.

این مسئول از برگزاری 13 نمایشگاه مرتبط با آثار فرهنگی و همچنین ساخت تندیس دو استاد و چهره ارزشمند استان اردبیل، بیضای اردبیلی و عطار اردبیلی خبر داد و گفت: یک کارگاه ساخت تندیس نیز در این مدت راه‌اندازی شده است.

جانشین معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل خاطرنشان کرد: با فعالیت یگان حفاظت ضمن جلوگیری از حفاری‌های غیر‌مجاز و سرقت آثار تاریخی در این مدت با 62 هزار مورد عملیات سرکشی و بازدید سعی شده است معایب احتمالی در این زمینه برطرف شود.

انتهای پیام/62006/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول