اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حفاظت هر 54 هزار هکتار منابع طبیعی در زنجان با یک نیرو

حفاظت از منابع طبیعی زنجان به علت کمبود نیروی انسانی با مشکل مواجه است؛ به طوری که برای 54 هزار هکتار منابع طبیعی در استان یک نیروی حفاظتی وجود دارد.

حفاظت هر 54 هزار هکتار منابع طبیعی در زنجان با یک نیرو

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، منابع طبیعی مواد خام مورد نیاز انسان‌هاست و به دو صورت تجدیدشدنی و تجدیدنشدنی در طبیعت وجود دارد.

گروه اول به طور عمده از جانداران تشکیل شده و قابل جایگزینی با محصولات دامی، درختان، نخ و پشم است.

گروه دوم موادی هستند که در صورت تمام شدن قابل جبران نیستند و یا زمان لازم برای آن‌ها به قدری طولانی است که عملاً تجدیدشدنی محسوب نمی‌شوند.

*لزوم حفاظت منابع طبیعی

منابع طبیعی در هر کشوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بسیاری از کشورها برای حفظ و حراست از آن سرمایه‌گذاری‌های زیادی را انجام می‌دهند.

حفاظت از منابع طبیعی در هر کشوری وظیفه همگان است که باید در این زمینه با فرهنگ‌سازی و کمک گرفتن از مردم در راستای حفظ منابع طبیعی تلاش کنیم.

سالانه گزارش‌های زیادی در مورد تخریب منابع طبیعی از سوی برخی افراد و به ویژه دامداران ارائه می‌شود که باید در راستای کاهش این گزارش‌ها تلاش کنیم.

اما آیا فقط با فرهنگ‌سازی می‌شود در راستای حفظ و حراست از منابع طبیعی کارهای مناسبی انجام داد و آیا نباید در کنار فرهنگ‌سازی از نیروهای ویژه‌ برای حفاظت و حراست استفاده کرد.

آیا نیروهای موجود در ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها جوابگوی نیازهای این نهاد هستند.

 

استان زنجان با 22 هزار و 164 کیلومتر یک میلیون و 137 هزار هکتار مرتع دارد که از این مقدار 240 هزار هکتار در رده مراتع خوب، 425 هزار هکتار در رده مراتع متوسط و 471 هزار هکتار در رده مراتع با پوشش فقیر است.

*فواید و مضرات منابع طبیعی

تولید اکسیژن، جذب پرتوهای مادون قرمز، جذب گرد و غبار، تعدیل آب و هوا و دمای محیط، کاهش آلودگی صدا، تنظیم گاز و ایجاد تعادل بین اکسیژن و گاز کربنیک، تنظیم آب و هوا با تنظیم گازهای گلخانه‌ای، تنظیم اختلالات و آشفتگی‌های جوی از طریق حفاظت خاک در برابر طوفان و کنترل سیلاب، تنظیم هوا، جلوگیری از فرسایش و حفظ خاک در مقابل باد و هرز آب‌ها، تشکیل خاک، تولید غذا و سایر مواد مایحتاج مانند ماهی، صمغ، غلات، خشکبار، میوه، و ... از جمله فواید منابع طبیعی است.

تغییر اقلیم، تبخیر بسیار بالا، فقر و گرسنگی، گرم شدن کره زمین، تشدید انتشار گازهای گلخانه‌ای، خشکسالی، ایجاد سیلاب‌های وحشی، فرسایش شدید آبی، کاهش بارندگی، آلودگی هوا، از بین رفتن پوشش گیاهی و ... از جمله مضرات از بین رفتن منابع طبیعی است.

*کمبود نیروی انسانی در اداره کل منابع طبیعی زنجان

بهمن اسکندری در گفت‏و‏گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: نیروی انسانی مهم‏ترین رکن برای حفاظت و گشت‏زنی در مراتع استان است.

وی به نیروهای انسانی به‌کارگیری شده در منابع طبیعی استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر منابع انسانی به‌کارگیری شده در منابع طبیعی استان به صورت‏های مختلف مشغول کار هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان حراست مناسب از اراضی ملی و مراتع استان را مهم دانست و گفت: برای حراست از مراتع استان باید نیروهای انسانی به تعداد کافی باشد.

وی با بیان اینکه در وضعیت موجود برای هر 54 هزار هکتار یک نیروی انسانی در اختیار داریم، یادآور شد: پوشش این حجم از مراتع استان کار بسیار دشواری است.

اسکندری وضعیت فعلی زیرپوشش قرار دادن مراتع را نامناسب عنوان کرد و گفت: باید برای حفاظت بهتر از منابع طبیعی استان نیروهای بیشتری جذب کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر نیروهای اداره کل منابع طبیعی به صورت رسمی، پیمانی و قراردادی فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: از سربازان نیز برای تامین کارهای حفاظتی استفاده می‏شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر نیروهای انسانی به‌کارگیری شده سرباز هستند، اظهار کرد: با توجه به کمبود نیرو استفاده از نیروهای انسانی سرباز در دستور کار قرار دارد.

اسکندری استاندارد نیروی انسانی را برای هر 15 هزار هکتار یک نفر عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به وضعیت فعلی نیروی انسانی به صورت مناسبی نمی‏توان اراضی را حفاظت کرد.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان حفاظت یک نفر گشت حفاظت از 54 هکتار اراضی را ناممکن دانست و ادامه داد: برای سرکشی به مراتع حداقل سه روز زمان نیاز است.

وی با تاکید بر جذب نیروی مورد نیاز در سال‌جاری، تصریح کرد: تلاش می‏شود در سال‌جاری نسبت به جذب نیروی انسانی اقدام شود.

اسکندری تامین تجهیزات مورد نیاز در گشت‏زنی اراضی را یادآور شد و گفت: برای حفاظت مناسب از اراضی استان باید تجهیزات خودرویی و جانبی لازم وجود داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از تلاش برای تامین استانداردهای لازم در بخش تجهیزاتی خبر داد و اضافه کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه برای تامین و به‌کارگیری تجهیزات مورد نیاز تلاش می‏شود.

وی با تاکید بر اینکه با وضعیت امکاناتی موجود تنها 30 درصد از مراتع استان را می‏توان زیرپوشش قرار داد، خاطرنشان کرد: باید نسبت به تامین تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز مساعدت شود.

اسکندری با بیان اینکه در استان بخش خصوصی توانمند وجود ندارد، یادآور شد: برای تامین مشکلات موجود در بخش اعتباری مشکلات متعددی وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان بر آمادگی کامل گشت‏های حفاظتی استان تاکید کرد و گفت: گشت‏های حفاظتی در سطح استان آمادگی زیادی برای مقابله با سودجویان دارند.

وی از آمادگی لازم برای حفاظت از مراتع استان خبر داد و خاطرنشان کرد: نیروهای گشت در بخش‏های مختلف حفاظتی از مراتع استان حفاظت می‌کنند.

انتهای پیام/73002/ز40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول