اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار قم تاکید کرد

استفاده از منابع شیعی در بازآفرینی هویت معماری اصیل ایرانی

شهردار قم گفت: باید معیارهای اصلی معماری اسلامی ــ ایرانی را به صورتی جامع و با تکیه بر منابع شیعی مورد واکاوی قرار داد و آن را نهادینه کرد.

استفاده از منابع شیعی در بازآفرینی هویت معماری اصیل ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمد دلبری ظهر امروز در مراسم افتتاحیه همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی که در تیمچه بازار قم برگزار شد اظهار کرد: قم پایگاه شیعیان بوده و دارای فرهنگ معماری اصیلی است که هویت دینی مردم این شهر را نشان می‌دهد.

وی افزود: باید معیارهای اصلی معماری اسلامی ـ ایرانی را به صورتی جامع و تخصصی مورد واکاوی قرار داد و آن را نهادینه کرد؛ بهره‌گیری از منابع غنی اسلامی و شیعی هم چراغی روشن در این مسیر خواهد بود.

شهردار قم با بیان اینکه در زمینه معماری منابع غنی اسلامی و شیعی وجود دارند گفت: در میان آیات قرآن و احادیث و روایات اسلامی هم می‌توان مواردی را یافت که متناسب با نیازهای بشر مباحث معماری صحیح و اصولی را بیان کرده باشند.

وی ادامه داد: استفاده از این منابع اصیل و ارزشمند در نهادینه کردن فرهنگ معماری اسلامی – ایرانی امری ضروری و غیر قابل انکار است.

دلبری معماری هر قوم و ملت را متناسب با فرهنگ آنان دانست و افزود: معماری ایرانی باید از ارزش‌های اسلامی، شیعی و اعتقادی الهام بگیرد و برای رسیدن به این مهم آثار فاخر را می‌توان مورد توجه قرار داد.

شهردار قم با تاکید بر آموزش صحیح در پروسه فرهنگ‌سازی عنوان داشت: اساتید دانشگاه‌ها باید شاخصه‌های اسلامی و ایرانی را متناسب با نیازهای روز جامعه به دانشجویان بیاموزند و نگاه کارشناسانه در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ملت ما از تمدنی عظیم بهره می‌برد اما هنوز نتوانسته است معماری اصیل خود را به جهانیان معرفی کند.

دلبری با بیان اینکه شهرداری قم در این زمینه احساس تکلیف می‌کند خاطرنشان کرد: سعی داریم با همراهی مسئولان و دلسوزان به ثبت و گردآوری مباحث مهم و ارزشمند در معماری اسلامی و ایرانی بپردازیم.

شهردار قم با تاکید بر بهره‌گیری از اندیشه‌های بزرگان و مفاخر علمی و دینی مسلمان و ایرانی گفت: استفاده از تجربه‌های گذشته در رسیدن به آینده‌ای درخشان همواره مفید بوده است.

انتهای پیام/78004/غ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول