اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز اسناد کرمان خبر داد

جمع‌آوری 570 میلیون برگ سند راکد دولتی در کرمان

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب‌شرق منطقه کرمان از جمع‌آوری 570 میلیون برگ سند راکد دولتی در این استان خبر داد و گفت: 13 میلیون و 700 هزار برگ از این اسناد واجد ارزش نگهداری بود که به آرشیوه مرکز انتقال داده شد.

جمع‌آوری 570 میلیون برگ سند راکد دولتی در کرمان

محمود شفیعی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: اسناد در واقع میراث مکتوب و فرهنگی هر جامعه است.

وی عنوان کرد: اسناد در ایران پیشینه چند هزار ساله دارد و در اواخر دوران قاجاریه بایگانی و پرونده‌سازی آغاز شد و اسناد سیاسی در وزارت امور خارجه نگهداری می‌شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب‌شرق منطقه کرمان بیان داشت: ‌از سال 278 وزارت امور خارجه بایگانی را به پیروی از شیوه‌های اروپایی سازماندهی کرد و از سال 280 تا 1309 طرحی برای اصلاح نظام بایگانی ارائه شد و مصوبه هیئت دولت وقت را دریافت کرد و به مرحله اجرا درآمد.

شفیعی با اشاره به اینکه بایگانی اسناد دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت تا سال 1334 ادامه داشت، تصریح کرد: در سال 34 سازمان بایگانی کشور تاسیس شد و در سال 44 طرح جدیدی برای بایگانی ارائه شد که در سال 49 با راه‌اندازی سازمان اسناد به نتیجه رسید و این سازمان در سال 88 با کتابخانه ملی ادغام شد.

وی برنامه‌ریزی و مدیریت کلان اسناد در مراحل مختلف بازسازی، راکدسازی، شناسایی و تعیین تکلیف را از جمله وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی برشمرد و افزود:‌ ارزشیابی و نگهداری، دریافت اسناد اهدایی و امانی و خریداری اسناد با ارزش از اشخاص حقیقی از دیگر فعالیت‌های این نهاد است.

این مسئول ابراز داشت: تولید تاریخ شفاهی از طریق مصاحبه، حفاظت و نگهداری از اسناد ملی و ایجاد شرایط مناسب برای دسترسی عموم جامعه به اسناد از دیگر وظایف مرکز اسناد و کتابخانه ملی است.

شفیعی از جمع‌آوری 570 میلیون برگ سند راکد دولتی در استان کرمان خبر داد و افزود: 13 میلیون و 700 هزار برگ اسناد واجد ارزش نگهداری بود که به آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی کرمان انتقال داده شد.

وی اظهار داشت: 557 میلیون برگ زائد و امحایی از بایگانی دستگاه‌ها خارج شده که در واقع 17 هزار متر مربع از ساختمان‌های اداری از این بایگانی‌ها آزاد شده است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب‌شرق منطقه کرمان خاطر نشان کرد: تاکنون 10 هزار و 500 نفر به خدمات آرشیوی این مرکز مراجعه کرده‌اند.

انتهای پیام/80019/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول