ابراهیم سحرخیز در حاشیه سفر به اردبیل در گفتوگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: سال گذشته قرار بود مبلغ 40 میلیارد تومان تأمین اعتبار شود تا صرف توسعه زیرساختها در حوزه آموزش و پرورش به ویژه توسعه و تقویت مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و مناطق محروم شود که این رقم تأمین نشده است.
وی با بیان اینکه دیگر دوران تدریس و تحصیل به شکل سنتی گذشته و بیشتر دانشآموزان علاقمند هستند به شکل هوشمند مطالب را یاد بگیرند، تصریح کرد: دیگر، روشهای سنتی جایگاهی در نظام تعلیم و تربیت ندارد و هم معلم و هم دانشآموز باید به فناوری نوین تکیه کرده و امر آموزش را انجام دهند.
سحرخیز با یادآوری اینکه ما در برخی از مدارس در تأمین امکانات هوشمندسازی و تجهیزات آزمایشگاهی با خلأهایی روبهرو هستیم، خاطر نشان کرد: کلاس هوشمند کلاسی است که سهولت دسترسی به مبانی آموزشی جدید در آن مهیا باشد.
این مسئول از تغییر شیوه ارزشیابی و آموزش درس آزمایشگاهی شیمی خبر داد و اضافه کرد: ما تا زمانی که برای درس شیمی در بخش آزمایشگاه نمره مستقلی قایل نشویم و شیوه تدریس و نمرهدهی نیز در برخی از دروس عملی تغییر پیدا نکند، چندان رغبتی را به استفاده از فناوریهای جدید نخواهیم داشت.
وی بیان کرد: ضرورت دارد معلمان ما نیز به شیوههای جدید آموزشی و فناوریهای نوین مجهز باشند و طوری نباشد که معلم ما مدرک مهارت هفتگانه را داشته باشد اما در عمل نتواند این مهارتها را به منصه ظهور برساند.
سحرخیز یادآور شد: برای حل این مشکل ما در مدارس هوشمند معلمان را به همت خود همکاران با شیوههای جدید آموزشی آشنا میکنیم و در تلاش هستیم تا کتاب در کنار دیگر مجموعههای نوین آموزشی همچنان محور و مدار اصلی بوده و بر همین اساس آموزشها صورت بگیرد.
معلمی کارمندی نیست از جنس اساتید دانشگاهها است
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از آرزوهای دیرین وزیر و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت در قالب سند تحول بنیادین اجرای رتبهبندی معلمان است که شرط به ثمر نشستن آثار، سند تحول بنیادین میباشد.
وی افزود: ارتقای کیفیت و توانمندسازی معلمان ایجاد انگیزهای مضاعف را به دنبال دارد چرا که معلمی کارمندی نیست بلکه از جنس اساتید دانشگاهها است که در آن باید توان پژوهشی و علمی ارتقا یابد.
سحرخیز در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اگر رتبهبندی معلم اتفاق بیفتد در کنار حفظ شأن و منزلت معلم رتبه او نیز به مانند اساتید دانشگاه ارتقا مییابد که مطالبه اصلی معلمان نیز همین است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این رتبهبندی دیگر هر کس سرش را پایین نمیاندازد تا شغل معلمی را انتخاب کند بلکه شرط و شروط معلمی و تعیین صلاحیت حرفهای تعهد کاری میباشد.
سحرخیز بیان کرد: راهاندازی دانشگاه فرهنگیان و تعیین صلاحیت حرفهای و کاری معلمان در همین راستا صورت میگیرد به طوریکه امسال شعار آموزش و پرورش باز، مهندسی نیروی انسانی است.
وی در پایان سخنان خود اضافه کرد: تابستان امسال تابستان شلوغی برای معلمان و فرهنگیان در رشتهها و پایههای مختلف میباشد چرا که در راستای تألیف کتابهای جدید، آموزشهای متنوع به فرهنگیان داده میشود تا معلم خود را برای حضور در کلاس درس در مهرماه آماده کند.
انتهای پیام/62001/ط30/چ3000