اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس امور آزمایشگاه‌های انتقال خون کرمان:

بیماران تالاسمی کرمان با کمبود فرآورده‌های خونی روبه‌رو هستند

رئیس امور آزمایشگاه‌ها و مسئول بخش خون اداره کل انتقال خون استان کرمان گفت: بیماران تالاسمی کرمان با کمبود فرآورده‌های خونی روبه‌رو هستند.

بیماران تالاسمی کرمان با کمبود فرآورده‌های خونی روبه‌رو هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حجت نژادمحراب در جلسه کمیته استانی انتقال خون اظهار داشت: سال گذشته 9 هزار واحد درخواست خون از بیماران تالاسمی بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم و اداره کل انتقال خون استان کرمان توانسته است، هفت هزار واحد از این میزان را با کیسه‌های فیلتردار تأمین کند.

وی افزود: در شش ماه دوم سال 91، افت کاهش مصرف در بیمارستان‌‌های استان کرمان داشته‌ایم که نشان‌دهنده مصرف بهینه خون است.

رئیس امور آزمایشگاه‌ها و مسئول بخش خون اداره کل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته هفت هزار و 31 واحد خون مازاد بر نیاز از استان کرمان به سایر استان‌های کشور ارسال شده است، گفت: از این میزان خون ارسال شده در سال گذشته، 3 هزار و 600 واحد مربوط به نیمه‌ دوم سال گذشته بوده است.

وی افزود: در شش ماه دوم سال 91 در همه پایگاه‌های استان کرمان کاهش هشت درصدی مصرف خون داشته‌ایم به غیر از رفسنجان و آن هم به دلیل حجم بالای جراحی قلب، هفت درصد افزایش مصرف خون داشتند و بیشترین کاهش مربوط به پایگاه جیرفت با 31 درصد است.

نژادمحراب عنوان کرد: در مصرف پلاکت خون دو درصد کاهش در استان کرمان داشته‌ایم و در نیمه دوم سال گذشته کاهش توزیع خون فیلتر شده را داشتیم و در مصرف کیسه خون اطفال هفت درصد کاهش مصرف داریم.

رئیس امور آزمایشگاه‌ها و مسئول بخش خون اداره کل انتقال خون استان کرمان گفت: در نیمه‌ دوم سال گذشته، مصرف کرایو در بیمارستان‌های شفا و باهنر افزایش یافته اما مصرف آن در بیمارستان‌های سیدالشهدا و افضلی‌پور به صفر رسیده است.

نژادمحراب ادامه داد: سال گذشته 9 هزار واحد درخواست خون از بیماران تالاسمی بیمارستان‌های استان کرمان داشته‌ایم که اداره کل انتقال خون استان کرمان توانسته است، هفت هزار واحد از این میزان را با کیسه‌های فیلتردار تأمین کند.

وی از افزایش ضایعات پلاکت خون در بیمارستان‌های استان کرمان خبر داد و گفت: تعداد ضایعات پلاکت در نیمه‌ اول سال گذشته 183 واحد بوده است که این میزان در نیمه‌ دوم سال گذشته به 204 واحد رسیده است.

نژادمحراب از جمله دلایل اصلی اداره کل انتقال خون برای لزوم ارائه‌ گزارش عوارض توسط بیمارستان‌ها را دستیابی به موارد بروز عوارض ناشی از تزریق خون برای علت‌یابی و رفع نواقص موجود عنوان کرد و گفت: کشف علل بروز این عوارض با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی از دیگر سیاست‌های اصلی انتقال خون در ارائه‌ گزارش عوارض خون توسط بیمارستان‌ها است.

رئیس امور آزمایشگاه‌ها و مسئول بخش خون اداره کل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه اجرای طرح همویژلانس از سال 89 در بیمارستان‌های استان کرمان آغاز شده است، تصریح کرد: از 252 مورد عوارض گزارش شده‌ ناشی از تزریق خون در بیمارستان‌های استان کرمان، 73 مورد مربوط به نیمه‌ دوم سال گذشته بوده است.

وی افزود: از ابتدای اجرای طرح همویژلانس در بیمارستان‌های استان «نظارت بر خون اهدایی» تنها 252 مورد عوارض ناشی از تزریق خون در بیمارستان‌های استان کرمان گزارش شده که این نشان‌دهنده‌ این است که بیمارستان‌ها به خوبی عوارض ناشی از تزریق خون را گزارش نمی‌دهند.

رئیس امور آزمایشگاه‌ها و مسئول بخش خون اداره کل انتقال خون استان کرمان گفت: بیماران تالاسمی با کمبود فرآورده‌های خونی روبه‌رو هستند.

انتهای پیام/80018/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول