اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص بیمارهای داخلی تویسرکان:

تغییر شیوه زندگی سبب کنترل فشار خون می‌شود

متخصص بیماری‌های داخلی بیمارستان تویسرکان با اشاره به اینکه 20 تا 30 درصد مردم ایران مبتلا به فشار خون هستند، گفت: می‌توان با تغییر شیوه زندگی این بیماری را کنترل و از عوارض آن جلوگیری کرد.

تغییر شیوه زندگی سبب کنترل فشار خون می‌شود

اباذر پارسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان، سلامت جامعه را سبب اقتدار اجتماع دانست و اظهار کرد: بهداشت جهانی «شعار فشار خون را جدی بگیریم» را به منظور حساس‌سازی جامعه به این بیماری نامگذاری کرد، چراکه بیماری فشار خون بالا امروز در دنیا شیوع بالایی دارد.

وی با بیان اینکه از هر 100 نفر 25 نفر در کشور ما فشار خون دارند، ابراز داشت: از هر 25 فرد مبتلا به فشار خون بالا تنها پنج نفر از بیماری خود مطلع هستند و جالب‌تر اینکه از تعداد پنج نفر مبتلا فقط یک نفر پیگیر و به دنبال درمان بیماری است.

این متخصص بیماری‌های داخلی بیمارستان تویسرکان، غربالگری درست از سنین بالای 25 سال را عامل کنترل و پیشگیری از این بیماری و عوارض حاصل از آن دانست و بیان داشت: مردم هنوز فشار خون بالا را جدی نگرفتند که این بیماری چه عوارض‌ خطرناکی دارد.

وی اذعان داشت: فشار خون بالا باعث بیماری‌های مغزی، کلیوی، قلبی و بینایی در انسان می‌شود.

پارسی با اشاره به اینکه هر فردی باید روزانه حدود دو تا چهار گرم نمک مصرف کند، عنوان کرد: در کشور ما مردم  روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند که این مصرف بی‌رویه عاملی بر ایجاد بیماری فشار خون می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه افراد مبتلا به فشار خون باید مصرف نمک را کاهش و سیگار و مشروبات الکلی استفاده نکنند، اظهار داشت: این افراد باید در هفته 150 دقیقه ورز‌ش‌های مانند شنا و پیاده‌رویی را انجام دهند.

متخصص بیماری‌های داخلی بیمارستان تویسرکان با اشاره به اینکه چکاپ فشار خون باید براساس اصول پزشکی انجام شود، خاطرنشان کرد: ابتدا آزمایش‌هایی نظیر عملکرد غده تیروئید، کلیه، دیابت، بیماری‌های قلبی بر بیمار انجام می‌شود و در غیر اینصورت داروی فشار تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: فرد در هنگام گرفتن فشار نباید سرماخوردگی داشته باشد و یا قرصی مصرف کند و حداقل باید مدت 15 دقیقه نشسته و از آرامش کامل برخوردار باشد و افراد مسئول در این خصوص باید در این موارد دقت داشته باشند.

پارسی با تأکید بر اینکه عوارض فشار خون هزینه سنگینی را به فرد و جامعه تحمیل می‌کند، اضافه کرد: فردی که کارایی خود را از دست می‌دهد، ضمن اینکه از لحاظ روحی و مالی خانواده خود را در مضیقه و نگرانی‌ قرار می‌دهد، هزینه بسیار بالایی را به سیستم بهداشتی کشور تحمیل می‌کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه حدود 20 تا 30 درصد مردم ما مبتلا به فشار خون هستند، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم این بیماری را کنترل و از عوارض آن جلوگیری کنیم و این توانستن منوط به تغییر شیوه زندگی است.

انتهای پیام/89010/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول