اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

200 هزار اردبیلی مبتلا به فشار خون هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: بیش از 200 هزار نفر در استان اردبیل دچار بیماری فشار خون هستند که بیش از نیمی از آن‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند.

200 هزار اردبیلی مبتلا به فشار خون هستند

فرهاد پورفرضی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: ‌به طور متوسط 20 درصد جمعیت دنیا دچار بیماری پنهانی فشار خون هستند که در اغلب موارد علل آن نیز ناشناخته است.

وی به عوارض بیماری فشار خون و ازدیاد سکته‌های قلبی و مغزی اشاره کرد و افزود: تنها راه مقابله با این بیماری خطرناک که سومین عامل مرگ و میر است تغییر شیوه زندگی آن هم انتخاب زندگی سالم، پر نشاط و همراه با شور و نشاط روحی و روانی است که می‌تواند آسیب‌ها و خطرات را به حداقل برساند.

پورفرضی با یادآوری اینکه افراد دچار بیماری فشار خون از برخی تهدیدات دیگر نیز در امان نمی‌باشند، تصریح کرد: ما موضوع آموزش همگانی را در این زمینه در دستور کار قرار دادیم به طوریکه هفت هزار رابط سلامت استان با مراجعه به هفت هزار خانوار آن‌ها را با علائم بیماری‌ها و تناسب قد، وزن و فشار خون آشنا کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه در همین راستا طرح ملی پایش سلامت افراد بالای 30 سال اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: در همین زمینه 600 هزار نفر در اولویت قرار دارند تا مورد سنجش، مراقبت و دقت نظر قرار گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اقدامات انجام شده دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و ادامه داد: در همین زمینه توسعه مراکز علمی و دانشگاهی در دستور کار قرار گرفته است به طوریکه ما در تلاش هستیم رشته‌های تخصصی را در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل دایر کنیم.

پورفرضی از تحصیل بیش از 555 نفر در دانشکده پرستاری، 500 نفر در دانشکده پیراپزشکی و 350 نفر در دانشکده بهداشت خبر داد و اضافه کرد: 82 نفر در دانشکده دندان‌پزشکی و بیش از یک‌هزار و 68 نفر در دانشکده پزشکی اردبیل مشغول تحصیل هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان اردبیل بیان کرد: در شهرستان پارس‌آباد نیز دو رشته کارشناسی و خلخال چهار رشته را دایر کردیم که در شهرهای مشگین‌شهر و پارس‌آباد نیز تلاش می‌کنیم تا تعداد رشته‌ها را افزایش داده و مراکز آموزشی سلامت خودمان را تقویت کنیم.

انتهای پیام/62006/ر30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول