اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه آبیک:

انسان با کنترل نفس به بصیرت می‌رسد

خبرگزاری فارس: امام جمعه شهر آبیک گفت: نفس، مصدر اصلی اعمال انسان است که انسان باید در شناخت و کنترل آن تلاش داشته باشد در این صورت به بصیرت واقعی می‌رسد.

انسان با کنترل نفس به بصیرت می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، حجت‌الاسلام‌ سید‌ابوتراب موسوی امروز در جلسه اخلاق خود با اشاره به جایگاه مهم علم اخلاق اظهار داشت: موضوع علم اخلاق جان و نفس انسان، مسائل علم اخلاق، اوصاف، صفات خوب و بد نفس آدمی و نتیجه علم اخلاق تهذیب و پاکسازی نفس از رذایل اخلاقی است.

وی افزود: طبق آیه 18 سوره مبارکه حشر انسان به محاسبه اعمال خود مأمور شده و باید بر خود نظارت داشته باشد تا بداند چه چیزی را برای آخرت پیش فرستاده و چه چیزی را برای آخرت به دست آورده است.

امام جمعه شهر آبیک بر شناخت مصدر اعمال از سوی انسان تأکید کرد و ادامه داد: نفس، مصدر اصلی اعمال انسان است که انسان باید در شناخت و کنترل آن تلاش کرده و بر اعمالش نظارت داشته باشد در این صورت به بصیرت واقعی می‌رسد.

موسوی خاطرنشان کرد: نفس انسان به اعتبار اینکه عاقل و تمیز دهنده حق و باطل است و چون دارای صفات و غرایزی است که می‌تواند انسان را به زشتی‌ها، انحرافات، تبهکاری و بزهکاری دعوت کند و یا به صلاح و سعادت و پاکی دعوت می‌کند، می‌تواند ناظر بر اعمال انسان باشد.

وی ادامه داد: انسان آنچه را که برای آخرت خود می‌‌فرستد از دو حال خارج نیست: فضیلت و رذیلت‌ یا ایمان و کفر، یا اطاعت و عصیان است و به این نتیجه می‌رسیم که انسان می‌تواند با اعمال نیک و بد خود یا به سعادت برسد و یا شقاوت را برای خود رقم بزند.

موسوی تصریح کرد: نظارت انسان بر اعمال خود به ثمر نمی‌رسد مگر اینکه مراحل نفس مانند اماره، مسوله، لوامه و مطمئنه را بشناسد و اصول و فروع را بداند و نفس خود را بشناسد.

امام جمعه شهر آبیک بیان کرد: از امام صادق (ع) روایت شده است که «بیدار باشید سپس محاسبه کنید نفستان را قبل از آنکه مورد محاسبه قرار گیرید، به راستی در قیامت پنجاه موقف (برای حسابرسی) وجود دارد که در هر موقفی هزار سال توقف لازم است.»

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) فرموده است: « عاقل کسی است که روزش را به چند قسمت تقسیم کند، ساعتی را برای مناجات با خدا، ساعتی را برای محاسبه نفس خود و ساعتی را به این فکر کند که خدا از انسان چه چیزی را می‌خواهد تا انجام دهد.»

وی اضافه کرد: قیامت 50 ایستگاه دارد که هر ایستگاه یک هزار سال طول می‌کشد بنا بر این اگر انسان در طول عمر چند ساله‌‌اش از خودش محاسبه کند برایش راحت‌‌تر است چراکه خدا را نشان داده است.

* انسان از محاسبه نفس غفلت نورزد

امام جمعه شهر آبیک گفت: انسان نباید از محاسبه نفس که مهم‌ترین وظیفه‌اش است غفلت ورزد. خوف انسان از خدا باید مانند لباس زیرین و حزن به اینکه در پیشگاه الهی باید پاسخگو باشد باید لباس روئین انسان باشد گرچه شادی‌ها با حزن منافاتی ندارد.

وی بیان کرد: انسان باید واعظ درونی داشته باشد چراکه واعظ دیگری، هیچ فایده‌ای برای انسان ندارد.

موسوی بیان کرد: طبق روایات وارده از ائمه‌ اطهار‌ (ع) انسان تا از نفسش حساب نکشد، نمی‌تواند مؤمن باشد بنا بر این انسان باید همواره از عمر خود که سرمایه گرانبهاست به نحو احسن استفاده و در راستای کسب تقوا و رضایت الهی گام بردارد.

وی گفت: اگر انسان از خودش حسابرسی کرد و متوجه شد راه را بیراهه رفته و گناه کرده نباید مایوس باشد چراکه راه بن بست نیست و با توبه و استغفار می‌تواند جبران کند.

انتهای پیام/77006/غ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول